Gå til innhold

Lanserer nytt systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye spennende fra Fuji framover! XE1 som i artikkelen, nye objektiver, ny firmware til X-Pro 1 som bringer den opp til v 2.0, nytt pocketkamera XF1...

 

Det som er kult er at XE1 som billigversjon likevel får samme sensor som X-Pro1 og samme EXR Pro bilde prosessor. Kan ikke annet enn forstå at man da får samme herlige JPG's rett ut av kameraet og samme gode egenskaper i lite lys.

 

I tillegg får man altså på "billig" utgaven XE1:

- ca 30% mindre kamerahus.

- mikrofoninput for videoopptak (mangler på X-pro1)

- innebygd blits (mangler på X-pro1)

- kraftig forbedret EVF i forhold til X-pro1. Sannsynligvis samme oled panel som i Sony Nex 7, men med optiske forbedringer.

 

Man får også følgende med XE-1, ting som også kommer på Fuji X-pro1 med firmware 2.0 som kommer den 18. september:

- markant forbedret autofokus. I følge Fuji nå på høyde med Olympus OM-D E-M5! Dette vil nok være avhengig av objektivet også. De nye objektivene får nemlig ny fokusmotor. Men forbedringer på eksisterende objektiv vil også komme pga bedre algoritme. Særlig med 60mm makro objektivet og i dårlig lys.

- nærgrensen for autofokus er forbedret.

- betydelig enklere og bedre manuell fokusfunksjon, med 10x og 3x (nytt) forstørrrelse, åpen blender for lettere bedømme fokus, mer responsiv manuell fokusringer.

- raskere skriving til minnekort

- autoiso kan settes opp til Iso 6400

 

Kilder: http://www.fujifilm....news?newsID=142

http://www.dpreview..../fujifilm-x-e1/

Og The Fujiguys på youtube.

 

En stakkars Fuji X-pro1 eier kan ikke annet enn å telle dager til den 18. Jeg synes autofokusen ikke har vært det store problemet etter siste firmware. Men den manuelle synes jeg har vært vrien å sette. Men autofokusbedringer tar jeg gladelig imot også.

Lenke til kommentar

Denne ser faktisk ut som et bedre kamera enn det Fuji har klart å lage tidligere. De har droppet hybrid-gimmicken til fordel for EVF med god oppløsning. Pent kamera. Spennende :)

 

Gimmick?

Elsker å bruke OVF, men liker å ha mulighten med EVF, f.eks når det er rimelig mørkt eller jeg vil komponere helt nøyaktig.

 

Men kanskje man må ha brukt kameraet en del for å skjønne nytten?

Lenke til kommentar

Dessverre helt uinteressant for min del, uten hybridsøker.

Men da burde vel X-Pro 1 med Firmware 2.0 friste? Jeg har prøvd X100 litt (og tafset litt på X-Pro1), men er ikke overbevist over en optisk søker plassert det den er. Det har nok noe med at det er mitt venste øye som er dominant; slik at en av de store fordelene med designet forsvinner.

 

Greit nok at den ikke frister, så slipper jeg å ombestemme meg for hvilket system jeg vil satse på framover. :)

Ettesom dette huset har en hendigere størrelse enn X-Pro 1, så synes jeg at denne faktisk frister en del.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt det med kompakt jeg.

 

Hva er det som gjør at folk vil betale 5-6000kr for et kamera som tar ok bilder og med passe ok funksjoner bare fordi det er mikroskopisk?

 

Om man bruker 5-6000kr på et skikkelig speilrefleks feks Canon EOS 650D + EF-S 18-55 IS II så får man bilder av en fullstendig annen klasse. Samme om man feks kjøper Panasonic G5 + 14-42mm. Sistnevnte er i tillegg kjempelite og meget lett. Eneste forskjellen er bare at det ikke er mikroskopisk.

 

Har selv et kompaktkamera og jeg har faktisk ikke tatt et eneste bilde med det etter at jeg gikk over til systemkamera for 2 år siden. Jeg har aldri kunnet tenke meg til situasjoner der mitt GH2 blir for gigantisk slik at jeg MÅ bruke kompakt.

 

Alikevel ser jeg selvfølgelig fordelen med kompaktkamera for småbarnsfamilier som skal på ferie og slikt og som ikke er så flink til å bruke kameraer eller som ikke er så interessert i fotografering generelt. Men å bruke 5-6000kr, kanskje 7000kr på et kompaktkamera skjønner jeg ikke. Når man allerede har nådd denne prisklassen får man jo som sagt utrolig mye bedre bilder med feks Panny G5 og det er ikke mye stort det heller.

 

 

EDIT: Men jeg er veldig åpen for litt veiledning her da jeg kanskje ikke er reflektert nok rundt bruken av kompaktkamera :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har man en Nikon D800, eller selv en Panasonic GH2 med et påmontert zoomobjektiv, så er det ikke noe man kan ta med seg overalt. Et kompaktkamera kan ligge i jakkelommen, i vesken osv uten å ta opp særlig mye plass, og en kan da ta bilder til en hver situasjon. Selv de minste speilløse systemkameraene faller litt igjennom om man vil ta det med seg overalt.

