Gå til innhold

Telenor havner på bunn i Netflix-rangering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes også det er noe fishy med resultatene her. Begrenses hastigheten kun av forbrukerens linje, eller begrenses den også av Netflix?

At Uninett topper listen er i utgangspunktet ikke så rart, men at det kun er en halv mbit som skiller dem fra Telenor er mer suspekt. Selv har jeg aldri opplevd å ligge markant under 100 mbit via Uninett.

Samtidig ligger Altibox på 2,3 mbit i snitt i Netflix sin test, mens det tregeste abonnementet de tilbyr fortsatt gir en hastighet på 25 mbit.

 

Snitthastigheten på forbrukerlinjer her til lands lå på 2,3 mbit på samme tid i fjor, men her vil trege, landlige tilkoblinger samt bestemor sitt utdaterte 56k-modem være med å trekke ned. Det er neppe disse kundene som først og fremst bruker Netflix. Så hva får vi ut av testen til Netflix? Vel, for noen brukeres del vil deres egen internettilknytning åpenbart være en flaskehals, men for Uninett og Altibox not so much ettersom forskjellen er så liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, jeg bor på Finnsnes i Lenvik. Vi abbonerte en stund på bredbånd 16. Etter gjentatte hastighetsmålinger så vi oss nødt til å nedgradere abbonentet til bredbånd 5 fordi telenor ikke klarte å levere bra nok hastighet.

De har i samtale med oss innrømmet at sentralen vi er koblet opp mot har gammelt utstyr som ikke klarer å levere hastighetene som lovd i bredbånd 16 abonnementet, men fordi de er så kjipe og vil spare penger så vil de ikke modernisere sentralen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er noe fishy med resultatene her. Begrenses hastigheten kun av forbrukerens linje, eller begrenses den også av Netflix?

At Uninett topper listen er i utgangspunktet ikke så rart, men at det kun er en halv mbit som skiller dem fra Telenor er mer suspekt. Selv har jeg aldri opplevd å ligge markant under 100 mbit via Uninett.

Samtidig ligger Altibox på 2,3 mbit i snitt i Netflix sin test, mens det tregeste abonnementet de tilbyr fortsatt gir en hastighet på 25 mbit.

 

Dette er ikke en test av maksimal båndbredde mellom bruker og Netflix ala speedtest, men hvor mye videostreamene fra Netflix til bruker ligger på. En netflix-stream i full kvalitet men uten HD bruker 2.2 Mbps, mens HD ligger på ca 5 Mbps, så resultat over 2.2 betyr at brukerne i snitt ser i full kvalitet pluss litt HD innimellom, mens resultat under betyr enten at ISP ikke klarer å levere i full kvalitet fra Netflix til bruker, eller at bruker har for dårlig abbo eller utstyr til å motta det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier bare BYGG MER OG BEDRE NETT! Sitter her med 5/0.5 mpbs og dunker hue i pulten så tregt det er. Er såpass avhengig av nett pga. jobb og fritid at jeg snart flytter til sverige.

 

Glemte og si at raskere blir det ikke, fordi jeg bor hele 3 km unna sentralen. Det er mangfoldige hus i området også så hvorfor gidder de ikke og bygge ny sentral LITT nærmere?

Lenke til kommentar

Jeg bor nesten innerst på linja her ca 7 stykk lenger inn på sluten av linja

de får ca 6 mb jeg får ca 0,96mb de har nexgentel jeg har Telenor vi er knytta til samme linje de har ca 200 meter lenger avstand en meg mmmm har vært i kontakt med TLN men de påstår de leverer max

Nei Telenor de driter i hva de leverer bare det er et signal så er det grei skuring for de

Lenke til kommentar

Glemte og si at raskere blir det ikke, fordi jeg bor hele 3 km unna sentralen. Det er mangfoldige hus i området også så hvorfor gidder de ikke og bygge ny sentral LITT nærmere?

 

Telenor anser kobberlinjer som utdatert teknologi som de ikke vil bruke mer penger på. Fiber er framtiden.

 

hva med canal digtal de lever jo internett eller?

 

CD er eid av Telenor, så de vil sannsynligvis komme inn under telenor sin statistikk da de så vidt meg bekjent benytter telenor sitt nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er noe fishy med resultatene her. Begrenses hastigheten kun av forbrukerens linje, eller begrenses den også av Netflix?At Uninett topper listen er i utgangspunktet ikke så rart, men at det kun er en halv mbit som skiller dem fra Telenor er mer suspekt. Selv har jeg aldri opplevd å ligge markant under 100 mbit via Uninett.Samtidig ligger Altibox på 2,3 mbit i snitt i Netflix sin test, mens det tregeste abonnementet de tilbyr fortsatt gir en hastighet på 25 mbit.Snitthastigheten på forbrukerlinjer her til lands lå på 2,3 mbit på samme tid i fjor, men her vil trege, landlige tilkoblinger samt bestemor sitt utdaterte 56k-modem være med å trekke ned. Det er neppe disse kundene som først og fremst bruker Netflix. Så hva får vi ut av testen til Netflix? Vel, for noen brukeres del vil deres egen internettilknytning åpenbart være en flaskehals, men for Uninett og Altibox not so much ettersom forskjellen er så liten.

