Gå til innhold

I morgen dør det norske språket ut, fordeler&ulemper?


DaddyYankee

Anbefalte innlegg

La oss tenke oss at i morgen kommer en ufo fra verdensrommet, og kaster noen magiske spell på oss. Dette resulterer at det norske språket dør ut, og vi bare, og bare snakker engelsk. Dette er jo ikke langt fra realiteten, ettersom dagens språkdebatt innebærer akkurat dette.

 

Så konklusjon: Fra i morgen vil det norske språket dø ut, og vi kan snakker kun engelsk. Hva er fordelene og ulempene? Noen synspunkter..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetter vi her at all norskkunnskapen er byttet med tilsvarende inngående engelskkunnskap eller at all kunnskap om norsk viskes bort uten at man får noe for å kompensere for tapet? Om det siste, så vet jeg om MANGE som ville hatt store problemer med å fungere i samfunnet (min mor er ett eksempel).

 

Er det førstnevnte, så tror jeg ikke det hadde vært ett stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville engelsk vært vårt morsmål, og det ville ikke vært noe problem.

Da ville engelsk vært vårt morsmål, og det ville ikke vært noe problem.

 

Godt svar, men dette skjer altså gjennom en utvikling fra det norske språket. Vi har norsk litteratur i dag, de oversatt til engelsk, vil de ha fått samme kvalitet? Hva med kulturen? Symbolet på fellesskapet? Nasjonalismen? Er det greit om vi bare forlater dette bak oss?

Lenke til kommentar

Det måtte vi vel pent funnet oss i om alien-trolldommen nektet oss bruken av norsk. Men det er klart, tekster er alltid best på sitt opprinnelige språk. Jeg tror fint vi hadde klart å føle oss som nordmenn selv om vi snakket engelsk, så lenge det var vårt (andre) morsmål - da er mestringsgraden total, og man tenker vel egentlig ikke så mye på hva man sier. Hvis man husket norsk og savnet det, ville nok ikke det skadet nasjonalfølelsen heller. Men dette blir forferdelig hypotetisk, så om noen tror noe annet må de gjerne det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...