Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blogger og iOS-bruker Hans-Petter Nygård-Hansen tror Steve Jobs vrir seg i grava nå.

 

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple

 

 

Jeg tror og håper at Apple vil bestå, for det er vel få firmaer som har hatt mer og si for utvikling av mobilen og siden nettbrett. Selv om jeg ikke liker måten de forvalter resursene på, de skulle ikke saksøkt i øst og vest, heller søkt samarbeid og forsoning. De ville da kunne utvikle nye innovative løsninger som bringer media og kommunikasjon sammen til nye løsninger. Dette er også muligheten for de og vokse, for Android kommer til og knuse ios og dda må de ha flere bein og stå på.

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt paff. Dette var overraskende fra deg, Hans-Petter. Men kjekt å se at flere diskusjoner faktisk fører frem.

Hmmm! "2009 – nada innovasjon de siste 3 årene". Hvor kan jeg har hørt det før? ;)

 

Jeg håper Apple innfører litt flere avanserte funksjoner. Apple sitt økosystem er blant det som "bare fungerer", men kun under visse forutsetninger. Nå begynner "hverdagsteknologi" endelig å skikkelig normalt i hus, og med det kommer også behovet for mer fleksiblitet, noe som Apple scorer fryktelig lavt på. Jeg leter enda etter det hel-integrerte huset, og jeg kommer stadig nærmere, men det kan ikke Apple gi meg. Apple sitt økosystem fungerer utmerket hvis du ikke har så store behov (eller har så høye forventninger), men er ikke akkurat lett å utvide...

 

Jeg tror Apple kommer tilbake. Jeg håper faktisk Apple kommer tilbake. De klarer riktignok å selge middelmådige produkter til en forferdelig pris, men de får andre til å skjerpe seg. Det tjener også jeg på. :)

Og hvem vet? Kanskje de kommer med noe også jeg har lyst på?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen Apple fan, men synes at de er en fin motpol til Android. Jeg er derimot Android fan, men hvis Android blir for store så er ikke det bra heller. 50% markedsandel på et operativsystem er nok. Kom igjen Nokia, (Microsoft), Apple. Vi vil ha konkurranse og ny teknologi.

 

En fin start for apple kunne vært å la brukerne få drag and drop av filer over på enhetene og latt brukerne få flash.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tøft av deg å profetere om Apple.

Men ikke tøffere en de tidligere (i etterpåklokskapens lys kunnskapsløse) spådommene om Apples snarlige død som har kommet hver gang en ny utfordrer faretruende viser seg (windows 8 RT), og aksjekursen har dalt en smule.

Argumentene dine er de samme som før, at verdens mest revolusjonerende selskap ikke innoverer, eller har sluttet å gjøre det. Husker godt når iPad ble lansert, da lo folk av den og sa den var en forvokst iPod Touch, de var skuffet, var du en av dem?

 

Å bruke mangel på innovasjon som argument mot Apple fremstår derfor som komisk for meg, i en verden hvor konkurrentene i årevis har innovert søppelteknologi inn i sine produkter som bare innoverer lengen på "tekniske spesifikasjoner". Som oftest er disse innovasjonene dere journalister elsker å skryte opp i skyene bare ødeleggende for brukervennligheten til produktet.

Ta for eksempel Nokias oppskrytte windows 8 mobil, med trådløs lading. En god ide de første 5 sekundene, til det går opp for deg (eller ikke) at det eneste de har innovert er økt tykkelse og vekt på telefonen og en ekstra linje på "technical spesifications" listen.

 

Når skal journalister få det inn i systemet sitt at Apple ikke rir på en bølge av tekniske spesifikasjoner, antall funksjoner og blidgjøring av alles behov.

 

I virkeligheten reiser Apple under bølgene og leverer de tingene som folk faktisk ønsker seg:

Et økosystem av stabile, samkjørte, enkle og pene produkter som innoverer måten brukeren bruker teknologi, langt utover hva "widgets", "skins" ol. har bidratt med.

