Gå til innhold

Skal skrive Terminal-guide for nybegynnere, for Hardware.no, noen tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott initiativ. Jeg er fan av terminalen, men det er ikke alltid like enkelt å forklare andre hvorfor når de ikke kjenner til verktøyene som er tilgjengelig.

 

- Vise frem noen terminaler. F. eks Terminator (ikke den som er skrevet i java nei!) som har både tabs og splits.

- Cygwin! :)

- Eksempler på populære programmer med ncurses el.l. kjørt i terminalen (irssi, weechat, vim, emacs)

- Tmux/screen? Kanskje i slutten med litt mer "avanserte" verktøy

- Skal du nevne diff kan du også kanskje nevne vimdiff :)

- Småtips som Ctrl+R, !!, Ctrl+l, scroll med shift+pg up/dn i noen terminaler

- Kommandoen history (og nevne at Cltr+R bruker samme fil, ~/.bash_history)

- Reklamer for GNU/Linux kategorien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at programmene ikke bør være fokuset, men tenkte kanskje som eksempler.

 

"Cygwin is a Unix-like environment and command-line interface for Microsoft Windows"

 

Standard terminal som følger med, mintty, er ikke så værst heller egentlig. Er ganske mye som er portet til cygwin, men bruker det vanligvis for å ssh'e til en annen boks som kjører tmux. Trenger heller ikke være fokus i artikkelen, men kan være greit å nevne at også Windows kan få et kraftig shell (Powershell er en vits :))

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Enig i at programmene ikke bør være fokuset, men tenkte kanskje som eksempler.

 

"Cygwin is a Unix-like environment and command-line interface for Microsoft Windows"

Standard terminal som følger med, mintty, er ikke så værst heller egentlig. Er ganske mye som er portet til cygwin, men bruker det vanligvis for å ssh'e til en annen boks som kjører tmux. Trenger heller ikke være fokus i artikkelen, men kan være greit å nevne at også Windows kan få et kraftig shell (Powershell er en vits :))

 

Ahh ok. Altid tenkt på Cygwin som en port av GCC og andre programeringsverktøy :)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske ny med Linux og vil gjerne lære mer om bruk av terminalen, så setter pris på dette. Nå er det, siden jeg ikke har peiling, vanskelig for meg å si hva du bør skrive om, men stort sett så savner jeg noe for de som har skjønt det helt grunnleggende, men fremdeles ikke er så veldig avanserte. Jeg føler i hvert fall at det ofte er et stort sprang der.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan gi noen tips fra et nybegynner-perspektiv. Har nettop begynt å styre med en server selv.

 

Det som har plaget meg mest er:

 

sudo - Får jo ikke gjort noen ting uten å vite om sudo.

ssh - Hva er ssh ?

root - Hvorfor skal man ikke være innlogget som root og hvordan vet man at man er logget som root ?

nano/vim - Essensielt.

Filtyper - tar.gz .py .pl tar.bz2 osv... Er ikke bare å skrive "run" for å starte noe :p

top - Hvordan finne og drepe prosesser

chmod - Rev meg i håret av frustrasjon før jeg skjønte hvorfor python scriptet mitt ikke vil kjøre.

screen - Hurra for screen ?

clear - kommandoen for å få litt ro i sjela

 

Bare noen småting som jeg har hatt mest nytte av :)

Og så kan jeg hvertfall anbefale www.linode.com. Har vært til stor hjelp for å lære linux. Kun 90kr måneden for en server med 512mb ram. Masse fin dokumentasjon og hjelpemidler.

Lenke til kommentar

Kan jo ta med noen simple "one-linere" som illustrerer hvordan man kan gjøre relativt avanserte jobber, som f.eks

for bilde in *.png; do convert "${bilde}" "${bilde%.png}.jpg"; done

for å konvertere alle .png-filene i mappa man står i til .jpg.

 

Helt kriminelt hvor mye jeg bruker for-loops i terminalen egentlig. :p

Lenke til kommentar

clear - kommandoen for å få litt ro i sjela

 

Fikk meg til å tenke på Ctrl + L, som igjen fikk meg til å tenke på at det er nyttig å lære seg noen kjekke tastatursnarveier, som Ctrl + L, Ctrl + A, Ctrl + E og Ctrl + K. Da jobber man fortere. Og hvordan man bruker disse i f.eks. screen.

 

Se historien og kjøre tidligere kjørte kommandoer. Bruk av grep.

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott initiativ! Foreslår at du gjør det til en artikkelserie. Start med basis bruk av bash, mest vanlige kommandoer. Nevn kort en del av de andre shellene (busybox, csh, tcsh er vel mest aktuelt). Spesielt kraftfulle kommandoer fortjener en artikkel hver (eksempelvis ssh, netcat, dd). Andre programmer kan passe godt i en samleartikkel (alsamixer, htop, emacs).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg føler at man lærer mest om bruk av terminalen ved å bruke wikien til den distroen man har valgt.

 

 

Gnu er gnu ... det er ikke store forskjeller på det grunnleggende på tvers av distroer. Eller Cygwin for den saks skyld. på BSD/Mac er enkelte ting litt annerledes. Helt riktig at dette er skrevet hundretusen ganger før.

Lenke til kommentar

Godt å se at folk er engasjert :)

 

Jeg har ikke mulighet til å gjøre en artikkel-serie ut av dette dessverre. Jeg får kun publisert en artikkel i måneden, og det skal i utgangspunktet være distro-tester :(

 

Programmer er vel og bra, men det er smartere, i min mening, å lære folk hvordan terminalen fungerer, slik at det blir enkelt å lære nye kommandoer/programmer. Noen programmer er jeg jo fint nødt til å lære bort, men cron, rsync, ssh, vim (kunne hatt en hel artikkelserie om vim), er nok bedre at brukerne oppdager selv.

Lenke til kommentar

Da er det jo greit å skrive om ting som piping, skrive/appende til filer, gjerne i noen eksempel der du piper noe til grep for å finne den informasjon du har lyst på fort. Små triks som keyboard shortcuts, copy & paste, og command history. Men command history mener jeg bla igjennom tidligere commands med pil tastene, !!, !*, !:0 osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...