Gå til innhold

Nec lanserer ny skjerm for proffene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-5a6f9

En skjerm på 24 tommer, med oppløsning 1920 x 1280 og sideforhold 16:9 omtales som proffskjerm.

Skjermen er for liten, har for dårlig oppløsning og har feil sideforhold.

Lenke til kommentar

Antar det er fargerommet/fargegjengivelse de snakker om som "proff". Oppløsning løser man ofte med flere skjermer, men skal man justere farger bør man ha en skjerm som kan vise en størst mulig del av fargerommet og vise sort som sort. Ellers begynner det å komme 4K-skjermer men prisene er foreløpig rimelig heftige.

Lenke til kommentar

Jeg som trodde proffer var glad i gode oppløsninger. Så feil kan man ta!

Det er ikke (bare) oppløsningen som bestemmer om en skjerm er proff eller ikke. Full HD og 16:9-format på en 23-tommer er ikke spesielt høyt, men det er ikke dårlig heller. Det kan jo være mange grunner for å velge en skjerm i denne størrelsen. Skjermen vil passe for video og alle har ikke plass eller råd til en 27/30-tommer, men ønsker likevel proff spesifikasjoner. På NECs sider står det blant annet at skjermen har 14bit LUT og at profiler kan lastes inn i denne slik at LUT i skjermkortet ikke må endres. Det finnes skjermhette osv som ekstrautstyr. Ikke min favorittskjerm, men ser ikke hvorfor den ikke skal kunne brukes profesjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, kommentaren var hovedsaklig en litt sånn ryggradsrefleks over at de ikke klare å koste på seg 120 skarve linjer ekstra i høyden. De er så få, men de utgjør mye.

 

Skjermen er jo ikke akkurat i billigsegmentet, Hvor mye ekstra material/produksjonskostnader kan det være snakk om?

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen er jo ikke akkurat i billigsegmentet, Hvor mye ekstra material/produksjonskostnader kan det være snakk om?

Har ikke anlese, men det er nok brukt jevnt over bedre komponenter for å sikre bra holdbarhet rent mekanisk, jevn bakgrunnsbelysning osv. Mye av prisen skyldes nok mye mindre produksjonsvolum også, og at proffe er villige til å betale mer for å få det mange vil oppfatte som litt bedre kvalitet i forhold til en av de rimeligere IPS-modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg betviler ikke at de bruker bedre komponenter, har bedre kvalitetskontroll, og så videre, men jeg lurer på hvor mye mer det ville ha kostet, prosentmessig, å lagt til de ekstra linjene. Skjermen har jo allerede en annen paneltype enn de skjemene som lages i enormt volum, så det burde ikke være *like* mye ekstrakostnade som det er ved å lage en ikke-1080 TN skjerm.

 

Hadde vært greit om noen faktisk hadde mulighet til å belyse dette temaet :p.

Lenke til kommentar

Skjermen har jo allerede en annen paneltype enn de skjemene som lages i enormt volum, så det burde ikke være *like* mye ekstrakostnade som det er ved å lage en ikke-1080 TN skjerm.

Det finnes en del 23-tommere med IPS og 1920x1080 og har ikke sett noen 1920x1200-skjermer i den størrelsen så gitt 23-tommer så er det godt mulig de ikke hadde noe særlig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Voldsomt til syting. NEC har allerede en 24" 1920x1200px IPS skjerm i samme serie, samt en 27" og en 30" med enda høyere oppløsning for de som trenger det, så ro dere rett ned.

 

Og hvem bryr seg om responstid på en slik skjerm??? Jeg spiller både BF2/3, CS 1.6, CoD 2 og 4 osv på en NEC PA271 SpectraView og en Eizo SX2462 og kan ikke si at det har påvirket skillsene mine i noen nevnverdig grad siden jeg byttet ut den ekle TN skjermen med 2ms eller den gamle CRT'en jeg hadde før, til fordel for disse. Ikke er de 120hz heller, helt ubrukelig, ikke sant?

 

Denne skjermserien er ikke myntet på gamere men folk som jobber med foto, grafisk design osv, hvor responstid og input-lag er totalt irrelevant.

 

Synes ikke det holder med å skrive kun "IPS" lenger. Det bør stå HVA slags IPS panel det er: E-IPS, e-IPS, S-IPS, H-IPS, osv.

 

Forsåvidt enig. Rekner med det er et P-IPS panel slik som 24" og 27" modellene har.

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Det er synd aa se at ogsaa nec faller for fristelsen med aa lansere "billigskjermer".

 

Saa hvordan kommer denne ut som profesjonell skjerm:

* Opplosning: 1920x1080: FAIL

* Baklys: W-LED -> daarlig fargerom: FAIL

* Overflate: matt/kontrastbelegg? N/A

* Fot: ser gjennomsnittlig ut, men usikkert.

Konklusjon: ikke noen profesjonell skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...