 

At Apple har gått på trynet med en og anen funksjon (les Kart applikasjonen) er ikke en svakhet, men en styrke.

Mens konkurentene produserer søppel på samlebånd forde de ikke tør å forsøke å gjøre noe ordentlig (dyrt å gjøre, dyrere hvis du feiler), har Apple helt siden starten turt å gjøre ting fullstendig, turt å feile. Samtidig har Apple opp igjennom årene vist en fantastisk evne til å raskt innse at en storsatsing har vert feil og kaste den, koste hva det koste vil (eks. "Apple Cube" levde i ca 1år).

Jeg kan love deg at Apple jobber så det griner med å rette opp i kart-tabben dems. Resultatet vil bli noe du ikke forventet.

 

Så selv om det er tøft å kritisere Apple og spå dems nedgang, ville jeg satt meg inn i hvordan Apple faktisk fungerer før jeg satte dem i tvil.

 

Jeg spår at de vil gjøre noe verken du eller jeg forstår hvorfor vil fungere i det neste året. Noe som på nytt først blir latterliggjort, deretter skrytt opp i skyene.

Kanskje ett armbåndsur? Kanskje en pluselig satsing mot bedriftsmarkede med serverprodukter tilhørende økosystem? Ikke vet jeg.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

@oddarneroll:

 

Har du ikke fått med deg at skribenten (Hans-Petter Nygård-Hansen) er en Apple økosystem man (altså MAC, iPhone, IPod). Han er heller ikke journalist, men rådgiver.

 

Når det gjelder Apple så arbeider de ikke på noen som helst annen måte enn andre kommersielle selskaper. Ingen selskaper klarer (har klart) å holde innovasjonstaktene oppe over tid. Ingen selskaper har klart å beholde omdømme langsiktig - normalt endre holdningen seg fra entusiast til kritisk/nøytral etter noen år. Alle organisasjoner som lykkes ekstremt (noe Apple har gjort) har en tendens til å lene seg tilbake og hvile på laurbærene etter noe tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel syntes jeg.

 

Jeg er veldig fan av android, men føler ikke den "evige troskapen" som enkelte apple-fans føler og jeg kommer til å forlate skuta i det det kommer et produkt jeg mener er bedre.

Når det er sagt, så håper jeg at folk flest får litt øyene opp for det positive i konkurranse. Vi vinner på det til syvende og sist.

 

At Apple har en spesiell plass i folks hjerter og har klart å skape et "massehysteri" er det liten tvil om. Det fikk jeg oppleve da jeg skulle bestille en tlf til min søster og presenterte mange fine mobiler, men KUN iphone 5 var aktuell. Hvorfor? Fordi alle andre har den. At den var den dyreste mobilen å få tak i var ikke så farlig.

 

 

Apple var fantastiske på innovasjon, men har i mine øyer tapt seg kraftig. De har vokst seg feite og mette og hvis dem ikke får fingern ut, kan dette gå som med de andre gigantene som har tapt seg.

 

En veldig klok professor sa en gang at den eneste oppskriften til eventyrlig suksess var å komme opp med et produkt som skapte et midlertidig monopol. Og når andre nærmet seg, så skulle man kjempe med nebb og klør for å bevare monopolet. Virker kjent synes jeg ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apple vil nok bestå, men det er jo grenser på hvor mye de kan tyne ut av suksessen til ett enkelt produkt. Når bølgen er over ser jeg for meg at de igjen trekker seg mer tilbake mot nisjemarkedet hvor de har holdt til mesteparten av levetiden.

