Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sleip huseier holder tilbake depositum


merlu

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt hjelp her :)

 

Jeg og en kompis flyttet til et kollektiv i Trondheim i august. Huseier ville da selvfølgelig ha depositum, men uten ordentlig depositumskonto. Han kalte dette "forskudd på leie" istedet for depositum. Det ble overført 3 x månedsleie (3*4750) 14250 kr til huseiers private konto. Min kompis var allerede da skeptisk til dette, og ville ha ordentlig depositumskonto, men for å ordne det krevde huseier istedet 6 x månedsleie, og at vi måtte dra til huseierens private bank flere timer unna Trondheim. Dette var da selvfølgelig til vesentlig ulempe for oss, og derfor ulovlig iflg. husleieloven (§ 3-5. Depositum) "Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren.". Det er heller ikke lov å kreve mer enn én måned forskudd på leie, så hele depositumsordningen er ulovlig.

 

 

Da vi flyttet fra Trondheim fortsatte vi å betale husleie helt til vi fant andre til å ta over. Dette var vanskelig siden rommene til meg og min kompis er mye mindre enn de andre rommene i kollektivet, men kostet like mye for det. Derfor måtte vi sette ned husleien fra 4750 til 4000, og planen var da å betale de resterende 750 hver måned. Fra slutten av februar hadde vi funnet en ny leietaker, som flyttet inn i rommet til min kompis. Huseieren tok da betalt fra denne nye leietakeren selv om vi også hadde betalt for hele den måneden. Jeg har jobbet på spreng med å få leid ut mitt rom, men det har ikke vært så lett å arrangere visninger i Trondheim fra Oslo. I går oppdaget jeg at mitt rom var blitt utleid til en jeg ba ta kontakt med huseier for noen uker siden. Jeg ringte ny leietaker for å spørre om han hadde betalt noe for mars måned. Han sa at han hadde betalt 12000 i depositum og 2000 i husleie for mars, selv om vi har betalt for hele mars måned.

 

Nå har huseier altså to doble depositum. 2x14250 fra meg og min kompis, og 2x12000 fra de nye leietakerne. Jeg håper at jeg kan kreve depositumet tilbake, evt. minus 750x5 (5 mnd. til konrakten går ut) pluss 2000 som huseier har tatt dobbel betaling i husleie for mars.

 

 

Tidligere har huseiers unnskyldning for å ikke tilbakebetale depositum vært at det fortsatt står møbler på rommene våres. Disse møblene har de nye leietakerne gledelig tatt i bruk, og de er kjempefornøyde med møblene (skrivebord, kontorstol, garderobe, altså ganske nyttige møbler for studenter). Huseier mener at rommene våres må tømmes 100% før vi kan få tilbake depositumet, noe som er umulig siden det faktisk bor noen der som bruker møblene våres.

 

Planen våres var å framleie, og da få depositum av de vi framleier til, men er det fortsatt framleie når huseier får betalingene rett inn på sin konto fra de nye leietakerne, og har depositumet i tillegg? Huseier kalte denne ordningen for overdragelse/framleie.

 

Hvordan skal jeg nå gå frem for å kreve depositum tilbake? Må jeg vente til kontrakten vår går ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier har ikke lov til å ta seg betalt dobbelt. Han har derfor svindlet dere for en måneds husleie.

Ang. møbler så er avtalen mellom deg og ny leietager, og derfor irrelevant for tilbakeholding av depositum. Huseier kan ikke kreve å få innrede en bolig som leies ut. Videre så har huseier akseptert tilstanden ved overdragelse av nøkler og videre utleie til 3. part, og dermed frigjør depositum til deg.

 

Overdragelse betyr at en ny aktør tar over kontrakten du har med utleier. Framleie betyr at du leier ut en bolig som du leier av huseier, og du står dermed som ansvarlig for boligen på samme måte som om du selv bor i den. I framleie så er det du som er leier av boligen, og da er det du som skal betale husleie til huseier. Husleie fra 3. part må du da kreve inn selv. Du er økonomisk ansvarlig for alle skader 3. part måtte gjøre på boligen

Hvis huseier krever at 3. part tar over husleiekontrakten du har med huseier, eller at 3. part skriver ny kontrakt, så er du fritatt alt ansvar. Han har da godtatt at du ikke lenger er kontraktsbundet til boligen. Du skal tilbakebetales depositum og husleie som er betalt for tiden 3. part har bodd der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) blir litt lettet når jeg forstår at jeg faktisk har rett.

