Gå til innhold

Sigma ruller ut nytt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er på tide at Sigma lisenser f.eks. E fatningen til Sony (for hus); det må da være enklere ha et hus og tre objektiver ...

 

Vi ser vel sannsynligvis dette som et objektiv med µ-4/3 og E fatning i løpet av året.

 

Neppe det objektivet, men et lignende. Mulig det kommer i 55mm dog.

 

Og, jeg håper Sigma aldri lager kamera med E-mount...

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at det ikke er kamera for mannen i gata er vel ett understatement.

 

Det kameraet der må være midt i blinken for folk som digger Windows 8 og samler på Alfa Romeo...

 

Nei, og det har jo også Sigma uttalt selv De lager kameraene for entusiaster. :yes:

 

Morsomt når andre merker kommer med kamera for folk/katter i gata, så klager man over at det ikke er for entusiater, og når det kommer et kamera for entusiater så klager man over at det ikke er et folkekamera :p:tease:

 

 

 

Hvorfor det? Jeg liker ikke Windows 8 (bruker dog http://dwm.suckless.org/) ei heller Alfa Romeo, men designet til DP1M og DP2M er noe av det beste jeg har vært borti i det siste. Jeg liker designet som jeg liker designet til Leica M og Leica S.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Sikkert fordi 85/1,5 = 56,7mm og Sigma ikke har noen tidligere design med den brennvidden å basere seg på.

 

Sigma har nylig patent på 55mm. Men kan være at de landet på 50mm pga lengden på objektivet. Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene (kan sikkert googles).

 

Uanskvett, hvor mange her har ikke en 50mm til sitt APS-C kamera? ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Synes det er på tide at Sigma lisenser f.eks. E fatningen til Sony (for hus); det må da være enklere ha et hus og tre objektiver ...

Tjo. Det er fordeler med begge måtene å gjøre det på. Etter et halvt år med X100 setter jeg virkelig pris på hvor kompakt det er - og det hadde nok vært en del større og tyngre med utskiftbar optikk av samme kaliber (se X-Pro1 + objektiv feks.).

 

– –

 

Jeg skal ikke se helt bort i fra at det blir en DP3 etterhvert, tenker den vil utfylle Fuji X100 ganske greit. Litt slitsomt å skyte en del sjangre med kun 35mm i arsenalet*. Det eneste som stopper meg er heller dårlig ytelse på høy ISO - noe som for meg er viktigere enn god oppløsning. Det beste hadde selvsagt vært en Fuji X200(?) med en ~50mm f/1.4. :p

 

*)Og derfor skaffa jeg meg en Olympus E-PM1 med 14-42mm og 40-150mm for litt over to lapper fra Japan Photo i romjula. Spørs bare om det ikke er en 45/1.8 som må til for å tilfredsstille portrettbehovet...

Lenke til kommentar

Tjo. Det er fordeler med begge måtene å gjøre det på. Etter et halvt år med X100 setter jeg virkelig pris på hvor kompakt det er - og det hadde nok vært en del større og tyngre med utskiftbar optikk av samme kaliber (se X-Pro1 + objektiv feks.).

 

Jepp, og at man kan optimalisere optikk til sensor i et kompaktkamera. Noe, Sigma har gjort med DP2M og DP1M da disse objektivene ikke er de samme som 19mm og 30mm til mFT eller E.

 

Når det gjelder høy ISO, så er spørsmålet hvor høy og om du kan klare deg med sort hvitt? Men om høy ISO med farger er viktig (og ikke oppløsning og mikrokontrast), så fins det nok andre alternativer til DP-serien. 45mm er bra, men vent litt og se om Sigma kommer med 50 og 55mm til mFT før du kjøper (om det ikke haster). Kona har Oly sin 45mm og Sigma sin 30mm til E-P1 og jeg vil si at de er like gode. 30mm er billigere dog og bedre til å fokusere manuelt med for bilde og video.

Lenke til kommentar

Nei, og det har jo også Sigma uttalt selv De lager kameraene for entusiaster. :yes:

 

Morsomt når andre merker kommer med kamera for folk/katter i gata, så klager man over at det ikke er for entusiater, og når det kommer et kamera for entusiater så klager man over at det ikke er et folkekamera :p:tease:

 

 

 

Hvorfor det? Jeg liker ikke Windows 8 (bruker dog http://dwm.suckless.org/) ei heller Alfa Romeo, men designet til DP1M og DP2M er noe av det beste jeg har vært borti i det siste. Jeg liker designet som jeg liker designet til Leica M og Leica S.

 

Hvis dette er identisk med de andre i serien så har man kun en ting positivt i vente og det er bildekvaliteten, resten er helt i tåkeheimen sammenlignet med andre "entusiastkameraer". Vi snakker her om kanskje verdens tregeste autofokus, menyer som er like logiske som Windows 8 og batterilevetid som akkurat klarer 36 bilder som i gode gamle film dagene !

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at menyene til Sigma ikke er så gale, jeg da. De er ihvertfall ikke på Win8 nivå ;)

 

Synes ikke at DP2 som jeg hadde var så håpløst treg heller, men så har jeg god tid ...

 

Det som jeg sliter med er at det faktum at man må bruke Sigma sin programvare for å redigere filene til modellene med den nye sensoren.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis dette er identisk med de andre i serien så har man kun en ting positivt i vente og det er bildekvaliteten, resten er helt i tåkeheimen sammenlignet med andre "entusiastkameraer". Vi snakker her om kanskje verdens tregeste autofokus, menyer som er like logiske som Windows 8 og batterilevetid som akkurat klarer 36 bilder som i gode gamle film dagene !

 

Det er helt klart at du aldri har prøvd et DP Merrill kamera. Menyene er klare og lette å finne frem i. Mye bedre enn f.eks E-P3 og AF (etter ny firmware) er som NEX7. Batteriet klarer for meg 80-90 bilder.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at menyene til Sigma ikke er så gale, jeg da. De er ihvertfall ikke på Win8 nivå ;)

 

Synes ikke at DP2 som jeg hadde var så håpløst treg heller, men så har jeg god tid ...

 

Det som jeg sliter med er at det faktum at man må bruke Sigma sin programvare for å redigere filene til modellene med den nye sensoren.

 

Vel, når Adobe ikke klarer å fremkalle RAW filer fra Fuji sin X-Trans, ikke forvent at de klarer noe mer avanser :):p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...