 

Det tror jeg også, men fremtiden er jo det vanskeligste å spå, så hvem vet. Apple har også en måte å operere på som ikke er særlig gunstig om de blir for store i mine øyne. Denne lock-in-greia de bedriver er lettere å svelge når de er mindre og har mindre påvirkningskraft på den måten.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt komisk at alle tror det går nedover for Apple fordi Steve Jobs er død. Alt Apple lanserer nå for tiden var mest sannsynlig under full utvikling før han døde. Nei, deres tid i rampelyset nærmer seg slutten. Alle imperier går til grunne før eller siden. Misforstå meg rett, jeg ser gjerne at Apple overlever, men deres verdi som selskap har vært oppblåst hinsides all fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@oddarneroll:Har du ikke fått med deg at skribenten (Hans-Petter Nygård-Hansen) er en Apple økosystem man (alt

så MAC, iPhone, IPod). Han er heller ikke journalist, men rådgiver.Når det gjelder Apple så arbeider de ikke på noen som helst annen måte enn andre kommersielle selskaper. Ingen selskaper klarer (har klart) å holde innovasjonstaktene oppe over tid. Ingen selskaper har klart å beholde omdømme langsiktig - normalt endre holdningen seg fra entusiast til kritisk/nøytral etter noen år. Alle organisasjoner som lykkes ekstremt (noe Apple har gjort) har en tendens til å lene seg tilbake og hvile på laurbærene etter noe tid.

 

Var ikke klar over at han var rådgiver, takk for rettelsen. Istede for Journalist, får du lese "skribent" eller "rådgivere", poenget mitt står.

At ikke Apple fungerer anderledes en andre selskaper er overraskende uinformert, når hovedargumentet mot Apple ofte er at de ikke gjør som alle andre og lager widgets og huppelidupper, 3 knapper og trådløse ladere.

At Apple en gang skal forsvinne er selvsagt en sannhet, at de forsvinner som følge av manglende innovasjon er noe helt annet, det er det jeg argumenterte mot.

Blir litt rart å møte et argument om at noen fremdeles gjør det bra med at de en gang vil bli gamle å dø.

Det er mange firmaer som har levd mye lengre en Apple, uten å dø. Firmaene som overlever lengre en andre er ofte firmaer som Apple som tør å skifte kurs. Dekkprodusenten Nokia gjorde det, og ble verdensledende på mobil i to tiår. Apple har gjort dette flere ganger, sisst gang for to år siden med iPad, 3 år før det med iPhone osv osv.

Apple lever greit, og ingenting tyder på at de har stangnert, som Nokia gjorde.

 

Jeg er en Apple fanboy, forde apple fremdeles er best. Når Apple slutter å være best på de tingene som betyr noe for meg, så slutter jeg å være fanboy.

Det er ingenting fanatisk eller relgiøst over dette. Apple er det beste som har skjedd meg siden Amiga.

Hvis google hadde klart å lage et produkt som var like godt på de punktene jeg bryr meg om så hadde jeg skaffet meg en android, og skrytt Google opp i skyene. Men jeg hadde ikke automatisk rakket ned på Apple av den grunn, bare rost begge like mye. Akkurat nå er det Apple som fortjener ros, ikke android. Ikke 10.000 widgets eller hoppende troll skjermsparere kan endre på dette, bare mer brukervennlighet, bedre tredjepartsprogrammer, bedre økosystem (design har de allerede i boks) og en større helhetstanke rundt produktene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en Apple fanboy, forde apple fremdeles er best. Når Apple slutter å være best på de tingene som betyr noe for meg, så slutter jeg å være fanboy.

Det er ingenting fanatisk eller relgiøst over dette. Apple er det beste som har skjedd meg siden Amiga.

Hvis google hadde klart å lage et produkt som var like godt på de punktene jeg bryr meg om så hadde jeg skaffet meg en android, og skrytt Google opp i skyene. Men jeg hadde ikke automatisk rakket ned på Apple av den grunn, bare rost begge like mye. Akkurat nå er det Apple som fortjener ros, ikke android. Ikke 10.000 widgets eller hoppende troll skjermsparere kan endre på dette, bare mer brukervennlighet, bedre tredjepartsprogrammer, bedre økosystem (design har de allerede i boks) og en større helhetstanke rundt produktene.