 

Noe av problemet er at den ene leietakeren kun leier til slutten av juni, og våres kontrakt går ut i august, men siden dette i praksis er en overdragelse burde vel ikke det ha noe å si? I annonsene vi har lagt ut for å finne leietakere har vi skrevet at møblene medfølger, og vi har ikke avtalt noe annet med de nye leietakerne ang. disse møblene. Om vi venter til kontrakten går ut er jeg redd for at huseier skal betale noen før å hente og kaste møblene og sette regningen på våres depositum.

 

Vi må vel fortsette å betale de resterende 750 for husleie siden vi har en kontrakt på 4750 i mnd? Dette kan jo da trekkes fra depositumet, og leien som er betalt dobbelt burde legges til i tilbakebetalingen av depositumet.

 

Huseier har ikke godtatt at vi ikke lenger er kontraktsbundet til boligen, siden han fortsetter å kalle dette for framleie, selv om det i praksis er overdragelse. Hadde dette vært framleie burde vel vi hatt depositumet til de nye leietakerne?

Lenke til kommentar

Kontrakten huseier har skrevet med de nye leietakerne er ikke en vanlig husleiekontrakt som han skrev med oss. Det eneste de nye leietakerne har signert er en kontrakt som peker til våres husleiekontrakt:

 

"Ola Normann", gis herved rett og

plikt til å benytte ett av rommene med tillegg av fellesarealer som omtalt i vedlagte kontrakt, fra

22.02.2013. Beboelsen er midlertidig og opphører 30062013.

Normann betaler i perioden kr. 4.000,-/mnd med betaling den 1. i hver mnd, samt deponerer et beløp

på kr 12.000,- som refunderes ved fraflytting. For resterende dager i februar betales kr. 1.000,-.

Beløpene betales til konto 1234.56.78910

Lenke til kommentar

Vi har nå skrevet et brev med krav om tilbakebetaling av depositum, etter en mal fra jusshjelpen. Tror dette går i orden. Huseier har jo faktisk leid ut rommene våres uten vårt samtykke, og tatt dobbelt betalt.

 

Tusen takk for all hjelp :)

Endret av merlu
Lenke til kommentar

Pass for gudenes skyld på dere IKKE 'overtar leiekontrakten' igjen i Juni på en eller annen merksnodig måte gjennom hushaien sin triksing med den "kontraktovertagelsen", slik at dere 'må' (som i "vedkommende forteller at dere må") betale for juni, juli og august fram til 'dere' (siden dere fremdeles leier i følge ham) får leid ut på nytt (selv om det ikke er deres ansvar) -- eller noe annet lovstridig tull fra den personen sin side.

 

---

 

Det finnes virkelig mennesker som burde vært skutt.

(Og da mener jeg virkelig skutt; Psykopatiske fjols med under gjennomsnittlig IQ som lever på sin frekkhet og manglende empati for andre mennesker)

 

 

Jeg kjenner til mennesklige anus som har som hobby å 'svindle' til seg penger hvor de enn drar.

En av dem kjøpte leiligheten vår, og krevde 50 000 kroner for at det ikke var varmekabler på badet, fordi det var en bryter med 1, 2 og 3 instilling på kjøkkenet som hun mente at vi hadde fortalt var til varmekablene på badet -- som vi aldri hadde hatt da det ikke var vi som la opp badet, og da vi visste at den bryteren var til varmtvannsberederen.

På en eller annen merkelig måte klarte hun å vinne saken, og forsikringselsskapet vårt måtte bla opp 50 000 kroner.

Det var godt gjort -- med tanke på at hun aldri engang var på visning, men satt i Oslo og så på prospektet på nettet, og ikke kunne ha hørt oss snakke om noen som helst bryter på kjøkkenet.

