Gå til innhold

Enkel fakturering, bilag inn og bilag ut, men er litt usikker..


Anbefalte innlegg

Skal starte en nettbasert virksomhet, og har gjort en grafisk design jobb for en kunde nå FØR jeg har opprettet AS, for å få porteføljen opp å gå iforkant av oppstart. Nå spør kunden om et bilag han kan legge i regnskapet. Hvordan gjør jeg dette når jeg enda ikke har opprettet et AS?

 

Er jeg nødt å ha et org nummer for å gi ut en faktura/bilag? Eller hva kan jeg gjøre for at kunden skal få "balanse" i regnskapet sitt?

 

Og hvordan blir det når jeg starter opp AS , da fakturerer jeg vel med å lage bilag med org.nr osv. å sender til kundene, men hvordan blir det med motpart, må jeg ha noe skriv/kvittering fra kunden på at han har betalt meg ("faktura inn"?) for å få balanse i regnskapet mitt? Eller er det bare innkjøpene mine som skal være "faktura inn" ?

 

Noen enkel "bilags-regel" for enkel drift av et selskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Første først: Det er vel teknisk mulig å sende en regning uten org. nr., men det er ikke en spesielt ryddig måte å gjøre det på, og det er ikke gunstig for oppdragsgiver/kunde.

 

Hvis det er slik at du ikke har midler til å opprette et AS bør du opprette et enkeltmannsforetak intill du har tjent opp nok egenkapital til å starte. Eventuelt bør du prøve å få til f.eks et privat lån (fra foreldre eller venner).

 

Å opprette et ENK er gratis og tar kun noen dager og du får et org. nr. du kan bruke på faktura. Du er selv ansvarlig for å betale forskudsskatt av inntekten. Når du har tjent opp nok til å etablere AS (30.000) kan du avvikle ENKet og opprette et AS. Du kan tjene inntil 50.000 kr på et ENK før du må enhetsregistreres og betale mva, så det er viktig at du har ASet på plass før du går over denne grensen i så fall.

 

I alle tilfeller vil jeg på det sterkeste anbefale deg å oppsøke en regnskapsfører først som sist for å få en innføring i hvordan dette fungerer, siden du tydeligvis ikke vet noe om dette. Å starte et foretak innebærer et stort ansvar og det er utrolig lett å drite seg ut, noe som i værste fall kan koste deg veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har egenkapital i massevis, men jeg har bare ikke kommet så langt at jeg har opprettet noe enda, tenkte jeg skulle ta det etter nettsiden er oppe å går..

 

ENK har jeg også liggende, så jeg kan vel strengt tatt bruke denne. Alltinn sa forøvrig at jeg kan "sende faktura fra meg som privatperson og innberette dette som næringsinntekt i min selvangivelse".

 

Men om jeg da fyller inn dette i en post i selvangivelsen, er dette skattbar inntekt? Selv om beløpet er noen få hundrelapper? Jeg hadde jo et utlegg på innkjøp ifm denne jobben også, da skal vel dette også puttes inn en plass i selvangivelsen?

 

Hvis jeg lager en form for bilag til kunde som privatperson, men lar være å "inneberette dette som næringsinntekt" (ikke med intensjon om å unnvike skatteforpliktelsen men heller for å unngå masse papirarbeid og skjema utfylling for et så lite beløp) eller blir det da sett på som skatteunndragelse uansett?

 

 

 

 

 

Hei!

 

Første først: Det er vel teknisk mulig å sende en regning uten org. nr., men det er ikke en spesielt ryddig måte å gjøre det på, og det er ikke gunstig for oppdragsgiver/kunde.

 

Hvis det er slik at du ikke har midler til å opprette et AS bør du opprette et enkeltmannsforetak intill du har tjent opp nok egenkapital til å starte. Eventuelt bør du prøve å få til f.eks et privat lån (fra foreldre eller venner).

 

Å opprette et ENK er gratis og tar kun noen dager og du får et org. nr. du kan bruke på faktura. Du er selv ansvarlig for å betale forskudsskatt av inntekten. Når du har tjent opp nok til å etablere AS (30.000) kan du avvikle ENKet og opprette et AS. Du kan tjene inntil 50.000 kr på et ENK før du må enhetsregistreres og betale mva, så det er viktig at du har ASet på plass før du går over denne grensen i så fall.

 

I alle tilfeller vil jeg på det sterkeste anbefale deg å oppsøke en regnskapsfører først som sist for å få en innføring i hvordan dette fungerer, siden du tydeligvis ikke vet noe om dette. Å starte et foretak innebærer et stort ansvar og det er utrolig lett å drite seg ut, noe som i værste fall kan koste deg veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg stiller meg litt tvilende at du som privatperson kan sende faktura. Se over formkravene som stilles til en faktura, så ser du at org.nummer skal - les: SKAL - fremgå av faktura.

