Gå til innhold

Noen grunn til at importøl er dyrt?


eplekasse

Anbefalte innlegg

Usikker om dette er riktig forum..

 

Jeg lurer på hva som er årsaken til at importøl er så mye dyrere enn norsk øl. Kan økningen forsvares med transportkostnader? Eller er det noen som tjener gode penger her?

 

Grunnen til at jeg spør, er at f.eks i Australia koster mye av importølet det samme som det lokale. Og det er forskjell på å handle en sekspakning med lokalt til 16 kr per flaske, kontra 30 kr per flaske for importøl, som er snittet etter min erfaring.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transportkostnadane med å frakte øl blir raskt store då det er snakk om mykje vekt.

Det er dette som gjer at juice frå konsentrat er billeg (ned til ca 6 kr literen), medan ferskpressa juice er mykje dyrare (fjerne over 30 kr literen).

 

I tillegg så er også mykje av importøla øl av høg kvalitet. Der er ingen som importerer billegøl då det uansett ikkje blir billeg øl, men ein importerer ofte dyre kvalitetsøl kun med tanke på smaken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok en blanding av flere faktorer:

 

1. Ofte sterkere merkevarer som blir importert og som er dyrere i utgangspunktet. Om dette også gjelder kvalitet kan sikkert diskuteres etter personlig smak.

 

2. Transportkostnader. Mye vekt i en pall med øl.

 

3. Man får et mellomledd i distributøren/importøren. Istedenfor at bryggeriet og butikken skal tjene penger så er det nå 3 stk som skal ha inntektene sine.

 

 

Om det finnes noen sær-toll vet jeg ikke. Vi betaler jo mva og avgifter på norsk alkohol også, så vet ikke hvordan en eventuell differanse per flaske ville sett ut på dette punktet.

Lenke til kommentar

Importvarer er jo i denne sammenhengen også typisk varer som ikke lønner seg å starte masseproduksjon av rent lokalt, og kjøpes derfor inn i små kvanta.

Og om et import-produkt faktisk blir veldig populært, så vil nok de lokale bryggeriene ta hintet og starte lokal produksjon av dette, og vips så er det ikke import lenger.

Lenke til kommentar

Trodde tollen var betydelig, men jeg ser at årsaken ikke kan ligge der. Det andre som nevnes (over) av kostnader, har jo også bl.a. Australia også. Så problemet må ligge et annet sted, her i Norge.

 

Er det kostnadsnivået på distrubusjon og salg innad i landet, samt høy MVA, som er hovedårsaken?

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Har australia like tollsatser, eller generelt like streng/dyr toll som vi i Norge da?

Jeg tviler, men har altså ikke satt meg inn i australia sitt system.

 

MVA, Avgifter og distrubusjon innad i landet er jo noe lokale øl ikke kommer bort fra heller, så her stiller importøl rimelig likt.

 

Ps: Det er ikke bare øl dette gjelder, og gjelder veldig tydelig på produkter som f. eks forskjellige Cola-typer vi ikke produserer her i Norge og energidrikke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mange fordyrende mellomledd som skal ha profitt, tollsats på import(/eksport), prisnivået i Norge, administrasjonskostnader, MVA,avgifter..mange årsaker.

Dessuten er det jo gjerne sånn at distributører kanskje tar litt ekstra i fortjeneste på importerte varer i og med at det kan sees på som litt eksotisk og noe man vet at enkelte er villig til å betale litt mer for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...