Gå til innhold

Guide: Ikke kast den gamle maskinvaren din!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle akkurat til å nevne den tråden, men Simen1 kom meg i forkjøpet.

Ikke ta som en selvfølge at ingen vil ha den gamle maskinvaren din. Selv om den er eldgammel.

Jeg har gitt bort svært gamle datadeler i den tråden. Det er nesten alltid noen som vil ha.

Inkludert et 15 år gammelt lydkort, diskettstasjoner, harddisker på 120 GB (de kunne visst brukes i en PlayStation blant annet), ja selv et løst kretskort fra en ekstern harddisk har jeg gitt bort. Et sånt kretskort med USB i den ene enden og S-ATA i andre enden.

 

Det er ingen grunn til å ødelegge datadeler bare for gøy. Prøv først å gi dem bort.

Lenke til kommentar

siden min hardware som regel er ganske High-end når jeg kjøper den så varer den rimelig lenge---deretter bruker jeg det som skal byttes ut til å oppgradere maskinen til min mor og far eller svigers. Dette gir nytt liv til PCer i hele familien, og så har jeg stålkontroll på hva slags maskinvare og evt problemer som jeg garantert får spørsmål om å fixe :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her kastes gammel maskinvare som er dødt, ellers har jeg slik som noen store flyselskap en egen "Kirkegård" for gammelt utstyr.

Noen ganger ryker noe og mens man venter på RMA, så setter man inn noe som var pensjonert på kirkegården i tjeneste igjen.

Eller om man skal bygge en retro gamer, så har jeg delene jeg trenger på "kirkegården" som jeg bare kan dra fram, og plutselig kan man lage noe som en kompis av meg kallte en "Twink PC" de beste delene som funker for akkurat det OSet og spillene for eksempel.

 

Dessverre spørs det nå om denne trenden her vil fortsette, masse av dagens utstyr jeg har lever ikke lengere enn 2 år og noen ganger mindre enn det, så mye gammelt går på RMA som er litt synd.

Det betyr også hardere tider for de andre maskinene i hjemmet slik som servere og mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ingen grunn til å være miljøsvin. Når man tenker på hvor mange utslitte mobiltelefoner og annet utstyr som folk har liggende i skuffer og skap så er det utrolig hvor mye metaller som kunne og burde vært resirkulert.

Så lenge de ligger i en skuff gjør de ingen miljøskade. Husk at det er svært krevende både med tanke på transport, energi og kjemikalier å gjenvinne. Med gjenbruk slipper man alle disse ulempene. Derfor er det om å gjøre å forlenge levetiden på ting mest mulig. Det er først når ting ikke virker lengre og ingen har lyst på det, at det bør gjenvinnes.

 

Gjenbruk av ting som er billige/gratis ødelegges ofte av høye transportkostnader (posten etc). Dette kan ordnes billig og privat med folk som likevel skal kjøre samme veien. Sjekk ut Easybring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativ 1 : Installer Linux. Alt etter hvor mye ressurser som finnes i den, Ubuntu/Mint/PinguyOS/Zorion OS er den rimelig rask, eller XUbuntu eller annen Xfce type som krever mindre grafisk, helt ned til lille Popy Linux. Mange andre versjoner som støtter liten hardware finnes på distrowatch.

Du vil ende opp med en PC som klarer "alt" bortsett fra HD film og krevende spill.

 

Alternativ 2: Jeg trenger den ikke, gi den vekk ! (gjerne rensket og med en bra Linux)

 

Alternativ 3: Ingen vil ha den: Demonter den i deler og lever de du ikke vil ha til gjenvinning.

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Gikk gjennom noen gamle pappesker i går og fant en gammel maskin, MiTAC MiStation 3S.

Med prosessor på 16MHz og 1MB minne er det vel ikke mye nyttig den kan brukes til nå. :dremel:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har lager av fungerende deler... både av brukt og nytt (hender det blir en del jeg ikke trenger der og da fra "superweekend" etc) så hentes deler herfra etter behov.

