Gå til innhold

– Neste generasjons konsoller er uinteressante (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er menn som han som hindre utviklingen videre. Både på PC og konsoll.

 

Ehm nei! Som han sier, og som de fleste BURDE være enig i, så er det ikke teknologien som er flaskehalsen for fremtidige spill, men kreativiteten. Det nytter ikke med bedre konsoller når det eneste vi skal spille på dem er grå-brune korridorskytere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Bedre hardware er ganske greit, man kan få bedre animasjonskvalitet (lipsync er viktig) og forhåpentligvis støtte mer avansert kunstig intelligens.

 

Selve grafikken er ikke så viktig for meg, men ny maskinvare er ikke uinteressant av den grunn.

Lenke til kommentar

Ny, kraftigere hardware burde føre til mindre behov for optimalisering (mot slytten av en konsollgenerasjon må man tyne ut ekstra for å "henge med" på grunn av begrenset kraft) og dermed lavere utviklingskostnader.

Jeg er enig med poenget hans, at det er kreativitet det skorter mest på. Men jeg syns ikke han er den rette til å kaste den første sten. QTE- film med uinteressant historie er ikke superkreativt akkurat.

 

Han SKAL ha for at han tør, og for at han har solgt forholdsvis godt. ... Selv om det alltid vil være en stor gjeng som elsker slike spill uansett siden det er "kunst" eller "voksent" eller andre moteord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ser mann på heavy rain, god of war3, killzone3 og uncharted 2/3. så er det ingen ting i veien med å levere ps3 spill av hypperste kvalitet. dette er gjort på 256mb og 3.2ghz, det er helt utrolig. så forsetter det med spill av denne kvaliteten som er nevnt her, kan ps3 leve fint i 5 år til.

Lenke til kommentar

Ny, kraftigere hardware burde føre til mindre behov for optimalisering (mot slytten av en konsollgenerasjon må man tyne ut ekstra for å "henge med" på grunn av begrenset kraft) og dermed lavere utviklingskostnader.Jeg er enig med poenget hans, at det er kreativitet det skorter mest på. Men jeg syns ikke han er den rette til å kaste den første sten. QTE- film med uinteressant historie er ikke superkreativt akkurat.Han SKAL ha for at han tør, og for at han har solgt forholdsvis godt. ... Selv om det alltid vil være en stor gjeng som elsker slike spill uansett siden det er "kunst" eller "voksent" eller andre moteord.

Nettop, mye lettere å lage spill når du slipper å sloss mot poly count og minne begrensinger hele tiden.

Når du skal presse grensene blir det masse ekstra arbeide, Først må du designe leveler, og scener så de ser mest mulig bra ut mens spillet kan dra dem, deretter må du hele tiden sjekke at du ikke går over grensene, alt dette må henge sammen, om du har mange fiender med grafisk kompliserte angrep samtidig kan det si pang.

 

Uten disse begrensingene er det mye lettere, ja du vil få samme problemet igjen senere når du begynner å nærme deg grensene for neste konsoll. Men da vil forhåpentligvis grensene være såpass høye de legger færre begrensninger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er begrensninger på PS3, ikke bare mtp. grafikk men f. eks minne. Ref. Skyrim blir ødelagt etter ~50t played fordi man lagger pga. lite minne.

 

Dette er jo primært Bethesda's feil, ikke PS3. Problemet, slik jeg har forstått det er at det er krevende å portere spill over til PS3 da cell-prosessoren tilbyr en ganske annerledes arkitektur. Jeg synes David Cage har et meget godt poeng, selv om man før eller siden vil måtte hoppe over til en ny plattform uansett.

Lenke til kommentar

Ny, kraftigere hardware burde føre til mindre behov for optimalisering (mot slytten av en konsollgenerasjon må man tyne ut ekstra for å "henge med" på grunn av begrenset kraft) og dermed lavere utviklingskostnader.

 

Dette virker som feil måte å takle problemet på. Bedre hardware slik at man ikke trenger å kode effektivt og kan slippe unna med dårlige portering av spill tror jeg ikke er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Det er begrensninger på PS3, ikke bare mtp. grafikk men f. eks minne. Ref. Skyrim blir ødelagt etter ~50t played fordi man lagger pga. lite minne.

 

Du har vist ikke hørt om patching ettersom det har allerede kommet opptil flere patcher og en av de første patchene fixet det problemet du snakker om med lagging og grafikken er ganske bra om du bruker HDMI.