 

I tillegg er det slik at din oppdragsgiver skal behandle deg som lønnsmottaker, hvis du ikke er å anse som firma. Se Skatteetaten.no

 

For å få fradrag for næringsinntekter så må du ihvertfall ha ett firma.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tja. Utleiere vil ha plikt til å levere næringsoppgave, jfr. ligningsloven pgf 4-4 (1), og dermed er de bokføringspliktige for utleievirksomheten, jfr. bokføringsloven pgf 2 (2).

 

Bokføringsforskriften angir ikke hvordan privatpersoner skal angi sin identitet som kjøper. Personopplysningsloven pgf 12 vil sette klare begrensninger på bruk av fødselsnummer i denne sammenheng. Jeg vil derfor anta at fullt navn og adresse vil være tilstrekkelig identifikasjon - men Skatteetaten har det siste ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dersom privatpersonen er bokføringspliktig er det vel personnummer, og ikke orgnummer som skal stå der?

(Når er privatpersoner bokføringspliktige?)

 

Regner med han tenker på hvis privat person(en) har et ENK (?)

 

Men lurer også på hva som skal stå på en slik faktura fra privatperson til firma ? Og finnes det en slags mal på nettet, noen som kan linke?

 

(Ps: Fikk høre fra Altinn at man kan fakturere inntil 1000,- som privatperson uten at det er skattepliktig og krav om inneberetning på selvangivelse.. Det som da blir spm er hvor mange ganger kan man gjøre dette før det blir sett på som "næringsvirksomhet"....)

 

(PPS: Solgte et klesplagg til en fyr en gang, han trengte et bilag da det var jobben som skulle betale. Mener jeg bare fyllte ut en kontrakt for "salg av løsøre" med navn, varebeskrivelse og signatur.. da var det greit liksom..)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du kan sende en vanlig regning, uten MVA siden du ikke er MVA-pliktig enda.

Bedrifter kan utgiftsføre slike bilag i regnskapet sitt.

 

Når din samlet omsetting overstiger 50,000,- (i løpet av 12 mnd) så må du reg. i MVA-reg.

https://www.altinn.n...er-mva-pliktig/

 

Men, netto-inntekter av betydning kan være/er skattepliktig slik at du bør ha kontroll over disse.

(kommer ikke under hobbyvirksomhet)

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-regnskapsplikt/

 

Ellers så kan et kommende A/S (under stifting) ha virke inntil 6 mnd. før reg. (såvidt jeg husker riktig)

 

:)

Lenke til kommentar

Men, netto-inntekter av betydning kan være/er skattepliktig slik at du bør ha kontroll over disse.

(kommer ikke under hobbyvirksomhet) <-------

 

 

Det er akkurat denne som jeg føler er så uklar. Hvorfor er det ikke en fast gitt sum man som privat person kan fakturere for før man er skattepliktig? (Slik som 50K regeln ift mva reg. samt grensen man har på hva man kan tjene hvis man jobber på frikort)

 

(Selv Altinn hadde ikke et mer konkret svar å gi meg enn: "Grensen på 1000,- gjelder pr. oppdrag. Hvor ofte du kan fakturere kr 999, uten å skatte for det, er vanskelig å si. Men dersom dette skjer ofte vil skatteetaten kunne si at det er næringsvirksomhet og således skal skattlegges. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/"

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Regelen er ikke uklar i innhold, bare i resultat. Dersom virksomheten er egnet til å gå med overskudd er den som regel skattepliktig. Hvis du sammenligner dine inntekter fra virksomheten og dine utgifter til den, går du i pluss eller har du muligheten til å gå i pluss innen rimelig tid? Hvis ja, skattepliktig næring.

 

Årsaken til at vi har denne regelen er fordi avkastning av hobbyvirksomhet er skattefri (med unntak av salg av hageprodukter, der er grensen 4k per år). Hobbyinntekter kjennetegnes ved at virksomheten vanligvis drives med stort underskudd. Årsaken til at vi ikke har en fast sum er ganske enkel - man vil unngå skatteplanlegging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regelen er ikke uklar i innhold, bare i resultat. Dersom virksomheten er egnet til å gå med overskudd er den som regel skattepliktig. Hvis du sammenligner dine inntekter fra virksomheten og dine utgifter til den, går du i pluss eller har du muligheten til å gå i pluss innen rimelig tid? Hvis ja, skattepliktig næring.

 

Årsaken til at vi har denne regelen er fordi avkastning av hobbyvirksomhet er skattefri (med unntak av salg av hageprodukter, der er grensen 4k per år). Hobbyinntekter kjennetegnes ved at virksomheten vanligvis drives med stort underskudd. Årsaken til at vi ikke har en fast sum er ganske enkel - man vil unngå skatteplanlegging.

 

Takk for svar, men jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med på alle punktene:

 

- Du sier: "Dersom virksomheten" , men vi snakker jo ikke om en virksomhet, men en privatperson. Kan man definere en privatperson som en virksomhet selv om han ikke har ENK?

 

- Du sier gå i pluss "innen rimelig tid". "Rimelig tid" er jo nok et definisjonsspm., skal man bare "synse" her, ingenting eksakt i lovverket på hva "rimelig tid" innebærer?

