Gå til innhold

Kommentar: Teknobabbel i mobilbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har vært flinke til å unngå bruken av teknobabbel, så er det vel Apple. Man måtte nærmest sloss med dem for å få vite hvor mye minne iPhone hadde i en periode (hovedsaklig fordi den hadde halvparten av minnet til konkurentene). Fokuset har nesten utelukkende vært på å presentere "tingene du kan gjøre med iPhone/iPad", fremfor å presentere en liste med flotte spesifikasjoner.

 

Når man bruker ord som "multikjernet CPU" og "PPI", så har man allerede mistet store deler av forbrukermassen som ikke kunne ha brydd seg mindre. Hvis man derimot viser noen hvor flytende menyer og spill fungerer, eller hvor skarp en skjerm er, så er det noe de kan forstå.

 

Spesifikasjoner tror jeg vil forbli et interesseområde for folk som registrerer seg på nettforum for å diskutere mobiler og data. At vi må holde sjonglere en skog av ulike begreper som OLED, AMOLED, SAMOLED, SAMOLED+ osv får bare være. Jeg tror (!) den gjevne forbrukeren bryr seg fint lite, så lenge produktet leverer den tjenesten de forventer. Om det kalles 4G eller HSPA+ spiller liten rolle, så lenge tabben kan streame video når man sitter på toget på vei til jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de kunne bablet seg til høyere båndbredde på telefonnettet, slik som Danmark, hadde det vært bra. 3000hz som maks p åtelefonnettet er teoretisk nok til å kunne kjenne igjen stemmer og høre hva som blir sagt. Men når det er høye lyder rundt en, vil et veldig snevert frekvensområde drukne litt i de andre lydene, og opp mot 3000hz vil ofte gi veldig metallisk lyd ved forsterkning. Båndbredde opp mot 22000hz ville gjort ufattelig mye, og jeg tror ikke det er et problem med dagens nett. Til og med 8000hz eller 15000 ville gjort en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Overskriften er helt feil. Forbrukerombudet argumenterer saklig for at begrepene skal brukes riktig. Problemet, i følge forbrukerombudet er at enkelte bløffer. De prøver å bløffe seg til bedre spec enn det som faktisk er tilfelle. Folk er ikke idioter, selv om apple behandler folk som det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...