En rask opptelling gjort akkurat nå viser; 22 HDD's (40Gb - 750Gb), 5 HK's (nForce2 - 1156), Totalt 42Gb RAM (ulike typer og str), 3 CPU'er (det var da sparsomt?), 4 Tastatur, 7 mus, 6 stk PSU (inkl 3 nye seasonic's), 5 sett ratt & pedaler (Vrooom!), 35 forskjellige innstikkskort (alt fra ISDN til skjermkort), Ukjent (enormt!) antall kabler av forskjellig art (inkl to stk. 100m tromler med CAT5). En trillion (eller noe deromkring) skruer.

I tillegg har jeg "old-timer" avdelingen med ting som ZX Spectrum, Sinclair QL, Amiga, C64 (Har tilogmed tatt vare på en 22" CRT TV til bruk for maskinene). Her er også en 286 (Copam, datavarehuset anyone?), en Pentium 1 66Mhz etc.

 

Utfordringen er å holde sånn noenlunde orden. Nå benyttes en gjeng plastkasser kjøpt på Clas'ern og et eget rom i huset (kjerringa mener jeg bør starte nettbutikk). Døra dit blir låst når vi har gjester, fordi som kona sier, at ingen skal finne ut "hvor gal jeg er".

 

Kan ikke huske at jeg noengang har kasta noe som fungerer...

Lenke til kommentar
Så lenge de ligger i en skuff gjør de ingen miljøskade. Husk at det er svært krevende både med tanke på transport, energi og kjemikalier å gjenvinne. Med gjenbruk slipper man alle disse ulempene. Derfor er det om å gjøre å forlenge levetiden på ting mest mulig. Det er først når ting ikke virker lengre og ingen har lyst på det, at det bør gjenvinnes.

 

Gjenbruk av ting som er billige/gratis ødelegges ofte av høye transportkostnader (posten etc). Dette kan ordnes billig og privat med folk som likevel skal kjøre samme veien. Sjekk ut Easybring.

 

Den ene mobiltelefonen eller utstyret som bare ligger i en skuff kan erstatte utvinning av nye metaller for et tilsvarende nytt produkt. Selvfølgelig koster det energi og kjemikalier og gjenvinne et produkt, men det er ikke akkurat slik at vi har en evig tilgang på nytt materiale heller.

 

For min del ser jeg ingen nytte i å akkumulere mengder med metaller i min egen stue når det i stedet kunne vært brukt til å lage nye produkter.

 

Når det gjelder gjenbruk så klipte du bort det i avsnittet du siterte, ser derfor ingen grunn til å kommentere det.

Endret av karantene
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin artikkel. Jeg er litt skyldig i det her. Har en laptop i skapet, men kjøpte akkurat en ny raspberry pi for å bruke som server og tilgangspunkt for trådløst nett (komplisert, ikke spør;). Laptopen har til og med gjort sin tjeneste som ruter før (med ekstra ExpressCard NIC), men tenkte ikke på det denne gangen. Vel, jeg kan alltids bruke den neste gang :)

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Man kan også bidra med maskinkraft til Folding@Home prosjektet

 

Strømregningen koster deg mer en hva du bidrar med.

 

Det koster like mye som å ha en panelovn med samme effekt som PCen, som står på hele tiden. Kan tenke meg at med strategisk plassering kan man unngå noen som helst ekstra utgift (edit: på vinteren!).

 

For folk med sentraloppvarming og/eller gass er saken en annen. Feks så koster gass bare 30 % av elektrisitet pr kW der jeg bor, så dessverre kan jeg ikke kjøre 400 W "monsteret" 24/7 med god samvittighet

Endret av fa2001
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk gjennom noen gamle pappesker i går og fant en gammel maskin, MiTAC MiStation 3S. Med prosessor på 16MHz og 1MB minne er det vel ikke mye nyttig den kan brukes til nå. :dremel:

 

Har du lyst og litt tid ville anbefaler jeg deg å forsøke Linux, eks. Puppy Linux. http://distrowatch.c...tribution=puppy

Om ikke annet enn bare for morro :)

 

Edit: 1MB ja, tenkte av en eller annen grun på 1GB, kan hende det ikke finnes noe da nei...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...