Gå til innhold

Internett er kanskje mindre enn du tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Vegard.Du har nok misforstått noe med hva "19 klikk" avstand mellom sider betyr.Prøv for eksempel å komme deg til forsiden av vg fra denne siden.http://www.alexandre.leroux.net/utopie/eoti.htmlMvhPer Gunnar Hansø

 

Oops, min egen feil. 19 klikk fra knutepunkter høres mer riktig ut, ja :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Men er de tallene overhode underbygd? 4 høres alt for lavt ut.

 

AtW

Du kan søke etter "Six degrees of separation", som er beskrivelsen av dette fenomenet. Men det er på ingen måte et bevist faktum.

 

" However, detractors argue that Milgram's experiment did not demonstrate such a link,[11] and the "six degrees" claim has been decried as an "academic urban myth".[12] Also, the existence of isolated groups of humans, for example the Korubo and other native Brazilian populations,[13] would tend to invalidate the strictest interpretation of the hypothesis. "

Lenke til kommentar

Jeg så en BBC dokumentar for noen år siden der sa de at det aldri kan være mer en 6 "klikk" borte fra ting, de nevnte internett også i den dokumentaren tror jeg.

 

Husker ikke helt hva den heter nå i farten..

 

Edit: Six Degrees of Separation, het den

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Du kan søke etter "Six degrees of separation", som er beskrivelsen av dette fenomenet. Men det er på ingen måte et bevist faktum.

 

" However, detractors argue that Milgram's experiment did not demonstrate such a link,[11] and the "six degrees" claim has been decried as an "academic urban myth".[12] Also, the existence of isolated groups of humans, for example the Korubo and other native Brazilian populations,[13] would tend to invalidate the strictest interpretation of the hypothesis. "

 

ja, det er jo også poenget mitt, jeg er godt kjent med påstanden, men såvidt jeg vet er den ikke underbygd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette minner meg litt om Rubiks kube. En 3-kube kan ha drøyt 43 trillioner forskjellige posisjoner, men KAN alltid løses på max 20 trekk.

 

Nå er det jo ytterst få mennesker i verden som klarer å løse en kube med færrest mulige trekk da, men det gjelder vel også konklusjonen om 19 klikk på internett ...

Lenke til kommentar
Merkelig. Det er altså flere klikk mellom to tilfeldige nettsider enn det er bekjente mellom to tilfeldige mennesker i verden, da det her oppereres med tall mellom 4 og 7.
Men er de tallene overhode underbygd? 4 høres alt for lavt ut.AtW

 

Tja, den er vel mer eller mindre det, selv om heller ikke jeg tror det gjelder i absolutt alle tilfeller. Forskning gjort der alle kontoer på Facebook ble brukt som data viste at det gjennomsnittlig var 4,37 ledd mellom personer i USA og 4,74 globalt. Microsoft kom fram til gjenomsnittlig 6,6 ledd ved å bruke data fra MSN. Her er det snakk om utvalgsstørrelser i hundremillionsklassen, så at tallene er veldig langt unna virkeligheten tror jeg ikke.

http://www.nytimes.c...74-degrees.html

 

Her er det da gjennomsnittsverdier som er gitt, i motsetning til "opptil", som er det som brukes i denne artikkelen, så å sammenligne dem blir vel litt som epler og pærer. Det hadde derimot vært interessant å vite for eksempel hvor langt det er mellom de 5% med flest ledd mellom seg.

Endret av fknsonikk
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

La oss si at hver person i gjennomsnitt har 200 bekjente da. Om man går 5 ledd ut fra dette får vi 200^5 som gir 320000000000. Noe som er mye mer en jordas befolkning :) Blir jo rent teoretisk seff. Tipper tallene stemmer ganske greit jeg.

Lenke til kommentar
Tja, den er vel mer eller mindre det, selv om heller ikke jeg tror det gjelder i absolutt alle tilfeller. Forskning gjort der alle kontoer på Facebook ble brukt som data viste at det gjennomsnittlig var 4,37 ledd mellom personer i USA og 4,74 globalt. Microsoft kom fram til gjenomsnittlig 6,6 ledd ved å bruke data fra MSN. Her er det snakk om utvalgsstørrelser i hundremillionsklassen, så at tallene er veldig langt unna virkeligheten tror jeg ikke. http://www.nytimes.c...74-degrees.html Her er det da gjennomsnittsverdier som er gitt, i motsetning til "opptil", som er det som brukes i denne artikkelen, så å sammenligne dem blir vel litt som epler og pærer. Det hadde derimot vært interessant å vite for eksempel hvor langt det er mellom de 5% med flest ledd mellom seg.

 

Snittall innad i ett land er jo heldigst mulig for å få hopp da. I tillegg er det en innskrenket demografi innda i landet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tja, den er vel mer eller mindre det, selv om heller ikke jeg tror det gjelder i absolutt alle tilfeller. Forskning gjort der alle kontoer på Facebook ble brukt som data viste at det gjennomsnittlig var 4,37 ledd mellom personer i USA og 4,74 globalt. Microsoft kom fram til gjenomsnittlig 6,6 ledd ved å bruke data fra MSN. Her er det snakk om utvalgsstørrelser i hundremillionsklassen, så at tallene er veldig langt unna virkeligheten tror jeg ikke. http://www.nytimes.c...74-degrees.html Her er det da gjennomsnittsverdier som er gitt, i motsetning til "opptil", som er det som brukes i denne artikkelen, så å sammenligne dem blir vel litt som epler og pærer. Det hadde derimot vært interessant å vite for eksempel hvor langt det er mellom de 5% med flest ledd mellom seg.
Snittall innad i ett land er jo heldigst mulig for å få hopp da. I tillegg er det en innskrenket demografi innda i landet.AtW

 

Ikke bare det, men hvem har vel ikke venner på facebook de aldri snakker med og egentlig ikke kjenner?

Lenke til kommentar

Merkelig. Det er altså flere klikk mellom to tilfeldige nettsider enn det er bekjente mellom to tilfeldige mennesker i verden, da det her oppereres med tall mellom 4 og 7.

 

Vet ikke om det er flere matematikere/fysikere i blant de som leser kommentarene her... men jeg kan i det minste bekrefte at mellom dem er det stort sett snakk om tall mellom 4 og 6... dette er grunnet et litt småhumorsitisk system: http://en.wikipedia.org/wiki/Erd?s_number , som måler hvor langt unna man er en kjent matematiker, basert på medforfattere i publikasjoner, og ut i fra det kan finne linker til nesten alle andre fysikere/matematikere som har publisert noe.... f.eks så gjør min mors publikasjoner at jeg er bare 3 ledd ifra Albert Einsten og Stephen Hawking... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...