 

- Du sier: "Hobbyinntekter kjennetegnes ved at virksomheten vanligvis drives med stort underskudd". Dette skjønner jeg ikke helt, er det normalt at folk driver hobby med store underskudd? Er det ikke mer normalt at folk driver hobby med et lite overskudd (men dog ikke nok til at det kan bli et levebrød? Klassisk eksempel: Damer som driver med håndarbeid ol. og som selger på jule-messer osv.)

 

- Ikke kjent med begrepet "skatteplanlegging" hva innebærer dette? Hvorfor er akkurat hagemøbler definert med 4K årlig, mens duker, broderier, bilder, nisser ol. skal altså ikke være definert?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Skatteplanlegging er å tyne ut hver siste lille krone innen de grensene som er satt før man må gjøre de grep for å unngå at man unndrar/unngår skatt.

 

Mange ENK og hobbyvirksomheter drives med underskudd fordi de må kjøpe inn varer og/eller utstyr. I ditt telfelle trenger du bare å laste ned hensiktsmessig programvare fra thepiratebay og så er du i grunn all set så det applikerer jo ikke for ditt vedkommende.

 

Uansett. Om du skal spare småkroner her og småkroner der så får du heller sette deg ned med skattetatens lovverk og finlese. Hvis det ikke er interessant, hvorfor ikke bare ta de nødvendige grepene for å gjøre dette på en ryddig måte? Du sier jo selv at du har kapitalen til å opprette et AS. Ta kontakt med en regnskapsfører og få orden på det først som sist så sparer du deg selv for mye bortkastet tid i å finkjemme lovverk og skattesynsing du heller kunne brukt på å arbeide.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg vil bare påpeke at dette har ingenting med at jeg ønsker å spare småkroner her og der osv.

 

AS skal jeg opprette , trolig i neste uke. Men grunnen til at jeg spør er at jeg allerede har gjort noen små jobber (da jeg ønsker å ha referanser klare til AS blir etablert og websiden kommer opp) og blir å gjøre et par til ila. helga. Jeg liker å være ryddig på slike ting og ønsker definitivt ikke noe skattesmell el. så derfor vil jeg vite hvor mye jeg faktisk kan fakturere privat før det "bikker grensen"..

 

En annen grunn for at jeg lurer på dette er jo i fremtiden , hvis jeg feks. skulle lage en hjemmeside til en venn eller et familiemedlem og ikke ønsker å ta dette på firmaet med samtidig ønsker at det skal være ryddighet ift betaling..

Lenke til kommentar

Skal du ta det utenom firmaet havner du i samme situasjon som bedriften du har gjort oppdrag over. Du kan tjene en viss sum, så må du skatte. Hadde jeg vært deg (jeg er dog webutvikler selv) så hadde jeg bare bedt de føre over på vanlig måte til banken eller tatt betalt kontakt og ikke gjort noe mer med det. Jeg gjør private oppdrag for kanskje 1-2k i året så det gidder jeg ikke ta meg bryet med å inberette.

Lenke til kommentar

Skal du ta det utenom firmaet havner du i samme situasjon som bedriften du har gjort oppdrag over. Du kan tjene en viss sum, så må du skatte. Hadde jeg vært deg (jeg er dog webutvikler selv) så hadde jeg bare bedt de føre over på vanlig måte til banken eller tatt betalt kontakt og ikke gjort noe mer med det. Jeg gjør private oppdrag for kanskje 1-2k i året så det gidder jeg ikke ta meg bryet med å inberette.

 

De har allerede overført , og jeg trodde vi hadde en avtale om at dette var et "privat til privat" oppdrag , men han tok det på firma og trenger nå noen form for bilag. Snakket med Skatte etaten også, og de var (naturlig nok) veldig klar på at all inntekt er skattbar inntekt bla bla bla. Det de sa vedr. at man kan fakturere 1000,- privat uten å skatte stemte ikke helt overens med det jeg trodde. Da må de "lønne meg" , ser jo for meg det bli utrolig tungvint med registrering, lønnslipp, skattekort, årsoppgave, noen øre i ferie penger osv osv. Tenker at det må jo være en enklere måte å fikse dette på. Det store spm er vel egentlig hva som godtas av deres revisor, så jeg burde vel bedt dem spørre , evt spurt en revisor. Må jo være mulig å lage et enkelt skriv, med navn, adresse og beskrivelse av jobben. Men lurer litt på hvordan det blir for dem når det ikke blir mva. spesifisert..

Lenke til kommentar

Hvis du har et ENK med org. nr fra før kan du jo bare fakturere den summen det er (hvis den ikke er for stor) og levere næringsoppgave som vanlig for det foretaket (tar deg 2 min i altinn). Jeg har inberettet inntekt som jeg ikke har betalt forskuddsskatt eller noe på ENKet mitt før (5k, drev som DJ) og tror jeg bare ble trekt en liten sum under skatteoppgjøret, om noe i det hele tatt. Jeg hadde egentlig ingenting tilgode i fjor utenom kjøring og bompenger som jeg regnet ut fra de faste satsene og fikk igjen omtrent det jeg forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...