 

Så trakk hun oss inn for forliksrådet, oss personlig -- og klarte på en eller annen måte å omgå vår selgerforsikring.

Denne gangen krevde hun 20 000 kroner i erstatning fordi det ikke stod vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og komfyr i leiligheten -- og brukte 1 time på å klage på belysningsmangelen og manglende varmekabler mens vi satt i forliksrådet med en baby på 5 uker, og hun halte ut tiden og tålmodigheten, før hun brukte 15 minutter på å snakke med sin advokat, og avsluttet med å fortelle om hvordan hun aldri hadde opplevd maken, og at de 50 000 hun fikk for varmekablene som aldri eksisterte ikke var nok til å bygge et nytt bad med varmekabler etter hennes standard.

 

Jeg vurderte å ta +1 for menneskeheten og pælme djevelen ut vinduet.

Men hun hadde ingen sak bortsett fra at forliksrådet kanskje ville "gi" henne noen tusenlapper (for å få saken ut av verden) -- men jeg presiserte tidlig at jeg kom til å ta dette opp til retten uten å gi fra meg ett flatt øre før dom i retten.

 

...

Ett halvt år senere er jeg fremdeles REDD for at den idioten skal finne på noe nytt.

For forliksrådet er tydeligvis en pengemaskin som trygdede førtidspensjonister (uten sykdom) kan spille på helt gratis, bare de på en eller annen måte kjøper eller selger noe til andre mennesker.

 

 

Åh herre gud.

Hun betalte ikke for leiligheten vår før to uker etter at fristen var gått ut -- før noen av disse andre sakene var kommet fram i lyset -- og påstod at kontonummeret ikke stod i salgskontrakten -- slik at vi hadde 2 000 000 ekstra i lån og måtte betale rentene av over 4 000 000 kroner i lån den måneden, og hun nektet skyld og nektet for at hun skulle betale tilbake rentene...

 

Av og til så elsker jeg advokater.

Om ikke annet, så er de kjekke å ha når sosiopater med erfaring har et ønske om å tjene penger.

 

 

 

...

 

Og alt i spoileren kan oppsummeres med:

Det finnes alvorlig forstyrrede mennesker her i verden.

Ta kontakt med advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag ringte huseier meg for å svare på påkravet om tilbakebetaling av depositum (eller forskudd på leie som det heter i kontrakten, uten depositumskonto). Han var sint og sa han ikke skjønte at det gikk an å være så lavmål. Han mente han hadde gått igjennom masse trøbbel for å få leid ut våre rom for oss, slik at situasjonen ble enklest mulig for oss (vi har jo faktisk en leiekontrakt til juli/august). Han truet med å kaste ut de nye leietakerne og kreve at vi betaler full husleie, istedenfor bare 750 kr i mnd.

 

Han ba om en bekreftelse på mail om de faktiske forhold, at de får framleie våre rom. Om vi sender denne bekreftelsen på e-post vil han ikke kaste de ut, og depositumet blir tilbakebetalt når kontrakten vår går ut som avtalt.

 

Tror dere huseier ble litt skremt av brevet, og prøver å presse/true oss til å sende bekreftelse på forholdene slik at han da får sitt på det rene?

Lenke til kommentar

Han mente at vi ikke hadde rett til noe trygghet med depositum av de nye leietakerne. Har han faktisk rett til å ha 4 depositum til to rom? Eller prøver han å lure oss her? Uansett om han prøver å lure/skrmme oss til å sende bekreftelse, så han vel uansett kaste ut de nye leietakerne, og sende oss betalingskrav på full husleie til kontrakten går ut?

Lenke til kommentar

Here er det mye å ta tak i, men jeg kan komme med noen kommentarer:

 

* "Depositumet" er ikke noe depositum, men, som du korrekt påpeker, ulovlig forskuddsbetaling av leie. Dette er enkelt nok å rydde opp i - bare la være å betale leie til du er ajour etter loven. (En måneds forskuddsbetaling.)

