Gå til innhold

Test: Fractal Design Define R4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På toppen av kabinettet er det to plasser til enten 120 mm eller 140 mm brede vifter. Her kan det godt tenkes at du ønsker å plassere en dobbel vannkjølingsradiator, noe det er mer enn nok plass til. "

 

Her er det dessverre ikke plass til å ha en vannkjølingsradiator + vifter :(

 

Forsøkte å montere en H100 her med viftene på innsiden, det gikk svært dårlig for å si det slik.

 

Så nå er viftene mine beklageligvis på utsiden av kabinettet.

 

:(

Stort minus.

 

 

Samtidig synes jeg dete hadde en del tungvindte løsninger som mitt chieftec mesh-kabinett fra 2004 løste bedre.

Blant annet feste av harddisker, ekspansjonskort etc.

 

4/6 kanskje

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"På toppen av kabinettet er det to plasser til enten 120 mm eller 140 mm brede vifter. Her kan det godt tenkes at du ønsker å plassere en dobbel vannkjølingsradiator, noe det er mer enn nok plass til. "

 

Her er det dessverre ikke plass til å ha en vannkjølingsradiator + vifter :(

 

Forsøkte å montere en H100 her med viftene på innsiden, det gikk svært dårlig for å si det slik.

 

Så nå er viftene mine beklageligvis på utsiden av kabinettet.

 

:(

Stort minus.

 

 

Samtidig synes jeg dete hadde en del tungvindte løsninger som mitt chieftec mesh-kabinett fra 2004 løste bedre.

Blant annet feste av harddisker, ekspansjonskort etc.

 

4/6 kanskje

 

Enig. Toppen er helt lik R3, og jeg fikk heller ikke montert Corsair's H100 "riktig" på grunn av den lille glippen man ser mellom de to rutene. Jeg endte opp med å montere min litt til siden da jeg ikke ville ha viftene på utsiden.

 

Hadde jeg visst dette før jeg bestilte kabinett hadde jeg selvfølgelig valgt et annet (eller eventuelt en radiator som passer).

Lenke til kommentar

Har et eldre Fractal Design Define. Helt greit, men ganske mye lyd fra det... Kunne være så kult hvis det fantes lettvinte løsninger for PC kabinetter uten en eneste vifte... HELT LYDLØST...

 

Protip: For å finne ut hva som skjer i praksis om du iverksetter denne ideen, trekk ut ledningen på cpu-viften din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er et bra kabinett, retter opp i mange av de tingene som jeg ikke er fornøyd med på r3 som jeg har nå.

 

Testen bommer et par steder. På r3 er hele frontdøren i plast som ligner på børstet metall. Etter hva jeg kan se er utsiden av r4 identisk. Mulig det er et tynt lag med aluminium på titanium grey-utgaven. Også som espenfjo påpeker så er ikke dette kabinettet (merkelig nok) laget for å montere dobbel radiator i toppen slik som Fractal Design Arc. Med tanke på at de lett kunne fått dette til på r4 så må jeg si meg litt skuffet. De har tatt med mange av fordelene fra Arc, og hadde de fikset dette i tillegg hadde jeg nesten vurdert å bytte til r4.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Har et eldre Fractal Design Define. Helt greit, men ganske mye lyd fra det... Kunne være så kult hvis det fantes lettvinte løsninger for PC kabinetter uten en eneste vifte... HELT LYDLØST...

 

Protip: For å finne ut hva som skjer i praksis om du iverksetter denne ideen, trekk ut ledningen på cpu-viften din.

 

http://www.tomshardw...puting,741.html

 

Finnes massevis av kabinetter uten vifter med passive kjøleløsninger. Problemet er at du ikke får bra nok kjøling for komponenter med litt ytelse.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Kjipt at de ikke har laget det 1cm dypere.

 

R3 har iflg spesifikasjonen plass til skjermkort ca 29cm langt , dette R4 spesifiserer upto 29,5cm

Pluss til dem for mulighetem til å fjerne en HD brønn da , men en ussel 1cm ekstra kabinett dybde kunne de fint fått til.

Hadde store utfordringer med å få inn et Asus HD6950 DCII i R3 , inn på skrå og så dreies nede i kabinettet og metallbøylen på DC11 kliss inne i HD brønnen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv dette kabinettet nå i mitt nye bygg, og jeg bruker en Corsair H100 prosessorkjøler montert i toppen av kabinettet. Viftene og radiatoren er på innsiden, festet skikkelig, og fungerer fint.

 

Det er altså fullt mulig å benytte Corsair H100 eller lignende løsninger i R4.

 

Forøvrig et meget godt kabinett som jeg så langt er veldig fornøyd med. Billig, bra. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

"På toppen av kabinettet er det to plasser til enten 120 mm eller 140 mm brede vifter. Her kan det godt tenkes at du ønsker å plassere en dobbel vannkjølingsradiator, noe det er mer enn nok plass til. "Her er det dessverre ikke plass til å ha en vannkjølingsradiator + vifter :(Forsøkte å montere en H100 her med viftene på innsiden, det gikk svært dårlig for å si det slik.Så nå er viftene mine beklageligvis på utsiden av kabinettet.:(Stort minus.Samtidig synes jeg dete hadde en del tungvindte løsninger som mitt chieftec mesh-kabinett fra 2004 løste bedre.Blant annet feste av harddisker, ekspansjonskort etc.4/6 kanskje

 

dette vet produsenten om, og det har aldri vært meningen at det skal være plass.

 

derimot er det ment at du skal sette den i framme. i de to hullene til vifter. Det passer den fint også med vifter (du må flytte litt på harddiskkabinettet, men ikke noe stress)

Se gjerne video på youtube

Lenke til kommentar

Jeg har selv dette kabinettet nå i mitt nye bygg, og jeg bruker en Corsair H100 prosessorkjøler montert i toppen av kabinettet. Viftene og radiatoren er på innsiden, festet skikkelig, og fungerer fint.

 

Det er altså fullt mulig å benytte Corsair H100 eller lignende løsninger i R4.

[...]

 

Kommer vel helt ann på hvilke hk og ram man har. Fractal Design Arc egner seg bedre til å montere radiator i toppen, en løsning som lett kunne vært implementert på r4.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...