Gå til innhold

Nytt OS; Win 7 eller 8?


Anbefalte innlegg

Heisann! Skal kjøpe meg nytt OS nå og lurer på om jeg skal gå for "gode gamle" windows 7 eller om jeg skal prøve meg på 8. Er det noe å tape på å gå til 8 (var jo det fra XP til Vista etter min mening..), eller bør jeg like gjerne knalle til med det nyeste? Skal ha 64-bit dersom det har noe å si for valget.

 

Jeg er jo veldig glad i brukergrensesnittet til 7, men kan man få det ganske likt i 8, eller er det kun startmenyen som man kan hente tilbake?

 

I bunn og grunn vil jeg bare ha deres meninger med hva jeg bør velge MED en grunn til hvorfor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

På ny pc hadde jeg valgt win 8 uten tvil. Det er fremtiden, så før eller siden må du uansett over på det og like greit å starte nå. Hadde ikke brydd meg om å oppgradere om jeg hadde win 7, men hadde oppgradert om jeg hadde vista elelr xp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hva som er kjappest handelr vel om hardware og bruk også. Win 8 på en ny PC med SSD er vel kjappere enn Win 7 på en eldre PC med harddisk. På like maskiner er det vel liten praktisk forskjell. Under bruk synes jeg win 7 med min bruksmetode (mus og tastatur, tradisjonell) er raskest da jeg slipper å lete etter hvor ting er og hvordan ting brukes.

 

Poenget med win8 er vel å IKKE bruke det som start8 tilbyr, så synes det blir litt meningsløst hvis man først skal ut på win 8 landeveien.

Lenke til kommentar

Siden du uansett skal ha ny ville jeg gått for Win8, det er mer optimalisert og vil kjøre raskere og lettere, det er en bedre versjon av Win7, uten tiles kunne man nesten kalle det Win7 SP2, hvis man bruker Service Pack-begrepet som man gjorde i XP-dagene.

Jeg ville prøvd uten start8, classicshell etc. først, om det ikke er tilfredstillende så kan du bruke dem. Du vil uansett få et bedre OS med 8 enn 7.

Lenke til kommentar

Hva som er kjappest handelr vel om hardware og bruk også. Win 8 på en ny PC med SSD er vel kjappere enn Win 7 på en eldre PC med harddisk. På like maskiner er det vel liten praktisk forskjell. Under bruk synes jeg win 7 med min bruksmetode (mus og tastatur, tradisjonell) er raskest da jeg slipper å lete etter hvor ting er og hvordan ting brukes.

 

Poenget med win8 er vel å IKKE bruke det som start8 tilbyr, så synes det blir litt meningsløst hvis man først skal ut på win 8 landeveien.

 

Nei, Win 8 er kjappest uavhengig av bruk(ihvertfall daglig bruk), dvs teknisk det kjappeste systemet. det vil få PCen din til å fremstå kjappere enn eksakt samme hardware på Win 7.

 

"At the end we concluded that Windows 8 is faster than Windows 7 in some aspects such as startup time, shut down time, wake up from sleep, multimedia performance, web browsers performance, transferring large file and Microsoft excel performance but it is slower in 3D graphic performance and high resolution gaming performance." - Kilde

 

Sistnevnte ang. spillytelse har blitt motbevist i andre tester(og avhenger mye av driverne).

 

 

win 7 med min bruksmetode (mus og tastatur, tradisjonell) er raskest da jeg slipper å lete etter hvor ting er og hvordan ting brukes.

 

Det tyder jo bare på at du ikke har satt deg ordentlig inn i Win 8. Når man kjenner til snarveiene, er det ingenting som tilsier at noe som helst bruk bør gå tregere i Win 8. Alt i alt tror jeg det ligger ganske likt her når man kan systemet, mitt win 8 bruk er ihvertfall minst, om ikke mer effektivt enn i win 7.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men -

jeg er villig til å vedde ganske mye på at Win 8 er et midlertidig produkt, som ganske raskt vil bli erstattet av Win 9. Et produkt man lett kan forbigå i stillhet, om man vil.

Synes også det er greit at forbrukerene sier fra av og til, gjennom å ikke styrte til butikkene for å kjøpe hva som helst, bare det er nytt. Det er lov å si fra til Microsoft at "hei MS, dette produktet holder ikke. Prøv igjen. Dere får ingen penger av meg før dere har levert et adskillig mer gjennomarbeidet produkt."

Lenke til kommentar

Hvis man allerede har Win 7 - ingen grunn til å spandere penger på Win 8, etter min mening. Unntaket er hvis man skal bruke det på touch-skjerm. Har man ingenting fra før, er det også ting som taler for at enkelte vil bli mer fornøyde med Win 7 - det er alt jeg sier. Ingen stor sak, dette.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...