Gå til innhold

Dette blir navnet på neste Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det med Microsoft og versjonsnummerering? Hvorfor er Windows 8.1 Windows versjon 6.3? Hvorfor ha to versjonsnummer?

Samme i Windows Phone hvor det som kalles Windows Phone 7.5 er versjon 7.0, og Windows Phone 7.8 er versjon 7.10? Hva er poenget?

Så vidt jeg forstår så er det for å ha bakoverkompatibilitet. Windowskjernen er strengt tatt den samme som den var i Vista, altså versjon 6.0. W7, W8 og W8.1 har bare kommet med forbedringer og bugfixes til kjernen, det er ikke en betydelig endring.

 

Flere programmer sjekker også at versjonen må være 6.x, og da er det greit at kjernen heter 6.3 og ikke 7.

Lenke til kommentar

Så alt dette er strengt tatt bare masse gratisreklame for noe som ellers bare ville vært en normal oppdatering levert gjennom Windows Update?

 

Er ikke direkte kritisk mot hw.no her, heller mot Microsoft, som tilsynelatende forsøker å oppnå samme 'snakkis-faktor' som Googles småoppdateringer av Android (4.1, 4.2, 4.3, Google Keynote)..

 

Vil denne oppdateringen i det hele tatt være merkbar for den stadig økende brukergruppen med ikketrykkskjerm som har droppet Modern UI til fordel for Startmeny-alternativer?

 

(Eller, forventer de å SELGE dette? Dra en liten DLC-greie, liksom? Det funker jo for som mange spill, så..)

 

 

Lenke til kommentar

Hva er det med Microsoft og versjonsnummerering? Hvorfor er Windows 8.1 Windows versjon 6.3? Hvorfor ha to versjonsnummer?Samme i Windows Phone hvor det som kalles Windows Phone 7.5 er versjon 7.0, og Windows Phone 7.8 er versjon 7.10? Hva er poenget?

 

Noen liker å gjøre det mer kompisert enn det som er nødvendig. Dette er noe som henger igjen fra DOS, og det gir utviklerne litt mer følelsen av å være nerd. Fullstendig unødvendig, men who cares lizzm...

Lenke til kommentar

Så alt dette er strengt tatt bare masse gratisreklame for noe som ellers bare ville vært en normal oppdatering levert gjennom Windows Update?

 

Er ikke direkte kritisk mot hw.no her, heller mot Microsoft, som tilsynelatende forsøker å oppnå samme 'snakkis-faktor' som Googles småoppdateringer av Android (4.1, 4.2, 4.3, Google Keynote)..

 

Vil denne oppdateringen i det hele tatt være merkbar for den stadig økende brukergruppen med ikketrykkskjerm som har droppet Modern UI til fordel for Startmeny-alternativer?

 

(Eller, forventer de å SELGE dette? Dra en liten DLC-greie, liksom? Det funker jo for som mange spill, så..)

Trodde det var dette folket ville? Flere oppdateringer, gratis, og oftere?

Og å ønske seg oppmerksomhet er jo da ikke kritikkverdig. Snarere tvert imot; et firma som ikke går ut til potensielle kunder med reklame og informasjon er et heller dårlig firma...

I tillegg er det ikke Microsoft som ønsker å lekke dette. Det er alle tekniske nettsider og blogger som prøver å få ut så mye som mulig.

 

Noen liker å gjøre det mer kompisert enn det som er nødvendig. Dette er noe som henger igjen fra DOS, og det gir utviklerne litt mer følelsen av å være nerd. Fullstendig unødvendig, men who cares lizzm...

Ugh...

http://blogs.windows.com/windows/archive/b/windowsvista/archive/2008/10/14/why-7.aspx

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår så er det for å ha bakoverkompatibilitet. Windowskjernen er strengt tatt den samme som den var i Vista, altså versjon 6.0. W7, W8 og W8.1 har bare kommet med forbedringer og bugfixes til kjernen, det er ikke en betydelig endring.

 

Flere programmer sjekker også at versjonen må være 6.x, og da er det greit at kjernen heter 6.3 og ikke 7.

Dette løses alltid med et kompatibilitetslag, ikke ved å faktisk gi programmer forskjellige releaser, dessuten forklarer det ikke hvorfor de gjør det samme i Windows Phone.

Lenke til kommentar

"I Windows 8.1 finner vi flere markante endringer av operativsystemet. Delingen av skjermen mellom to apper har for eksempel vært låst i et 25/75-forhold, men skal nå kunne deles 50/50."

