Gå til innhold

Ny dings gir satellittdekning på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Spot 2 med abonnement.

 

Spot Connect var i salg når jeg kjøpte også, men med smarttelefonens batterilevetid på 1dag, og da behov for ekstra batteri, solcelle, eller batteripakke gjør den noe ugunstig og upålitelig.

Mobiltelefonen bør også være IP67 eller noe slikt og ligge avslått i sekken for å ha en smule driftsikkerhet.

 

Med Spot 2 som jeg kjøpte, så har man 3 egendefinerte (forhåndsdefinert av meg) meldinger man kan sende + SOS knapp som varsler Nødetatene om man skulle havne i en ulykke uten mobildekning.

GPS koordinater sendes alltid sammen med meldingene.

Meldingene kan man endre før hver tur slik at de passer.

 

Foreksempel.

OK - "Jeg er på tur, det går bra"

Hjelp - "Jeg trenger hjelp på disse kordinatene"

Custom - "Hent meg på avtalt sted om 5timer"

SOS. - Varsler nødetatene og setter igang redningsaksjon.

+ sporlogging om man vil, som sender koninuerlig oppdateringer og plotter ruten på et kart som slekt og venner kan følge med på på PCn hjemme.

 

Connect ble for meg lite praktisk og lite pålitelig, poenget forsvinner litt når det uansett er 1-veis.

 

Spot-konseptet er IKKE verken nød-peiler eller satellittelefon, det er for hobbybruk.

"neste gang du bestiger Kilimanjaro" , kjøper du ikke en Spot boks og en iphone...

 

Spot er for hobby friluftsmannen som ferdes dager/uker utenfor mobildekning, som et alternativ til å ikke ha noen kommunikasjonsmuligheter. Svært fornøyd med min Spot2 til mitt bruk, alle mld har kommet frem så lang.. SMS, Mail og til familie facebook gruppen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...