Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Utrolig treg maskin. NOE gjør maskinen treg.


Anbefalte innlegg

Acer Aspire 5738ZG

WIN 7 Prof.

 

Dette er min sønns maskin.

 

Jeg har nylig byttet tastatur da det manglet div taster og jeg mistenkte tastaturet sendte ut signaler som forstyrret ett ellerannet.. Som om en tast ble presset inn hele tiden.

 

Jeg har formatert HDD og installert nytt os (win 7 prof).

Ellers er det installert microsoft antivirus og grafikkdriver.

 

Maskina fungerer litt bedre men det er ett eller annet som treger opp maskinen. Jeg finner ingen ukjente prosesser.

 

Oppstart av feks CCleaner, Firefox eller se video som ligger på nett tar en evighet. Om det starter opp i det heletatt..

 

Finnes det ett analyseprogramm som kan sjekke HDD, minne og andre ting på maskina?

 

Jeg tror det er HDD og vurderer å bytte. Til SSD. Det har jeg gjort med mine andre maskiner... Loving it ;--)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2004 altså 9 år siden brukte jeg en Athlon64 3500+ på 2.5GHz, den hadde omtrendt samme ytelse som en P4E 3.8GHz. Jeg brukte også 3x 250GB 7200RPM disker. Brukte 1 GB RAM 512MB x2.

 

PC'en til din sønn er utdatert. Jeg syntes det er på tide at han får noe nytt!

2.2GHz CPU - 5400RPM Snurredisk. S-ATA Revisjon 1. 150MB's overføringshastighet. Uten NCQ. 1066MHz RAM

 

Det finnes over 200 forskjellige CPU'er som yter bedre. Hardisken er treg og har et gammelt grensesnitt. ("5400RPM"/7200RPM/10 000RPM/15 000RPM/SSD/SSD Raid 0) RAM brikkene er også "trege".

 

Ja, du kan installere en snurredisk på 7200RPM men du vil ikke få mere enn 150MB's.

Sjekk også muligheten til å installere hurtigere RAM. Sett også alle detaljer i Windows ned.

Husk å installere hovedkort drivere (veldig viktig) evt oppgradere BIOS.

 

Selv ville jeg kastet den. La nå sønnen din få spille World of Warcraft med skikkelig fps:)

Lenke til kommentar

Tok det lang tid å reinstallere Windows? HVIS det er disken, så skulle man tro at det ga noen hickups under installasjonen også. Men, sjekk disken ja! Maskinen kommer med 2x2GB minnebrikker, så du kan jo teste å ta ut en av de og sjekke om det er noe galt der (teste begge to).

 

Specs er veldig lett å finne, siden han sier hva slags maskin det er..

 

Bit44: Du er ganske drøy når du sier man bare kan kaste en slik maskin. Ja, den er av eldre modell, men ikke så dårlig. Maskinen støtter forøvrig SATA 2 siden det er Intel GM45 chipset.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

Min mor har en Aspire 5720Z (hun gjorde desverre tabben å høre på selger istedet for å spørre meg først), og i likhet med deg har jeg gått denne maskinen etter i sømmene for å prøve å optimalisere ytelsen, og i likhet med deg så føles maskinen bare...treg.

Jeg har skiftet HDDen fra stock (WD Blue, I think) til WD Scorpio Black, og det hjalp noe, men den føles fortsatt treg (jeg vet ikke med deg, men 5720Z-maskinen har problemer med å spille av ~450MB DivX-serieepisode som ligger lagret lokalt).

 

Jeg vil anta at maskinen din kommer med eget skjermkort siden den har "G"-betegnelsen (Komplett har hatt 4stk. 5738ZG-modeller på lager, men ATI Mobility Radeon HD 4650 hadde bare T4400-CPUen), men med den CPUen og evt. det skjermkortet ville jeg ikke satset på annet enn enkle spill og kontoroppgaver.

Jeg ville ikke kastet den, som det er blitt foreslått (høres drastisk ut), men jeg vil påstå at den ikke er bedre.

