Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

passientjournal, ved bytte av fastlege


Zoega

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noen ting med journalen som fastlegen min har ført. Jeg vet at ved bytte av fastlege så kan man be om overføring av journalen, men om man ikke gjør det så starter man på "blanke ark" hos den nye fastlegen. Men hva skjer egentlig med den gamle journalen? Tviler på at den blir slettet med tanke på det som står i arkivloven. Og er det noen som har tillgang til den, eller blir den lukket for alle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen automatikk i det. Og det skulle bare mangle, etter min mening. Det er INGEN "èn journal" for pasienter i Norge, det er enkeltjournaler for hvert enkelt sted. Og takk og pris.

 

For øvrig var jeg på et legekontor i en del år, var så borte derifra i noen år, før jeg kom tilbake, og da var tydeligvis hele journalen fra første perioden sletta.

Lenke til kommentar

Journalsystemene som de ulike legekontorene bruker er ikke nødvendigvis fra samme produsent. Overføring av journal mellom legekontor kan derfor bli vanskelig, rent teknisk. Legekontorene har heller ikke noen måte å overføre data seg imellom.

 

Tror nok man må vente på det nasjonale pasientregisteret før journalen blir tilgjengelig på tvers av legekontorene. Man kan be om å få en utskrift av journalen sin (85 Kr. tror jeg.)

 

Det nye e-reseptsystemet skal sikre at man ikke kan få ut for mye medikamenter ved å gå til flere leger.

Lenke til kommentar

Jeg mener å tro at journalen overføres. Dette for å forsikre seg mot ''pill-shopping'' som går ut på å be leger om diverse sterke smertestillende..

den blir ikke det. Man må be om det.

 

I følge arkivloven så kan man ikke slette journaler uten at visse kriterier oppfylles. Betyr det at den gamle journalen man har blir lagret? Kan da i teorien den tidligere fastlegen åpne den?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom noen er interessert så vil jeg bare berette at jeg har funnet svar på spørsmålet jeg originalt stilte. Dersom man bytter fastlege og ikke overfører journalen blir journalen liggende i databasen til fastlegekontoret og det er mulig å åpne den, men all aktivitet i den loggføres av et datasystem. Dermed må de som eventuelt ser i journalen stå til rette for hvorfor de har sett i journalen.

Lenke til kommentar

Betyr det i korte trekk at hvis du holder deg til det samme fastlegekontoret, vil journalen din bli overflyttet, men hvis du bytter legekontor (muligens innenfor samme by) vil den "forsvinne"?

 

(En del mennesker bor nok slik at de har et begrenset utvalg i legekontorer.)

 

Jeg har gjort flere tabber i forhold til nåværende legekontor... først byttet jeg lege innad på legekontoret slik at journalen fulgte meg videre... deretter fortalte jeg for mye om mitt følelsesliv til fastlegen slik at hun ble skeptisk til meg som omsorgsperson. Seinere har det blitt skrevet i journalen om Barnevernet, og at jeg ga legen noen ark jeg hadde skrevet selv om Barnevernet. Og så videre blabla. Helsesekretærene der er en seig materie av motstand, som alltid vet best. Har sett flere kommentere disse helsesekretærene på internett.

 

Så dersom jeg kan få vekk dette, vil det være helt perfekt!

Også for mannen min foreligger det et "desperat" behov for å komme vekk fra nåværende journal og nåværende fastlege.

Heldigvis bor vi ikke i Kautokeino, så det er reelle muligheter for å ta en exit til et annet legekontor. Beklageligvis vil Barnevernet ta vare på sakspapirene, men det vil uansett være viktig å begynne med blanke ark hos nye fastleger.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Journalen vil nok være den samme dersom du bytter fastlege innad i kontoret. Journalen overføres ikke dersom du ikke ber om det når du bytter legekontor. Det finnes enda ikke et landsdekkende register for passientjournaler, dermed forblir journalen din oppbevart på legekontoret. Arkivloven gjør det vanskelig å få den slettet, men som jeg skrev tidligere så skal det spesielle grunner til for at noen skal kunne se i journalen uten at den er gjeldende for deg lengre.

 

Kan av erfaring fortelle deg at du bør være ekstremt forsiktig med hva du forteller personer som journalfører det du sier. Har dårlige erfaringer, blant annet at riv ruskende gal informasjon er blitt skrevet, og desverre at informasjonen blir brukt mot meg på ganske grove måter. Det vet du kanskje litt om siden du har vært borti barneværnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...