Gå til innhold

Nytt håndjern gir deg elektriske støt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker dei ikkje litt gammaldags når dei designer slike handjern?

 

Dersom handjernet er i stand til både å gi støt, samt å bedøve med medikamenter så er det vell ingen grunn til at ein også låser begge hendene saman?

 

Ein kunne fått samme resultatet ved å designe handjernet som eit armband.

Eit armband er mykje lettare å få satt på enn vanlige handjern. Ikkje treng ein å få begge hendene samla bak ryggen på fangen, ein treng vel egentlig ikkje å ha tilgang til hendene heller? Eg rekner med at dette fungerer like bra som fotlenke?

 

Behovet for å mekanisk låse fangen fast blir også borte dersom handjernet gir støyt og i verste fall doper ned fanger som ikkje oppfører seg.

Eg ser for meg at g-sensoren nok kan brukast til å f.eks gi støyt ved brå bevegelser.

 

Sikrare for fangen vil det også være dersom begge hendene ikkje er fastlåste bak ryggen. Så dersom håndjernet er i form av eit armband med gps så kan ein bruke handjernet til å "merke" fanger men utan å måtte avsjå ein politimann til å passe på at fangen ikkje skader seg. Ein fange med armane fri vil kunne ta vare på seg sjølv, men vil ikkje være i stand til å stikke av.

Lenke til kommentar

Hva skjer når den kriminelle ikke blir påvirket av støtet? I videoen under blir en mann skutt med stun-gun i ansiktet (du ser at han drar den ene "pilen" ut av ansiktet) uten å reagere. Er det ikke da lurere at han ikke har mulighet til å angripe med begge armene frie? Hva hvis en ledning ryker i armbåndet, ledningen som er koblet til batteriet for eksempel, mister da GSP-signalet, mulighet til å gi støt og gi bedøvende medisin.

 

Man kan vel ikke akkuratt ha såpass kraftig medisin inni håndjernet at man blir slått ut med en gang (det kan vel være farlig)?

 

*grafisk video, mann blir skutt av politiet*

http://www.youtube.com/watch?v=bY5ioBvrYIg

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Dette er farlig nært et torturredskap. Det er knyttet stor usikkerhet til virkninger/bivirkninger av medikamenter og tazere. Jeg liker ikke utviklingen.

Husk at man skal ikke putte disse på hvem som helst/uskyldige borgere. Har man først fått disse på seg så er det en god grunn til det, og man fortjener det. Man får jo ikke noe støt om man gjør som politiet sier
Lenke til kommentar

Husk at man skal ikke putte disse på hvem som helst/uskyldige borgere. Har man først fått disse på seg så er det en god grunn til det, og man fortjener det. Man får jo ikke noe støt om man gjør som politiet sier

 

Loggføringa vil nok være svært vesentlig her. Det å bruke elektrisk støt mot personer som gjer seg vanskelige vil være heilt greit. Problemet er dersom politiet setter straum på handjernet fordi "dei såg noke i blikket" til vedkommande utan at voldsbruken blir dokumentert.

Lenke til kommentar

Hva skjer når den kriminelle ikke blir påvirket av støtet? I videoen under blir en mann skutt med stun-gun i ansiktet (du ser at han drar den ene "pilen" ut av ansiktet) uten å reagere. Er det ikke da lurere at han ikke har mulighet til å angripe med begge armene frie? Hva hvis en ledning ryker i armbåndet, ledningen som er koblet til batteriet for eksempel, mister da GSP-signalet, mulighet til å gi støt og gi bedøvende medisin.

 

Man kan vel ikke akkuratt ha såpass kraftig medisin inni håndjernet at man blir slått ut med en gang (det kan vel være farlig)?

 

*grafisk video, mann blir skutt av politiet*

Amerikansk politi i et nøtteskall. De skyter jo for å drepe uansett situasjon omtrent. Er glad for at det norske politiet ikke bærer våpen.
Lenke til kommentar

Husk at man skal ikke putte disse på hvem som helst/uskyldige borgere. Har man først fått disse på seg så er det en god grunn til det, og man fortjener det. Man får jo ikke noe støt om man gjør som politiet sier

 

Det er ikke nødvendigvis slik at en som får på seg håndjern fortjener det. Jeg har sett mange tilfeller der politi har utvist dårlig skjønn i dramatiske situasjoner. Jeg har ingen tro på at fengselsbetjenter vil takle farlige forbrytere bedre. Det er også mange grunner til at det å gi støt til noen ikke er en god ide. For en person med hjerteproblemer er det direkte livsfarlig. Medikamenter har alltid bivirkninger.

 

Jeg tviler sterkt på at noe slikt vil bli lovlig brukt i Norge. Tazere er vel også ulovlige her til lands. Dette er å regne for et torturredskap.

Lenke til kommentar

20000 til 150000 volt!! jeg tror vi har en skivefeil. på 20 000 volt vil en person bokstavelig talt bli til en varmekilde på ca 200 000 watt. det er mere strøm en en el-bil bruker. på 150 000 volt vil dette bli 11 250 000 watt. omtrent like mye som et lite kullkraftverk produserer.