Lenke til kommentar

Det folk her ikke synes å ta høyde for (som er naturlig for de som ikke er i spillindustrien) er at med mer maskinkraft kan man bruke mye mindre tid på å tyne kraft ut av hardware, og mer tid på å lage morsomt gameplay. En av grunnene til at vi ser mange mange korridorskytere er fordi de beste verktøyene i bransjen er laget spesefikt for dette. Ny hardware vil gi nye muligheter. De som påstår noe annet vil jeg gå så langt som å påstå at ikke vet hva de prater om / har en annen agenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er begrensninger på PS3, ikke bare mtp. grafikk men f. eks minne. Ref. Skyrim blir ødelagt etter ~50t played fordi man lagger pga. lite minne.
Dette er jo primært Bethesda's feil, ikke PS3. Problemet, slik jeg har forstått det er at det er krevende å portere spill over til PS3 da cell-prosessoren tilbyr en ganske annerledes arkitektur. Jeg synes David Cage har et meget godt poeng, selv om man før eller siden vil måtte hoppe over til en ny plattform uansett.

Ja PS3 har en spesiel akitektur, men etter det jeg forstår kom skyrim problemet at at PS3 gikk tom for minne pga voksende savefil. Den vil vokse uansett men vokste alt for fort siden det var en bug som ikke fjernet objekter. Dette ble et problem på PS3 siden den kun har 256MB minne, xbox har 512MB delt så den har tilgang til mer når den har behov.

 

Ellers er skyrim et godt eksempel på hvorfor vi trenger kraftigere hardware. Legg merke til all loadingen når du går ut og inn. Hvor få karakterer som vises samtidig, i noen store slag så forsvinner lik med en gang mens nye motstandere spawner så du ser det.

 

Ja dette ville ikke vært et problem om man brukte mindre detaljerte modeller, lavere texture, færre objekterog færre ulike modeller og tektures. Det ville imidlertid ikke sett på langt nær så bra ut.

 

Det er urealistisk at spill designere vil lage spill som ser værre ut, derfor vil de tøye grensene så langt det er mulig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han lager jo kun "filmspill", og da trenger han ikke bra maskinvare. Men det gjør alt annet. PC spill, alle spill egentlig, holdes tilbake pga de 7 år gamle konsollene.

 

Det er lett for han å si det han sir, han sitter jo på toppen av studioet, og er ikke mannen som må presse alt inn på den begrensede kraften de har tilgjengelig.

 

Skulle ønske programmerer var de som uttalte seg om sånne ting som dette, men det har de vel ikke lov til.

Lenke til kommentar

Det er begrensninger på PS3, ikke bare mtp. grafikk men f. eks minne. Ref. Skyrim blir ødelagt etter ~50t played fordi man lagger pga. lite minne.

 

Dette er jo primært Bethesda's feil, ikke PS3. Problemet, slik jeg har forstått det er at det er krevende å portere spill over til PS3 da cell-prosessoren tilbyr en ganske annerledes arkitektur. Jeg synes David Cage har et meget godt poeng, selv om man før eller siden vil måtte hoppe over til en ny plattform uansett.

Feil eller ei, det er en begrensning fra PS3 sin side. 512 MB ram er ikke veldig mye.

Lenke til kommentar

Det folk her ikke synes å ta høyde for (som er naturlig for de som ikke er i spillindustrien) er at med mer maskinkraft kan man bruke mye mindre tid på å tyne kraft ut av hardware, og mer tid på å lage morsomt gameplay. En av grunnene til at vi ser mange mange korridorskytere er fordi de beste verktøyene i bransjen er laget spesefikt for dette. Ny hardware vil gi nye muligheter. De som påstår noe annet vil jeg gå så langt som å påstå at ikke vet hva de prater om / har en annen agenda.

 

Jeg vil nå påstå at det er du som ikke vet hva du prater om. Hvilke verktøy er det du sikter til? De fleste store spillprosjekter utvikler sin egen spillmotor og utviklingsverktøy tilpasset til spillet de ønsker å lage. Qantic Dream har gjort det samme, og dermed er det billigere å basere seg på verktøykassen de allerede har investert massive ressurser i enn å starte helt på nytt med en ny konsolllplattform med en helt ny arkitektur. Kryssplattform-spill er en dårlig måleståkk når det gjelder ytelse på en spilkonsoll. Se heller på konsollekslusive spill og se hvor fantastisk det kan bli.

 

Feil eller ei, det er en begrensning fra PS3 sin side. 512 MB ram er ikke veldig mye.

 

Hvorfor er det ingen som gidder å lese litt om hvordan PS3'en er designet og hvordan Cell-prosessoren fungerer?

 

Jaja, får ta en kjapp og grov oppsummering da.. PS3 har 256MB med fysisk minne, og 256mb "video-minne" brukt av RSX'en, altså 512mb totalt. Her slutter de fleste å tenke og konkluderer med at 512mb er ALT for lite.. "Jeg har jo 8GB i laptoppen min!".