Ganske morsomt at du presterer å karakterisere deg selv som Apple fanboy(og dermed også undergraver all kredibilitet) og så etterpå si at det er ikke noe fanatisk og religiøst over dette ;) Problemet til fanboys er at de fremlegger sine subjektive meninger som om de skulle være objektive. Om det hadde vært sant som du skriver så hadde det ikke vært noen som helst konkurranse for Apple.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@oddarneroll:

 

Hovedgrunnen, ja faktisk grunnen i 80 - 90 % av tilfellene, til at selskaper stagnerer og begynner å gå nedover er mangel på innovasjon. Det er heller ingen, inklusive skribenten, som påstår at Apple vil dø. Han stiller bare spørsmålet om nedturen har begynt, og argumentere for dette. Det er heller ingen bedrifter som har klart å beholde høy innovasjon over særlig lang tid. I tillegg er det en del andre skift som betyr vel så mye. Langt fra sikkert at Apple er først med det neste nye, Apple har i realiteten "kun" vært "først" noen få ganger.

 

At et selskap leverer produkter (eller tjenester) som er noe annerledes enn andre har ikke noe å bety her, her er det snakk om helt andre mekanismer - mekanismer som er generelle i stor grad for alle bedrifter. Bedrifter - selv om det overlever i svært mange år - har ulike faser (omtrent som dagen - morgen, formiddag, dag, kveld og til slutt natt. For noen er det litt mere midnattsol). Apple har alt opplevd det, var i realiteten konkurs på slutten av 90-tallet og ble reddet av Microsoft.

 

Nokia var langt mer enn en dekkprodusent. Nokia var faktisk opprinnelig en papirfabrikk. Nokia begynte også med elektronikk lenge før mobiltelefoner. Nokia produserte faktisk dekk, gummistøvler, telefonssentraler, kjemikalier, TV, kabler osv. Hovedgrunnen til at Nokia satset skikkelig på telekommunikasjon og mobil var ikke innovasjon, i utgangspunktet var det andre som hadde gjort innovasjonen (blant annet i Norge). Hovedgrunnen var at store deler av Nokia sin virksomhet var avhengig av gamle Sovjetunionen og ved bortfallet av denne tok Nokia en sjanse på å satse på et nytt område. Nokia var heller ikke ledende tildlig på 90-tallet, da dominerte Ericsson, Motorola og andre vel så mye av markedet. Først i 1998 var Nokia størst.

 

Og er Apple fremdeles best - for meg personlig er faktisk Apple et svært dårlig valg. Dette går så til de grader på personlige preferanser og behov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet til Apple er vel at de har gjort alt det de sa de aldri skulle gjøre. De skulle aldri øke størrelsen av Iphone, de skulle aldri krympe ipad. Dette var visstnok fordi at man ikke skulle ha flere størrelser å forholde seg til, m.m.

 

Nå har man flere ipads i flere str, med forskjellige oppløsninger, flere iphones, m.m.

Altså har man gått i mot hva man har sagt er Apple sin styrke. Videre er det jo slik at de har lansert dårlig karttjeneste for å slenge ut google, noe som går ut over kundene.

 

At 50% av Apple-eiere er misfornøyd med at nye produkter lanseres før året er omme, er heller ei noe man skal se bort i fra. Bytte av plugg vil nok også lage en ripe.

De sier jo at man ikke kan bruke microusb pga man skal lage tynne enheter, men man har jo tynnere telefoner og nettbrett enn ipad/iphone, som bruker microusb.

 

Ellers er det jo litt vel gammeldags å måtte koble nettbrett og telefon til en PC/MAC for å gjøre mange av tingene. Færre og færre vil nok eie pc/mac i fremtiden og flere går vel over på nettbrett. Man tar gjerne bare opp pcen i spesielle tilfeller. Nexus 10 regner jeg med kommer til å ete mye av kaken til Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...