Gå til innhold

Privat import og registrering av bil til Norge


TeraPower

Anbefalte innlegg

Hei

 

På Vegvesenet/toll sine nettsider så er det bare en tabell med oversikt for omregistrering av bil. Men hvor mye vil det koste å importere en personbil og registrere den her i Norge..

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20121127-1217-007.html

 

La oss si at jeg kjøper en ord Focus 1.6 Silver X for ca. 40.000 PLN (~80.000 NOK) i Polen. Forsikrer den der osv.

 

Så kjører jeg opp til Norge og vil registrere den her.

Jeg vet at jeg trenger dagsprøveskilt og alt det som er listet her

 

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Privat+import

 

 

- Kjøp dagsprøvekjennemerker (dagsprøveskilt) hos Statens vegvesen

- Fortoll og betal merverdiavgift hos Tollvesenet

- Godkjenn kjøretøyet

- Betal engangsavgiften

- Registrer kjøretøyet

- Betal årsavgiften

 

Men hvor mye vil det koste for å gjøre alt det, sånn cirka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig vil sluttsummen på prosjektet bli tilnærmet lik som om du skulle kjøpt bilen hos norsk forhandler.

Mener å ha overhørt at import i noen tilfeller også blir dyrere.

Dette er bare antagelser, så ikke fortvil enda. Noen kan sikkert svare bedre enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trolig vil sluttsummen på prosjektet bli tilnærmet lik som om du skulle kjøpt bilen hos norsk forhandler.

Mener å ha overhørt at import i noen tilfeller også blir dyrere.

Dette er bare antagelser, så ikke fortvil enda. Noen kan sikkert svare bedre enn meg.

Det er det jeg tenker meg. Kan kanskje spare noen tusen. Noen som kan gi et bedre svar?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt ny bil i Polen via dinbilpartner.no og sparer ca 15-20% i forhold til norske priser avhengig av valuta. Dette er inkludert transport og registrering og alt. Har ikke fått bilen enda, men har undersøkt dette i lang tid, og virker som en bra løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt ny bil i Polen via dinbilpartner.no og sparer ca 15-20% i forhold til norske priser avhengig av valuta. Dette er inkludert transport og registrering og alt. Har ikke fått bilen enda, men har undersøkt dette i lang tid, og virker som en bra løsning.

Hadde tenkt å kjøre den opp hitt. Så jeg slipper å betale for transport.

Hva kjøpte du, og hvor mye kostet det?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en ny Volkswagen Passat, betaler ca 480 000 NOK totalt alt inkludert.

Såpass ja. En sånn Focus som jeg ser etter koster rundt 180 000 NOK her i Norge. 100 000 NOK billigere i Polen, men så kommer de avgiftene som jeg lurer på da. Og spørsmålet er hvor mye er avgiftene på.
Lenke til kommentar

Selv om du kjører den opp hit må du legge inn transportkostnader i mva-grunnlaget. For noen år siden var dette 3500 kroner, med mindre man kunne dokumentere lavere kostnader. Drivstoff, forsikring, bompenger, ferjebilletter osv er kostnader du har for å få transportert bilen fra Polen til Norge.

 

Hvilken årsmodell er bilen du ser på? Dette har betydning for kostnadene. Du får ut totalsummen ved å fylle ut importkalkulatoren på www.toll.no.

 

Du må bl.a vite CO2-verdier, motoreffekt, NOx-verdier, kjøpesum, årsmodell og vekt.

 

EDIT: Utstyrsnivået Silver X finnes ikke her, og jeg bare gjetter på CO2 og NOx, men sammenliknet med biler til ca 180.000 på finn.no regner jeg meg fram til at MVA blir i underkant av 20.000 NOK og og avgifter på rundt 60.000 NOK. Gjør litt research på tekniske data, så har du enda bedre kontroll med hva du må regne med å betale.

Endret av dsgf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En del biler lønner det seg å importere, men langt fra alle..

 

Bilen jeg nettopp har kjøpt vil sannsynligvis også etter alternativ avgiftsberegning bli vesentlig dyrere som import enn ved å kjøpe den her i Norge.

Jeg kom frem til at det ved ordinær avgiftsbehandling kom til å koste ca 150000 mer å importere enn å kjøpe den her.

Problemet er selvsagt at det av en del modeller er langt større utvalg i utlandet enn her hjemme, også for den modellen jeg endte opp med.. Jeg var såpass heldig at det lå opptil flere av modellen til salgs her, og den ene av de levde opp til forventningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...