 

Merk at dette heller ikke er en test av snitthastigheten - det er en test av snitthastigheten som Netflix tilbyr - som aldri vil være høyere enn meste Netflix kan tilby. Med andre ord vil ikke personer der Netflix ikke saturerer hastigheten trekke opp. På faktisk gjennomsnittshastighet vil nok verdiene sprike enda mer.

Lenke til kommentar

Dette er et par tester jeg har kjørt på min CanalDigital 70/10mbit linje.

Søndag kveld 22:30 vs Mandag 12:10.. 02.12.2012 og 03.12.2012

Dette er start buffering av filmen og som man kan se så gikk det ikke veldig bra på en søndag kveld.

Lav kvalitet video, veldig kornete søndag kveld.

Og rett på HD i toppkvalitet på en mandag midt på dagen.

 

 

Søndag 02.12.2012 kl:2230

2012.12.02%202230%20S%C3%B8ndag%20kveld%20-%20Matrix%20Reloaded%20-%20h%C3%A5pl%C3%B8st%20d%C3%A5rlig%20kvalitet.PNG

 

Mandag 03.12.2012 kl:1210 rett på hd

2012.12.03%201210%20-%20Matrix%20%20-%20rett%20p%C3%A5%20hd.PNG

 

 

Har gjort lignende tester flere ganger med samme resultatet.

Endret av DaXi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelige tall, 2 el. 5 Mbps blir uansett sørgelig tynt på en 60" skjerm. Gimme 10-15Mbps kvalitet.

 

... og Netflix sine utlinjer skal ikke kveles av andre, never!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

CD er eid av Telenor, så de vil sannsynligvis komme inn under telenor sin statistikk da de så vidt meg bekjent benytter telenor sitt nett.

 

Det stemmer. eksempel trace til www.vg.no fra min Canaldigital linje.

 

tracert www.vg.no

Tracing route to www.vg.no [195.88.54.16]

over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms min router]

2 6 ms 5 ms 6 ms 10.204.0.1

3 6 ms 7 ms 5 ms 62.92.86.145

4 7 ms 7 ms 7 ms ti0300c400-ae45-0.ti.telenor.net [146.172.101.121]

5 6 ms 6 ms 6 ms ti0001a400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.100.42]

6 6 ms 6 ms 8 ms xe-1-2-0.cr2-osl2.n.bitbit.net [62.92.230.2]

7 12 ms 9 ms 11 ms vlan-8.cs1-osl2.n.bitbit.net [87.238.32.33]

8 7 ms 6 ms 7 ms www.vg.no [195.88.54.16]

Trace complete.

Lenke til kommentar

Dette er et par tester jeg har kjørt på min CanalDigital 70/10mbit linje.

Søndag kveld 22:30 vs Mandag 12:10.. 02.12.2012 og 03.12.2012

Dette er start buffering av filmen og som man kan se så gikk det ikke veldig bra på en søndag kveld.

Lav kvalitet video, veldig kornete søndag kveld.

Og rett på HD i toppkvalitet på en mandag midt på dagen.

 

Har gjort lignende tester flere ganger med samme resultatet.

 

Kan sitere Telenor/Canal Digital direkte på (deres forklaring på) hvorfor:

 

- Vi har ikke utstyr til å gjøre slikt i vårt nett. Grunnen til at enkelte av og til får dårlig bildekvalitet, skyldes at Netflix har plassert sitt innhold i utenlandske datasentre som gjør at trafikken ikke kommer inn gjennom vår hovedforbindelse til utlandet. Forbindelsene som Netflix bruker er ikke beregnet for video og konsekvensen blir derfor at forbindelsen går full, sier Thomas André Larsen, teknisk sjef for IP-tjenester i Canal Digital Kabel TV.

http://www.dagensit.no/article2515911.ece

 

Riktignok en viss fordreining av realiteten. Det er Telenor/CD selv som velger å rute Netflix-streamingen fra utlandet i motsetning til alle de andre ISPene.

Lenke til kommentar

Kan sitere Telenor/Canal Digital direkte på (deres forklaring på) hvorfor:

 

 

http://www.dagensit....icle2515911.ece

 

Riktignok en viss fordreining av realiteten. Det er Telenor/CD selv som velger å rute Netflix-streamingen fra utlandet i motsetning til alle de andre ISPene.

 

Ja jeg har lest denne "forklaringen" også.

Hvorfor netflix dataen blir routet anderledes en annen trafikk er for meg et spørsmålstegn. Ved samme tidspunkt hvor netflix data ikke går over 1mbit kan man enkelt gå på speedtest.net og måle med dems test mot vestkyst usa / østkyst usa og få 20-40mbit... Så hvorfor netflix data går igjennom en forbindelse etter telenors utsagn som ikke har kapasitet til slikt er underlig.

 

Jeg vet ikke svaret eller hvem som sitter med "skylden".. Jeg har bare målt hvordan min opplevelse av netflix på min canaldigital linje er.

Men hvis det er som du skriver telenor/cd som router om netflix data til en tilkobling som ikke har kapasitet til det, så leverer ikke telenor/cd et godt nok produkt.

Endret av DaXi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...