Lenke til kommentar

Altså, hvis det tar en evighet (type flere minutter) å starte en DivX film betyr jo helt klart at noe er GALT og ikke at maskinen bare er så treg. Min lille HP DM1 med Intel SU2300 og 5GB minne fungerer helt utmerket til kontorbruk, nett og se film (Full HD) og alt starter kjapt og greit. Denne er flere hakk "tregere" enn trådstarter sin. Den gamle HP DV7'en min med T6600, 4GB RAM og HD4650 funka helt greit til WoW da jeg spilte det (burning crusade).

Lenke til kommentar

Tok det lang tid å reinstallere Windows? HVIS det er disken, så skulle man tro at det ga noen hickups under installasjonen også. Men, sjekk disken ja! Maskinen kommer med 2x2GB minnebrikker, så du kan jo teste å ta ut en av de og sjekke om det er noe galt der (teste begge to).

 

Specs er veldig lett å finne, siden han sier hva slags maskin det er..

 

Bit44: Du er ganske drøy når du sier man bare kan kaste en slik maskin. Ja, den er av eldre modell, men ikke så dårlig. Maskinen støtter forøvrig SATA 2 siden det er Intel GM45 chipset.

 

Fant den samme maskinen på Komplett, men den har gått ut. Samme prosessor, samme skjermkort, samme hardisk og sikkert samme RAM. Den bruker mobile Intel GM45 Express chipset, og den står oppført med Serial ATA 150. Jeg kan bare forholde meg til det. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=573539#extra

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar :-)

 

Problemene startet før jeg byttet tastatur. Da hadde vi ingen problemer med verken WOW eller andre eldre spill.

Etter bytte og fullstendig rensking og install av win 7 som i bunn og grunn skulle ha gjort maskina raskere enn Vista som var på maskinen fra før.

 

Det er som maskina ikke tåler flere operasjoner på en gang. Starter jeg f.eks Firefox eller enda verre Crome og ccleaner fryser alt helt opp..

 

Har reinstallert flere ganger.

 

Nå sist har jeg ikke installert noe annet enn antivirus og anbefalt skjermdriver. Selv når jeg kjører Internet explorer med flere åpne faner fryser IE.

 

Nå er jeg selv etter 20 år med datamaskin temmelig grønn på alt det tekniske.

 

HDD er partisjonert inn i 3 deler. Jeg får ikke kjørt noen analyse på "C" da den er i bruk.

 

Jeg lurer på om det enten kan være minnet eller HDD.

 

Er det HDDn som er problemet, vil jeg gjerne bytte den ut med en SSD. Er det minne så bytter jeg så klart ut det. Ellers aner jeg ikke hva annet jeg kan gjøre.

 

Jeg har en gang for lengesiden hvert borti ett program som skjørte analyse på HDD og minne + andre ting. Noe som vet om ett slikt program.

Lenke til kommentar

Det er neppe maskinens spesifikasjoner som er problemet her. Har selv en bærbar (Lenovo T60) fra 2007 som fungerer bra og er responsive nok med Windows 8. Den har ennå svakere CPU og skjermkort.

 

@OdinTheGod: SSD er det lite vits i å plassere i denne - da SATA 150 grensenittet blir en begrensing, men en Seagate Momentus XT (hybriddisk) kan være et godt alternativ.

 

Minnefeil kan faktisk være noe som er en potensiell mulighet her. Minne kan du teste med Memtest86+. http://www.memtest.org/ . Du finner også denne i bootbare test/reparasjonspakker. For harddisk bør man bruke produsentens programvare - de fleste harddiskprodusentene har egne programmer for dette. Det finnes også generiske programmer (også i test/reperasjonspakker) som leser SMART-data og gir mulighet til noen tester.

 

Ubuntu Live CD (USB) kan brukes til mye av dette.