 

* Du bør sjekke om avtalen faktisk er tidsbestemt og uoppsigelig etter husleieloven § 9-2 og 9-3: http://www.lovdata.n...17-009.html#9-2 . Har du blitt skriftlig opplyst om at avtalen ikke kan sies opp? Er kravene til en tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år oppfylt?

 

* Etterlat løsøre dekkes av husleieloven § 10-4: http://www.lovdata.n...7-010.html#10-4 - Utleier kan altså kreve en "rimelig godtgjørelse" for å ta hånd om møblene. Hvis utleier absolutt ikke er interessert i å overta møblene vil jeg forslå at dere selger eller gir dem bort. Enten til ny leier, eller når ny leier flytter.

 

* Du bør ta en titt på husleieloven § 4-1: http://www.lovdata.n...17-004.html#4-1 ."Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår." Denne paragrafen er vanligvis ikke så lett å benytte seg av i praksis (det skal litt til før leien blir "urimelig"), men det kunne være et forhandlingskort ovenfor utleier.

 

* Utleier har en "tapsbregrensningsplikt", som følge av partenes "lojalitetsplikt" i et avtaleforhold. Se for eksempel det siste svaret her: http://www.lbf.no/ar...t.asp?CKey=7928 . Det betyr at utleier ikke bare kan sitte på rompa å samle inn penger mens dere taper stort på en hybel dere ikke bruker. Når du har funnet en ny leier kan ikke utleier nekte å leie til ham uten god grunn. Utleier må også prøve å leie ut selv, men du kan risikere å måtte betale erstatning for eventuelle tap utleier påføres i den prossessen.

 

 

* Jeg er enig i at når de nye leieboerne betaler leie til utleier, og i tillegg har betalt "depositum" til utleier, så virker det som om de leier direkte fra utleier. Du kan ikke da være ansvarlig for eventuelle skader de måtte påføre boligen.

 

* Det viktige her er at du (muligens) har en avtale med utleier om å betale 4750,- i måneden for boligen fram til august. Utgangspunktet er at utleier ikke skal lide tap. Hvis noen andre leier fram til juli komme du ikke "av kroken" av den grunn. Samtidig kan du trekke fra alt utleier får av andre leiere fra det du skylder.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter har en avtale om å betale frem til august, så har ikke utleier lov til å leie ut til noen andre. Trådstarter har ikke noen leiekontrakt med 3. part i denne saken. Den kontrakten er mellom utleier og 3. part. Når utleier skrev denne med 3. part, avlyste han kontrakten med trådstarter. Utleier kan ikke inngå avtaler på trådstarters vegne.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter har en avtale om å betale frem til august, så har ikke utleier lov til å leie ut til noen andre.

Det er feil. TS har slik jeg forstår det gjort det klart for utleier at han har flyttet, og vil ha noen andre inn i boligen, og utleier har da ikke bare lov, men plikt (lojalitetsplikt) til å leie ut til andre hvis han kan.

Lenke til kommentar

Ja, men utleier har ikke lov til å leie ut i trådstarters navn. Når utleier fant ny leietager, så ble det skrevet en kontrakt mellom utleier og 3. part. Utleier kan dermed ikke ta seg betalt av både trådstarter og ny leietager. Utleier har akseptert oppsigelse av trådstarters kontrakt. Og hvis den nye kontrakten er på et mindre beløp så er det utleiers problem, ikke trådstarters.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men utleier har ikke lov til å leie ut i trådstarters navn. Når utleier fant ny leietager, så ble det skrevet en kontrakt mellom utleier og 3. part. Utleier kan dermed ikke ta seg betalt av både trådstarter og ny leietager. Utleier har akseptert oppsigelse av trådstarters kontrakt. Og hvis den nye kontrakten er på et mindre beløp så er det utleiers problem, ikke trådstarters.

Det var ikke utleier som "fant ny leietaker", det var TS som sendte en person videre til utleier, formodentligvis med informasjon om at han bare trengte betale 4000,- i måneden og at TS skulle betale resten.

 

Det stemmer at utleier ikke kan ta seg dobbelt betalt, men det betyr ikke at han ikke kan leie ut til andre og redusere tapet til TS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...