Lenke til kommentar

@IceBlitz - du trenger ikke veilleding; du trenger en runde buksevann og kokos :p;)

 

Fujifilm X-E1 (og X-Pro 1) er ikke primært kompaktkameraer; de er kompakte systemkameraer. Akkurat som G5 og GH2. X100 er et kompaktkamera som er vedlig populære blant de med store hus ved siden av.

 

Jeg synes ergonomien på disse er bedre enn den til GH2 (som jeg synes har en elendig ergonomi). Og det er mulig å sette på et grep slik at de blir mer komfortable å bruke med lange objektiver. Og da blir ergonomien god.

 

I tillegg så skal bilde-kvaliteten til Fujisensoren være mye bedre enn det meste av µ-4/3 og APS-C crop. Desverre så må man bruke knoteprogrammer som SilkyPix i dag for å få det beste ut av kameraet. Jeg håper at Lightroom 4.2 fikser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man en Nikon D800, eller selv en Panasonic GH2 med et påmontert zoomobjektiv, så er det ikke noe man kan ta med seg overalt. Et kompaktkamera kan ligge i jakkelommen, i vesken osv uten å ta opp særlig mye plass, og en kan da ta bilder til en hver situasjon. Selv de minste speilløse systemkameraene faller litt igjennom om man vil ta det med seg overalt.

 

Men hvilke situasjoner vil det være da? Når man er på kino? Jeg tar hvertfall ikke bilder på kino.

 

Jeg har dog vært på et utall antall gatebiltreff, flyshows, sportsarrangementer, konserter, fester (store og små), bryllup, konfirmasjoner, småbarnsbursdager, vannsportshows, bilturer, båtturer, flytturer, utenlands i flere europeiske land utenfor skandinavia samt noen turer til USA og Thailand, 17. mai feiringer med alt det som tilhører, telturer, skogsturer, alpinsentere/skiturer, befaringer, visninger av hus, på jobb etc etc etc.

 

Og ikke en eneste gang har mitt lille GH2 vært i nærheten av stort for stort. Er det mange mennesker som gjør flere og andre ting enn meg så ofte at dem må kjøpe kompakt til 6000kr istedenfor speilløst systemkamera? :) Jeg ønsker bare å bli klokere på dette, ikke noe annet :)

 

 

EDIT: Tomsi, så ikke ditt inlegg før nå hehe :) Men ja, nå tenkte jeg mer i retning G1X, NX20 osv :) Var kanskje lite relevant i forhold til artikkelen, men men :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

EDIT: Tomsi, så ikke ditt inlegg før nå hehe :) Men ja, nå tenkte jeg mer i retning G1X, NX20 osv :) Var kanskje lite relevant i forhold til artikkelen, men men :)

X100 er i samme kategori som GX1/GF* og Olympus Pen med et Pancake objektiv.

 

For min del så har jeg alltid med meg kamera. Jeg har en kompakt skulderbag som har plass til en 11.6" laptop eller nettbrett, briller og et kompakt kamera. GH2 med en pannekake kan gå; men det er greiere å ta med GF2-en istedet. GF2 går også i jakkelommen min - .det gjør ikke GH2.

 

Jeg ser kameraer som GH2 og NX20 som kompakte systemkameraer som en erstatning til de store systemkameraene. Mens de kompakte modellene er et kamera man har i tillegg og brukes når stor-riggen blir hjemme.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om når vi kan forvente oppfølgeren til X10?

 

For mitt behov og budsjett passer det bedre med en X10, enn X100, XE1 osv. kjekt å ha i tillegg til SLR kamera.

 

Den er på vei i alle fall. Det er bilder, videoer og info om den ute på nettet allerede. Fujifilm XF1.

 

http://www.fujirumors.com/fuji-xf1-press-release-andmore-x-e1-pics-from-vietnam/

Lenke til kommentar

Men hvilke situasjoner vil det være da? Når man er på kino? Jeg tar hvertfall ikke bilder på kino.

 

Jeg har dog vært på et utall antall gatebiltreff, flyshows, sportsarrangementer, konserter, fester (store og små), bryllup, konfirmasjoner, småbarnsbursdager, vannsportshows, bilturer, båtturer, flytturer, utenlands i flere europeiske land utenfor skandinavia samt noen turer til USA og Thailand, 17. mai feiringer med alt det som tilhører, telturer, skogsturer, alpinsentere/skiturer, befaringer, visninger av hus, på jobb etc etc etc.

Så du tar ikke bilde av hverdagssituasjoner. Fair enough. Men mange gjør det, og liker å ha et kvalitetskamera tilgjengelig om man ser noe man vil forevige. I tillegg er definisjonen av "for stor" subjektiv. Jeg bruker ofte en Sony Nex 5N med et lite Pen FT-objektiv, og selv om det er blant de minste kombinasjonene man kan finne vekker det fortsatt mer oppsikt enn et kompaktkamera ville gjort.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...