Gå til innhold

Så mye er lagret om deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant! er det slik vi skal bli kvitt alle disse som overvåker og lagrer informasjon om oss? ringe alle sammen annenhver måned å be dem sende papirene? facebook hadde nok måttet investert i en massiv regnskog for å finansiere alle disse papirene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg synes at det er veldig positivt at operatøren min vet hvor jeg befinner meg. Det gjør det SÅ mye enklere når folk skal ringe meg.

 

For øvrig er det bare sprøyt at de kan triangulere min posisjon nøyaktig. På 2G (TDMA) kan de bruke fortenninga til å beregne avstanden til basestasjonen, men nøyaktigheten er ganske begrenset. Vet ikke om det er det samme de gjør på 3G, innspill anyone?

 

For de virkelig paranoide kan jeg også legge til at Telenor i en lang periode sjekket innholdet av samtlige tekstmelidinger som kundene deres sendte. Noen som er interessert i beviset?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Interessant! er det slik vi skal bli kvitt alle disse som overvåker og lagrer informasjon om oss? ringe alle sammen annenhver måned å be dem sende papirene? facebook hadde nok måttet investert i en massiv regnskog for å finansiere alle disse papirene :)

 

papirer? Du kan vel få det på epost? :p

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er veldig positivt at operatøren min vet hvor jeg befinner meg. Det gjør det SÅ mye enklere når folk skal ringe meg.

 

 

Mulig du har misforstått saken, men poenget her er altså all informasjonen som blir lagret i ettertid, ikke den konkrete nåtdsinformasjonen som brukes til å ordne det tekniske med å få fram telefonsamtaler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bare så det er sagt, det var en ironisk kommentar,inspirert inspektør Wirrum, en av Otto Jespersen-figurene. "Hei, nå ringer det i den dyre mobiltelefonen min. Hvordan vet de at jeg er her?"

 

Når det gjelder saken, dvs at store mengder data lagres, så har dette faktisk en del gode sider. Blant annet ble slike data brukt til bevisførselen i Baneheia-saken. Hvis du veier livet og sikkerheten til to små jenter opp mot at NetCom vet sånn ca hvor jeg befant meg siste tre måneder, så veier min integritet minst.

Lenke til kommentar

Hvordan hjalp det med livet og sikkerheten til baneheia-jentene at netcom satt på denne informasjonen?

 

Hva er din grense for privatliv kontro sikkerhet? De fleste overgrep foregår i hjemmet - hva med videokamera i alle hjem?

 

.w

 

PS! I baneheiasaken valgte man å se bort fra disse dataen, da de "beviste" at tiltalte ikke var på åstedet på gjerningstidspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, det var en ironisk kommentar,inspirert inspektør Wirrum, en av Otto Jespersen-figurene. "Hei, nå ringer det i den dyre mobiltelefonen min. Hvordan vet de at jeg er her?"

 

Når det gjelder saken, dvs at store mengder data lagres, så har dette faktisk en del gode sider. Blant annet ble slike data brukt til bevisførselen i Baneheia-saken. Hvis du veier livet og sikkerheten til to små jenter opp mot at NetCom vet sånn ca hvor jeg befant meg siste tre måneder, så veier min integritet minst.

 

Det skjønte jeg, men det var allikevel såpass mye skivebom, at jeg valgte å gi ett litt syrlig svar.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er veldig positivt at operatøren min vet hvor jeg befinner meg. Det gjør det SÅ mye enklere når folk skal ringe meg.For øvrig er det bare sprøyt at de kan triangulere min posisjon nøyaktig. På 2G (TDMA) kan de bruke fortenninga til å beregne avstanden til basestasjonen, men nøyaktigheten er ganske begrenset. Vet ikke om det er det samme de gjør på 3G, innspill anyone?For de virkelig paranoide kan jeg også legge til at Telenor i en lang periode sjekket innholdet av samtlige tekstmelidinger som kundene deres sendte. Noen som er interessert i beviset?

Det er også viktig for teleselskaper å vite hvor mange som ringer fra ulike steder slik at de kan tilpasse dekningen.

Salgs avdelingen ønsker å vite hvor mye du ringer så de vet hvor viktig kunde du er.

Nei de trenger ikke alle disse dataene, er fint mulig å anonymisere kall opprigninger for deknigs formål, salgs avdelingen trenger kun å vite hvor mye du ringer ikke fra hvor osv men dette er mer job.

