Gå til innhold

Hva med litt kul spillmusikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke direkte spillmusikk, men Heart of Courage av Two Steps from Hell er rimelig majestetisk når den spilles under utgivelsestraileren til Mass Effect 2.

 

Kommer vel neppe unna Red Dead Redemption sitt lydspor heller. De to innspillene fra José Gonzalez og Jamie Lidell er helt fantastiske, og krydrer det som allerede er et fantastisk og dystert lydspor.

 

Til slutt har vi jo Jeremy Soules klassiske lydspor fra Elder Scrolls. Det er gjort en del forskjellige varianter av den for hvert spill, og selv holder jeg Nerevar Rising fra Morrowind som den desidert beste utgaven. Majestetisk uten å være pompøs.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Rhaq4JP_t6o&feature=related

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Flott med litt fokus på andre deler av spillene innimellom :)

 

Personlig er musikken under introen til Battlefield 1942 min favoritt, versjonen til Bad Company er også ganske kul.

 

Utenom det, så er det ikke noen lydspor som jeg tenker på når jeg hører "spillmusikk". Det eneste er vel de bedritne låtene på FIFA...

Lenke til kommentar

Flott med litt fokus på andre deler av spillene innimellom :)

 

Personlig er musikken under introen til Battlefield 1942 min favoritt, versjonen til Bad Company er også ganske kul.

 

Utenom det, så er det ikke noen lydspor som jeg tenker på når jeg hører "spillmusikk". Det eneste er vel de bedritne låtene på FIFA...

 

Mye bra musikk i FIFA opp gjennom årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke direkte spillmusikk, men Heart of Courage av Two Steps from Hell er rimelig majestetisk når den spilles under utgivelsestraileren til Mass Effect 2.Kommer vel neppe unna Red Dead Redemption sitt lydspor heller. De to innspillene fra José Gonzalez og Jamie Lidell er helt fantastiske, og krydrer det som allerede er et fantastisk og dystert lydspor.Til slutt har vi jo Jeremy Soules klassiske lydspor fra Elder Scrolls. Det er gjort en del forskjellige varianter av den for hvert spill, og selv holder jeg Nerevar Rising fra Morrowind som den desidert beste utgaven. Majestetisk uten å være pompøs.http://www.youtube.com/watch?v=Rhaq4JP_t6o&feature=related

Flere godbiter her. Red Dead Redemtion er helt klart stemningsfullt.

 

Helt enig i at Jeremy Soules Nerevar Rising fra Morrowind er seriens beste utgave av den låta. Den litt mer dunkle og avslappede stemningen passer bedre enn Oblivion og Skyrims massive, prangende arrangement, og føles mer ikonisk for Morrowind-øya.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om det fantastiske, fantastiske soundtracket til Bastion (skjønt det skal nevnes at det høres VELDIG mye bedre ut lastet ned enn på nettsiden - YouTube klarer sikkert bedre). Med spor av både western og østlige strengeinstrumenter og med en tung kvasi-elektronisk beat i bånn er det trøkk nok til de mest intense kampene, og selv musikk med sangtekster – noe man skal være meget forsiktig med å bruke i spill, i alle fall til følelsesladde scener – finner sitt meget effektive bruksområde her.

 

Hør nr. 1 "Get Used to It" som introduserer den fantastiske fortellerstemmen, nr. 12 Build "That Wall (Zia's Theme)" med fantastisk kvinnevokal, og nr. 21 "Setting Sail, Coming Home (End Theme)". Fantastisk følelsesladd sang, fantastiske akkorder og akkordprogresjoner.

 

Hør gjerne også følelsesladde nr. 5 "The Sole Regret" og en som er litt mer representativ for musikken ellers, nr. 4 "Bynn the Breaker".

 

Flere enn jeg som hører noe Age of Mythology (Kevin McMullan / Stephen Rippy) i nr. 6 "Twisted Streets"?

 

Vil igjen minne om at kvaliteten på nettsiden er noe dårlig.

 

Om noen ble litt nysjerrig på dette spillet, så kan jeg meget varmt anbefale det.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Takk for en flott artikkel. Spennende å lese analyse av låtene. Kjør gjerne på med flere låter og artikler, spillmusikk er fantastisk :) For min del skriver du akkurat passe mye om hver låt.

 

Jeg slenger slenger med en pompøs sak jeg har hørt mye på gjennom årene. BG 2 Main theme av Michael Hoenig (som har vært innom Tangerine Dream i tillegg til å lage filmusikk til en del halv-kjente filmer).

 

 

Lenke til kommentar

Jeg liker det,det er veldig lite fokus på musikk i spill imho. For å være helt ærlig så er jeg ikke så opptatt av hva hvert musikk-stykke representerer i faktiske data, men gode personlige historier om musikken trekker veldig opp i mine øyne.

 

Eneste jeg kan se som en god videreføring av dette er kanskje en youtube playlist av alle sangene etterhvert, slik at jeg bare kan trykke play og bare la det stå til :)

Lenke til kommentar

For meg så finnes det to typer spill, de med god musikk, og de som går kjapt i glemmeboka. Skulle ønske utviklere skjønte hvor viktig musikk var for spillene deres. Castlevania-spillene hadde neppe vært så minneverdige uten musikken.

 

Regner med at hvis dette blir en ukentlig greie så vil musikken fra ICO og Shadows of the Colossus nevnes?

 

http://www.youtube.com/watch?v=GrFL2zPc2uk&feature=player_detailpage

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=XWVij6r4QBw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempeinteressant blogginnlegg! Hadde vært interessant å vite hvor du har fått informasjonen om lydsporene. Vanligvis er det veldig vanskelig å få informasjon om komposisjonen til lydsporene i spill. F.eks synes jeg det høres mer ut som en bassklarinett på Darktoon Chase enn barysax. Skulle likt å vite fasiten på den og mange andre spor.

 

Noen andre spillkomposisjoner som er verdt å merke seg: Jeremy Soule (nevnt tidligere) lagde også lydsporet til legendariske Total Annihilation. Opptaket er av et fullt orkester, noe som var ganske uvanlig på den tiden.

 

Glem heller ikke lydsporet til det fantastiske Frozen Synapse fra i fjor. Melodisk dubstep (ja, det går an) av Nervous_Testpilot. Har man ikke sikret seg spillet tidligere, så er det selvfølgelig mulig å gjøre dette nå og få med lydsporet på kjøpet.

 

Jeg synes også Mikko Tarmias komposisjon av lydsporet til Amnesia: The Dark Descent bør nevnes her. Ikke direkte behagelig å lytte til, men noe mer atmosfæreskapende lydspor skal man lete lenge etter. Jeg kan ikke huske å være så fanget av stemningen i et spill siden Thief-serien, hvis lydspor selvfølgelig også er legendarisk (Eric Brosius).

 

Konklusjonen er at det finnes masse bra spillmusikk der ute. Jeg håper at med aldringen av dataspill som medie så vil også spillerne modnes til å stille større krav til kvaliteten på lydsporet i spill.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...