Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Utrolig treg maskin. NOE gjør maskinen treg.


Anbefalte innlegg

@bit44.

 

Hastigheten på RAM har da ikke noe som helst med defragmentering av harddisk å gjøre. Minne blir ikke tregere med tida. Under Windows 7 er også defragmentering ett langt mindre problem.

 

"Jeg har ikke skrevet noen sted at det har med hardisken å gjøre. Det var en oppsummering før jeg begynte å skrive om 1066 vs 1600.

 

På bærbare har RAM-hastighet ennå mindre å si - blant annet fordi man ikke i realiteten ikke kan klokke - og minne vil bli satt til den frekvensen hovedkortet støtter. Og forskjellen er faktisk kun målbare i syntetiske tester - i virkeligheten vil man ikke oppdage det i det hele tatt (annet enn på lommeboka).

 

"Når man overklokker minnet på f.eks A10 5800k så får man flere fps i spill som vises via FRAPS så ikke kom med vrøl om at det er kun syntetiske tester man kan se det på og at man ikke kan oppdage det"

 

I dette tilfellet - pga hovedkortet er det faktisk null å hente - det støtter faktisk ikke rasker minne.

 

"som jeg skrev/antok"...

 

At maskiner virker tregere med åra selv om de blir vedlikeholdt skyldes som oftest at programmene bli mer ressurskrevende, vi fyller opp mer og mer og at vi som brukere etterhvert arbeide på en annen måte og vi får økte forventninger. Det som vi oppfattet som raskt når maskina var ny - f.eks Word laster på 10 sekunder - kan oppleves som tregt etter 2 år - selv om den fremdeles laster på 10 sekunder. Det har ingenting med selve hardwaren å gjøre - og om man f.eks valgte raskere minne ville man ikke opplevd noe endring.

 

"10 sekunder er 10 sekunder. Enten det er tiden det tar for Word, eller for PC å boote. Selv etter 2 år vil dette være 10 sekunder.

 

Når det gjelder AMD og effekten av RAM har det variert svært, fra at timing var viktig, til at minne betydde mindre til at frekvens betyr en del. Det er en vitenskap i seg selv. Trinity (eller AMD APU-er) har effekt av raskt minne når det gjelder grafikkdelen som du skriver - men liten effekt når det gjelder ytelsen på CPU-delen.

 

Det du lister av drivere har ikke noe med hovedkort å gjøre,

 

Nei, Chipset drivere har jo ikke noe med hovedkort drivere å gjøre bortsett fra at hardware får nyeste drivere, støtte for diverse ting, bedre stabilitet og høyere ytelse.... :green:Selv om det er en egen link til "chipset drivere" der. SATA drivere er jo noe av det værste du kan installere :green:....Seriøst....

 

men er drivere for nettverk, WIFI, skjermkort osv. De påvirker primært funksjonaliteten til maskina og i langt mindre grad ytelse.

 

Ja...Skjermkort drivere påvirker jo ikke ytelsen :green::green: :green: !

 

De kan også påvirke stabilitet - men jeg har ikke opplevd det. Jeg har som sagt en Lenovo T60 fra 2007 med Windows 8 installert. Her har jeg faktisk ikke installert en eneste driver utenom de som ble installert automatisk når jeg installerte Windows 8. Maskina yter bedre enn under Windows 7 - husk denne kom opprinnelig med XP. Heller ikke når jeg oppgraderte til Windows 7 installerte jeg særlig med drivere - det eneste var vel fingeravtrykksleser og skjermkort (ATI Mobile X1350).

 

Det er helt greitt å ha påstander om både det ene og andre - men da bør de faktisk være korrekte og ikke minst underbygde. Ikke 90 % vås som du kommer med.

 

Nå orker jeg ikke mer, dette her blir bare latterlig...

 

@Pinng: Under Windows 7 kan dette være en stor ytelsesdreper.

Endret av Bit44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@bit44:

 

Du leser ikke akkurat hva jeg leser - og i tillegg bør du lære deg å quote. Jeg skriver faktisk at GPU delen av AMD sine APU-er har effekt av raskere minne, men det er faktisk den eneste stedet jeg vet det er dokumentert at effekten er virkelig synlig i vanlige applikasjoner. I tillegg til at timing på minne hadde betydning for AMD i gamle DDR dager. At noe er korrekt i forhold til spesifikke produkter/teknologier betyr ikke at det er generelt korrekt.

 

Skjermkortdrivere påvirker i GPU-relaterte oppgaver som spill (altså 3D) - trådstarter hadde problemer med ytelse i helt normale 2D applikasjoner som surfing etc - her er det andre ting som primært påvirker. Det trenger heller ikke være særlig forskjell på de mer generiske driveren som Windows 7/Windows 8 installerer og de som finnes på lista der. I dag er det ofte orginale drivere som hentes ned med Windows, i alle fall når det er mer standard deler. Jeg påstår ikke at drivere er unødvendig, men de forklarer neppe TS sine problemer.

 

Noen maskiner bruker hardware som ikke har drivere i Microsoft sin base, og da må man installere drivere selv - men jeg har bare unntaksvis opplevd dette.

Lenke til kommentar
Fant den samme maskinen på Komplett, men den har gått ut. Samme prosessor, samme skjermkort, samme hardisk og sikkert samme RAM. Den bruker mobile Intel GM45 Express chipset, og den står oppført med Serial ATA 150. Jeg kan bare forholde meg til det. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=573539#extra

 

Du glemte en ting: Det er DISKEN som er Serial ATA 150. Chipsettet støtter SATA 2.0 (300). Med andre ord får man fin ytelsesøkning med SSD på en slik maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...