 

Fantastisk, vi fikk en erstatning for widgets der man gikk fra valgfri størrelse, antall og plassering. Til å være låst til 25/75, mens nå får vi hele to valg, istedet for ett. Hva med å faktisk gå tilbake til ett fleksibelt system?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med Windows 8 er at de klasker et helt nytt UI i trynet på alle sammen uten å informere skikkelig om dette. Jeg har installert Windows 7 på mange nye maskiner ... Dette er en tragisk markedsførings portefølje som er i ferd med å ødelegge og miste kunder som kun bruker en pc. Dette er mange, mange kunder. Surface UI er rett og slett en vits på pc og skulle aldri hvert der. På tablets er det kjempefint men ikke blande samme produktiviteten til PC og tablets. Windows Suface 1 skulle det het ikke Windows 8 ! Fikk dette ved neste Windows 9 og kom med Windows Surface 2 til Tablets.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en versjon for de som ønsker et system fungerende for seriøst arbeid (dvs. fjerne metro eller i hvertfall gi mulighet til å velge selv)? Ekstra swipe-funksjoner gjør ikke at jeg, som har en alminnelig pc uten touch, får noe mer lyst til å kjøpe Windows 8. Blir vel piratkopiering om jeg noen gang gidder å gå videre fra W7.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en versjon for de som ønsker et system fungerende for seriøst arbeid (dvs. fjerne metro eller i hvertfall gi mulighet til å velge selv)?

 

Hva slags arbeid mener du vi som bruker Windows 8 gjør da? Useriøst arbeid? Jeg skal ikke påstå at Windows 8 er noen produktetsmessig revolusjon, men helt klart et skritt i riktig retning. Jeg brukte én dag på å venne meg til start-skjerm i stedet for start-meny. Det tok meg ca. like lang tid å bli veldig glad i det nye skrivebordet, utforskeren, forbedret multiskjerm-støtte osv.

 

Synes det er helt utrolig en ny måte å starte programmer på skal provosere så mye. Seriøst arbeid involverer i alle fall ikke å bruke hele arbeidsdagen i hverken startmenyen eller home-skjermen, og da ser jeg virkelig ikke hvordan Win 8 skal være til hinder for seriøst arbeid.

 

For de som på død og liv vil ha Windows 95-looken med klassisk startmeny finnes det både gode 3.parts apps til Windows 8 og utallige varianter og distribusjoner av operativsystemet GNU/Linux.

 

Selv mange av de enkleste billigste PC-ene leveres i dag med touch-skjerm. PC-ene forandrer seg og da er det naturlig at programvaren forandrer seg også. Personlig mener Microsoft alt for lenge har brukt for mye energi på kompromissløs bakoverkompatibelitet med gammel programvare og maskinvare, på bekostning av ytelse og ny funksjonalitet. Forhåpentligvis er dette bare starten på en ny strategi fra Microsoft.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså ikke alle pcer bruker berøringsskjerm og da er dette greisenittet mere eller mindre i veien hvis man ikke klare å koble det ut

man må forsat ta hensynn også de stasjonære pcene og ikke bare de bærbare

 

 

Da forstyrer systemet det seriøse arbide man forsøker å gjøre eller i det minste at jobben tar ekstra lang tid fordi det går tregere å jobbe i det

 

Det går sikekert like raskt hvis man klare å huske alle hurtikvalgene ( via tastaturet ) men de flest vil nok bruke musen eller figrene til alt annet en å skrive inn tekst

 

Microsoft burde i høste grad la oss få velge selv med mindre de klare å gjøre metro like dynamisk som standard windows er

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Regner med at dette kommer som en vanlige oppdatering, og på ingen måte vil markedsføres som noe nytt? For det å kalle Windows for Windows 8.1 må være noe av det dummeste jeg har hørt med tanke på markedsføring noen sinne, som om ikke Windows navnene var temmelig lite innbydende for forbrukere i utgangspunktet så blir det jo enda verre om man skal begynne å blande inn desimaltall i suppa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Regner med at dette kommer som en vanlige oppdatering, og på ingen måte vil markedsføres som noe nytt? For det å kalle Windows for Windows 8.1 må være noe av det dummeste jeg har hørt med tanke på markedsføring noen sinne, som om ikke Windows navnene var temmelig lite innbydende for forbrukere i utgangspunktet så blir det jo enda verre om man skal begynne å blande inn desimaltall i suppa.

Desimaltall har fungert for Apple i flere år nå, dog de har vært lure nok til å gi utgivelsene sine navn i tillegg. Hvem vet, kanskje Microsoft kommer til å legge ved et navn til 8.1 etterhvert?
Lenke til kommentar

En soleklar oppgradering ville vert å re introdusert et valg for start meny (slik man kunne velge mellom klassisk og "XP style" tidligere), jeg prøvde å kjøre Windows 8 med metro i noen dager, men det irriterte meg grenseløst at jeg måtte frem med tastaturet hver gang jeg skulle noen plass. Dermed installerte jeg Start 8 som da fikset dette problemet for meg. Det kan godt være at Metro funker fint om man allerede er vant til tastatur snarveier, men hele poenget med musen er jo at man ikke skal trenge tastaturet til å navigere. Jeg får ta en titt på metro igjen ettersom så mange mener det er så bra, men jeg kommer nok til å fortsette med vanlig Start 8 bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...