 

Lenke til kommentar
20000 til 150000 volt!! jeg tror vi har en skivefeil. på 20 000 volt vil en person bokstavelig talt bli til en varmekilde på ca 200 000 watt.
Utregning og to streker under svaret plz?

U/R=I

I*U=P

20 000 Volt /2000 Ohm=10 Ampere

10 Ampere*20 000 Volt=200 000 watt

jeg vet ikke hvordan man lager to streker under svaret, men her har du to streker//

 

 

Lenke til kommentar

U/R=I

I*U=P

20 000 Volt /2000 Ohm=10 Ampere

10 Ampere*20 000 Volt=200 000 watt

jeg vet ikke hvordan man lager to streker under svaret, men her har du to streker//

 

Hvor i all verden får du 2000 ohm ifra?

 

Edit: 50.000 volt er helt vanlig i tasere/stun-guns, det gir vanligvis ikke varige men.

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Hvor i all verden får du 2000 ohm ifra?

 

Edit: 50.000 volt er helt vanlig i tasere/stun-guns, det gir vanligvis ikke varige men.

jeg testet resistansen fra hånd til hånd i meg med multimeteret mitt :p

og det du sier med tasere er en vanlig missforståelse. en av bolten boltene i taseren har en spenning på 50kv, men den andre har 0. det senker speningsverdien du får i deg. husker ikke nøyaktig hvor mye, men det er ca , 4/5 deler. i tilleg så er boltene veldig små, og når de kommer i kontakt med deg senkes spenningen enda mere. det blir til slutt 100-200V. om det blir strømgjennomgang i hjerte vil dette fortsatt kunne skade deg

 

denne artikkelen sa at den ga støt på 20kv-150kv, det betyr at det er spenningen kroppen får. siden metalet allerede er på kroppen betyr det også ingen spenningsfall.

 

Edit:når jeg tenker over det så har også tasere en ganske kraftig resistans i seg, den tar opp ca halve spenningen, det blir da 50-100V

Endret av xarum
Lenke til kommentar

20k-150k V er med milliampere og knapt nok det, ellers dreper du fort folk da det er strøm som dreper, og ikke spenningen.

 

Jeg skulle forøvrig veldig gjerne hatt et batteri som kunne levert 10 ampere med slik volt, som kunne bygges inn i noen håndjern, for da kunne nok en mobil med samme batteri gått svææært lenge mellom hver lading.

Lenke til kommentar

20k-150k V er med milliampere og knapt nok det, ellers dreper du fort folk da det er strøm som dreper, og ikke spenningen.

 

Jeg skulle forøvrig veldig gjerne hatt et batteri som kunne levert 10 ampere med slik volt, som kunne bygges inn i noen håndjern, for da kunne nok en mobil med samme batteri gått svææært lenge mellom hver lading.

Det er jo det jeg sier, 20k-150kV må være en skrivefeil.

 

og angående dette batteriet du ønsker deg, jeg skulle også gjerne hatt et likt batteri. men du må jo huske på at om det blir en liten kortsluttning vil batteriet frigjøre like mye energi som 357 kilo TNT :wee:

Lenke til kommentar

Kilden i artikkelen sier dette "The handcuffs have been designed to deliver a shock between between 20,000 and 150,000 volts and between 0.5 and 6 milliamps. The duration of the shock can last from 0.5 and 10 seconds."

 

En annen kilde sier følgende: "The circuitry includes multiple transformers, components that boost the voltage in the circuit, typically to between 20,000 and 150,000 volts, and reduce the amperage."

 

Kan det være at industristandarden for hvordan man måler spenningen til stun guns/tasere er annerledes? Om matten du gjorde tidligere stemmer (sier ikke at den ikke stemmer).

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Strømgjerder som bønder bruker for å gjerde inne dyr er typisk 15K-20K++ volt med noen milliampere...

tingen er at det lar seg ikke gjøre å gi ut en bestemt spenning og strøm.

om du ser litt på ohms lov

U=SPENNING

I=STRØM

R=RASSISTANS

 

formelene for dette blir U=R*I I=U/R R=U/I

 

Et elektrisk gjerde er laget slik at når du tar på 2 av ledningene får du strømgjennomgang. når det skjer dannes det en elektrisk krets med en viss resistans. spenningen og ressistansen bestemmer hvor mye ampere du får. og med mindre du har en ressistans på mange megaohm så blir det utrolig mye ampere.

 

det med elektrisk gjerde er rikktig, men ikke slik du tenker. den totale spenningen er 20000V.

Om du har et gjerde med 10 ledere så blir fordelingen 5 ledere med 4000V og 5 med 0. om du rører en av hver får du en strømgjennomgang på 4/5 deler av spenningen. lederene i gjerdet tar også opp mye av spenningen. om du rører 2 like dannes det IKKE strømgjennomgang

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...