 

For det første, PS3'en kjører ikke tunge krevende prosesser i bakgrunnen slik en pc/mac gjør, så den trenger ikke lagre store mengder bakgrunnsdata i minnet til en hver tid. For det andre, og mer vesentlig, så er ikke PS3'en avhengig av fysisk minne på samme måte. I tillegg til de 512mb med minne har hver av de 8 Synergistic Processor Elementene, eller "Prosessorkjernene" om du vil,L1 og L2 Cache som tilbyr minne, men sitter nærmere prosessoren, og ting som skal korttidslagres blir lagret der, før det blir sent tilbake til prosessoren for prosessering. Her er det heller ikke snakk om store mengder lagringsplass men det går utrolig raskt. De 512MB med RAM brukes til å lagre data of lengere tid (husk at vi snakker om millisekunder her). I tillegg brukes disken til caching av teksturer osv. Og i tillegg er det 256MB XDR RAM som brukes, som er vesentlig raskere enn hva de fleste har i maskinene sine.

 

Celleprosessering er fortsatt et "nytt" konsept for de fleste, og utviklere sliter fortsatt med å lære seg hvordan man skal utvikle på best mulig måte. Problemene oppstår når man prøver å kode for PS3 slik som man gjør for Xbox360, hvor minnehåndtering og prosessering er helt annerledes. Dette er desverre et veldig vanlig fenomen nå til dags, når spillselskapene ønsker å nå så stor spillermasse som mulig ved å gi ut produktene sine på alt som kryper og går av plattformer. For å gjøre vondt verre tar man gjerne utgangspunkt i Xbox'en da den er mer "tradisjonell" i arkitekturen og dermed enklere å utvikle til.

 

Jeg er ingen ekspert på området heller, men jeg forstår såpass at PS3 sine 512MB RAM er bare en liten del av helhetsdesignet til maskinen, og XDR RAM er faktisk såpass mye bedre at det utgjør en stor forskjell..

 

XDR-arktekturen oppnår en ytelse som er mange ganger høyere enn det DDR3-brikkene i en PC klarer å oppnå. RSX-en er ikke bare en tilfeldig GPU de stappet inn heller, den er designet for å jobbe sammen med Cell-prosessoren.

 

Poenget er at mer RAM betyr ikke et raskere system, det betyr kun at mer data kan lagres i et område hvor det er raskt å hente ut. PS3'en trenger ikke massive mengder med RAM for spill som er utviklet på en hensiktsmessig måte for Cell prosessoren.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 år til?! Ps3 har allerede holdt tilbake utvikling av god grafikk, gode fysikkmotorer osv i 5 år. Ikke f*** om dagens konsoller skal få fortsette med det i enda 5 år..

Er helt latterlig å se hvor dårlig multiplatformspill ser ut på en ps3/xbox360 sammenlignet med en helt standard pc, enda det faktisk kunne vært mye bedre på pc om det ikke var for at det delte spill med 2 gamlinger.

 

Men, heldigvis så kjøper jeg kun (med få untak) spill som er pc exlusive :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 år til?! Ps3 har allerede holdt tilbake utvikling av god grafikk, gode fysikkmotorer osv i 5 år. Ikke f*** om dagens konsoller skal få fortsette med det i enda 5 år..

Er helt latterlig å se hvor dårlig multiplatformspill ser ut på en ps3/xbox360 sammenlignet med en helt standard pc, enda det faktisk kunne vært mye bedre på pc om det ikke var for at det delte spill med 2 gamlinger.

 

Men, heldigvis så kjøper jeg kun (med få untak) spill som er pc exlusive :)

 

Ja dette kan du tydeligvis mye om... Du ser symptomene og resonerer deg frem til årsaken basert på... ja, ikke vet jeg, kunnskap er det ihvertfall ikke...

Lenke til kommentar

Flotte ord fra Cage! Skal innrømme at Heavy Rain slo meg ikke fullt som jeg trodde det ville gjøre, men uten tvil ett flott spill som prøvde noe nytt. :)

Trist at det alltid skal pushes på at bildet skal virke mer realistisk.., ta heller å optimaliser alt annet og bruk det som finnes, vær kreativ. Ta feks LA. Noire som kom med helt fantastiske animasjoner (ansiktet osv), hva med å bruke dette i "alle" spill? Dyrt? Blir nok ikke no billigere på en ny konsoll heller vil jeg tippe og det har de vel allerede advart om: http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-04-03-next-gen-consoles-mean-increased-development-costs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...