 

@Bit44:

Hurtigere RAM har i realiteten ingen opplevd effekt - mengde kan ha. Alle tester viser nemlig at det kun er marginale forskjeller mellom 1066, 1333 og 1600 Mhz RAM. Og jeg ser ikke hvorfor han skal installere hovedkortdrivere, de fleste maskiner har ikke noen driver for hovedkortet. Bærbare har normalt drivere for nettverk/WiFi, pekeplate, GPU osv.

 

Dette er ingen stjernespeca maskin, men den burde faktisk gi en helt grei ytelse ved surfing etc.

Lenke til kommentar

Det er neppe maskinens spesifikasjoner som er problemet her. Har selv en bærbar (Lenovo T60) fra 2007 som fungerer bra og er responsive nok med Windows 8. Den har ennå svakere CPU og skjermkort.

 

@OdinTheGod: SSD er det lite vits i å plassere i denne - da SATA 150 grensenittet blir en begrensing, men en Seagate Momentus XT (hybriddisk) kan være et godt alternativ.

 

Minnefeil kan faktisk være noe som er en potensiell mulighet her. Minne kan du teste med Memtest86+. http://www.memtest.org/ . Du finner også denne i bootbare test/reparasjonspakker. For harddisk bør man bruke produsentens programvare - de fleste harddiskprodusentene har egne programmer for dette. Det finnes også generiske programmer (også i test/reperasjonspakker) som leser SMART-data og gir mulighet til noen tester.

 

Ubuntu Live CD (USB) kan brukes til mye av dette.

 

@Bit44:

Hurtigere RAM har i realiteten ingen opplevd effekt - mengde kan ha. Alle tester viser nemlig at det kun er marginale forskjeller mellom 1066, 1333 og 1600 Mhz RAM.

 

"Når PC'er blir eldre har de av ulike årsaker en tendens til å bli tregere. Når trådstarter bruker PC'en sin en liten stund, å fyller opp hardisken sin med en del programmer så vil den etter en tid bli tregere selv om defragmentering blir brukt jevnlig. 1600 er raskere enn 1066. Alle tester viser dette selv om ytelsen er liten. Hvis trådstarter har muligheten til å oppgradere til en raskere type RAM så ville jeg helt klart ha valgt det som var raskere når han skulle/hvis han skulle bytte. Tviler på om han har støtte for dette, men jeg anbefalte han å sjekke om han hadde. Ingen tvinger deg til å kjøre på høyere enn 1066 eller lavere hvis du vil :closedeyes:AMD systemer liker veldig godt høyere frekvens. De kan vel dras helt ut til 2500+ med solid overklokking. Trinity liker også høyere frekvens på minnet, noe som gir bedre ytelse. Særlig når det gjelder grafikk delen"

 

Og jeg ser ikke hvorfor han skal installere hovedkortdrivere, de fleste maskiner har ikke noen driver for hovedkortet. Bærbare har normalt drivere for nettverk/WiFi, pekeplate, GPU osv.

 

:green:Alle maskinene jeg har hatt har hatt muligheten for dette, og det er noe av det viktigste du gjør i forhold til ytelse/stabilitet i forhold til maskinens kommunikasjon. Her finner du forskjellige drivere til trådstarters maskin ->http://www.laptop-software.com/acer-software/acer-aspire-57385738g5738z5738zg-windows-7-64-bit-drivers/

 

Dette er ingen stjernespeca maskin, men den burde faktisk gi en helt grei ytelse ved surfing etc.

 

Helt klart. Det hender jeg surfer med mobilen min også etc.

Lenke til kommentar

@bit44.

 

Hastigheten på RAM har da ikke noe som helst med defragmentering av harddisk å gjøre. Minne blir ikke tregere med tida. Under Windows 7 er også defragmentering ett langt mindre problem. På bærbare har RAM-hastighet ennå mindre å si - blant annet fordi man ikke i realiteten ikke kan klokke - og minne vil bli satt til den frekvensen hovedkortet støtter. Og forskjellen er faktisk kun målbare i syntetiske tester - i virkeligheten vil man ikke oppdage det i det hele tatt (annet enn på lommeboka). I dette tilfellet - pga hovedkortet er det faktisk null å hente - det støtter faktisk ikke rasker minne.