 

Hva er beviset for at Telenor scannet tekstmeldinger? hva var hensikten med dette? markedførings data?

Lenke til kommentar

Bra artikkel!! Meget bra! @mia_tuk din referanse til Baneheia så viste jo nettopp mobilsporingen at Kristiansen IKKE var på åstedet. Og til tross for mobilsporene så ble jo fremdeles jentene mishandlet og drept, ikke sant? Baneheiasaken er et mye bedre argument MOT datalagring enn for. Det hadde du nok skjønt om du hadde satt deg litt bedre inn i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

@mia_tuk din referanse til Baneheia så viste jo nettopp mobilsporingen at Kristiansen IKKE var på åstedet.

 

Teleselskapene kan spore sånn omtrentlig hvor en bestemt mobilbrikke/telefon befinner seg. De kan ikke spore personer.

Lenke til kommentar
@mia_tuk din referanse til Baneheia så viste jo nettopp mobilsporingen at Kristiansen IKKE var på åstedet.
Teleselskapene kan spore sånn omtrentlig hvor en bestemt mobilbrikke/telefon befinner seg. De kan ikke spore personer.

Nettopp. For å være presis burde jeg skrevet "Kristiansens mobil", men det var jo ikke mobilen som var anklaget for drap. Det vil heller ingen andre mobiler bli. Det er altså i all hovedsak meningsløst å lagre slik informasjon. Det kan nok være med på å hjelpe politiet, men det kan jo ikke brukes som bevis. Det er kun indisier. Og det rettferdiggjør ikke bred massovervåking av hele norges befolkning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er veldig positivt at operatøren min vet hvor jeg befinner meg. Det gjør det SÅ mye enklere når folk skal ringe meg.

 

For øvrig er det bare sprøyt at de kan triangulere min posisjon nøyaktig. På 2G (TDMA) kan de bruke fortenninga til å beregne avstanden til basestasjonen, men nøyaktigheten er ganske begrenset. Vet ikke om det er det samme de gjør på 3G, innspill anyone?

 

For de virkelig paranoide kan jeg også legge til at Telenor i en lang periode sjekket innholdet av samtlige tekstmelidinger som kundene deres sendte. Noen som er interessert i beviset?

 

Så vidt jeg har observert (ang. posisjonering) vet operatøren din lite mer enn hvilken basestasjon du er koplet til, samt historiske data, med mindre du skrur på datatrafikk. Det virker som om telefonen "sladrer" om sin egen posisjon gjennom datatrafikken, da det ryktes at posisjoneringen blir langt bedre da.

 

Dernest, med tanke på at GSM-antennene kan være flere kilometer fra hverandre i tynt befolkede strøk, pluss noen andre tekniske ting, blir nøyaktigheten ganske laber.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ok Baneheia var et bomskudd, men mobilspor er et viktig virkemiddel i å oppklare kriminalitet, DET kan ingen komme unna.

 

Det med Telenor og SMS var en liten teaser for å vise hvordan overvåking også foregår. For noen år siden var det mulig å sende melding med hemmelig avsender ved å starte medlingen med /h (elns), noe som betød at Telenor var nødt til å "åpne" meldingen for å sjekke om du ønsket anonymitet.

 

Men hvem trenger egentlig elektroniske spor? Hver morgen når jeg setter meg inn i bilen finner jeg en drøss med parkeringsbilletter som forteller i detalj hvor bilen var dagen og natten før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ok Baneheia var et bomskudd, men mobilspor er et viktig virkemiddel i å oppklare kriminalitet, DET kan ingen komme unna.

Det er indisier som mye annet.

 

Den store faren er at elektroniske logger blir benyttet istedenfor en mer kostbar etterforskningsjobb og ikke i tillegg til denne. Dvs. politiet utelater automatisk alle hvis mobilbrikke ikke befant seg området, pedofile eller terrorister med litt omløp i skallen får således nærmest fritt spillerom.

Lenke til kommentar

Interessant sak. Håper for operatørene sin skyld at ikke alt for mange ber om utskrifter, det som står i artikkelen er kanskje nok til å vise ca hvor mye data de har.

 

På den annen side gir jo dette, kombinert med Datalagringsdirektivet, en gratis nettbackup ;) Bare send e-post til adresser som "[email protected]" hvor den første delen er krypterte data i base64-encoding (e.l.). Eller åpne tilsvarende lenker over HTTP.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...