 

At maskiner virker tregere med åra selv om de blir vedlikeholdt skyldes som oftest at programmene bli mer ressurskrevende, vi fyller opp mer og mer og at vi som brukere etterhvert arbeide på en annen måte og vi får økte forventninger. Det som vi oppfattet som raskt når maskina var ny - f.eks Word laster på 10 sekunder - kan oppleves som tregt etter 2 år - selv om den fremdeles laster på 10 sekunder. Det har ingenting med selve hardwaren å gjøre - og om man f.eks valgte raskere minne ville man ikke opplevd noe endring.

 

Når det gjelder AMD og effekten av RAM har det variert svært, fra at timing var viktig, til at minne betydde mindre til at frekvens betyr en del. Det er en vitenskap i seg selv. Trinity (eller AMD APU-er) har effekt av raskt minne når det gjelder grafikkdelen som du skriver - men liten effekt når det gjelder ytelsen på CPU-delen.

 

Det du lister av drivere har ikke noe med hovedkort å gjøre, men er drivere for nettverk, WIFI, skjermkort osv. De påvirker primært funksjonaliteten til maskina og i langt mindre grad ytelse. De kan også påvirke stabilitet - men jeg har ikke opplevd det. Jeg har som sagt en Lenovo T60 fra 2007 med Windows 8 installert. Her har jeg faktisk ikke installert en eneste driver utenom de som ble installert automatisk når jeg installerte Windows 8. Maskina yter bedre enn under Windows 7 - husk denne kom opprinnelig med XP. Heller ikke når jeg oppgraderte til Windows 7 installerte jeg særlig med drivere - det eneste var vel fingeravtrykksleser og skjermkort (ATI Mobile X1350).

 

Det er helt greitt å ha påstander om både det ene og andre - men da bør de faktisk være korrekte og ikke minst underbygde. Ikke 90 % vås som du kommer med.

 

@Pinng: Under Windows 7 kan dette være en stor ytelsesdreper.

Lenke til kommentar

Det er neppe maskinens spesifikasjoner som er problemet her. Har selv en bærbar (Lenovo T60) fra 2007 som fungerer bra og er responsive nok med Windows 8. Den har ennå svakere CPU og skjermkort.

 

@OdinTheGod: SSD er det lite vits i å plassere i denne - da SATA 150 grensenittet blir en begrensing, men en Seagate Momentus XT (hybriddisk) kan være et godt alternativ.

 

Minnefeil kan faktisk være noe som er en potensiell mulighet her. Minne kan du teste med Memtest86+. http://www.memtest.org/ . Du finner også denne i bootbare test/reparasjonspakker. For harddisk bør man bruke produsentens programvare - de fleste harddiskprodusentene har egne programmer for dette. Det finnes også generiske programmer (også i test/reperasjonspakker) som leser SMART-data og gir mulighet til noen tester.

 

Ubuntu Live CD (USB) kan brukes til mye av dette.

 

@Bit44:

Hurtigere RAM har i realiteten ingen opplevd effekt - mengde kan ha. Alle tester viser nemlig at det kun er marginale forskjeller mellom 1066, 1333 og 1600 Mhz RAM. Og jeg ser ikke hvorfor han skal installere hovedkortdrivere, de fleste maskiner har ikke noen driver for hovedkortet. Bærbare har normalt drivere for nettverk/WiFi, pekeplate, GPU osv.

 

Dette er ingen stjernespeca maskin, men den burde faktisk gi en helt grei ytelse ved surfing etc.

 

Supert.. Da er en "Seagate Momentus® XT 750GB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM, HDD + 8GB SSD SLC memory, 2.5"" i bestilling og "memtest86+-4.20.usb.installer" installert på en minnepenn. skal kjøre test på maslina straks. Skal også finne ut merke på HDD bare for å sjekke den selv om jeg har bestilt ny ;-)

 

Takk for gode svar. Nå er det bare å vente og se :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...