Gå til innhold

Dette er en "perfekt" transistor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette slår ikke moores lov. Den anslo hvor mange transistorer det vil være økonomisk lønnsomt å masseprodusere på et gitt areal. Dette handler over hodet ikke om lønnsomhet. Sannsynligvis kostet det hundretusner av dollar i forskning og utstyr å komme i få demonstrert dette i lab'en. Ikke er den i masseproduksjon heller. Dessuten ser det ut som arealet er svært mye større enn selve transistoren. Antagelig er det en relativt stor brikke (noen millimeter) med kun en eneste transistor. Transistortettheten er altså langt i fra noe å juble for. Nei, moores lov ser ut til å holde stikk ennå. Kommersielle produkter med slike transistorer er sannsynligvis minst 10 år frem i tid.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette slår ikke moores lov. Den anslo hvor mange transistorer det vil være økonomisk lønnsomt å masseprodusere på et gitt areal. Dette handler over hodet ikke om lønnsomhet. Sannsynligvis kostet det hundretusner av dollar i forskning og utstyr å komme i få demonstrert dette i lab'en. Ikke er den i masseproduksjon heller. Dessuten ser det ut som arealet er svært mye større enn selve transistoren. Antagelig er det en relativt stor brikke (noen millimeter) med kun en eneste transistor. Transistortettheten er altså langt i fra noe å juble for. Nei, moores lov ser ut til å holde stikk ennå. Kommersielle produkter med slike transistorer er sannsynligvis minst 10 år frem i tid.

 

Godt poeng. Det er vel på ingen måte uvanlig at forskningen ligger ti-år forran industrien i hva man kan prototype. Mange av disse tingene blir aldri brukt i praksis heller pga. andre alternative teknologier tar over lenge før de blir brukbare i praksis. I den virkelige verden er det nytte vs. kostnad som styrer tross alt.

 

Det er likevel interessante nyheter.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En vei er jo å forsøke å bruke minst mulig transistorer pr brikke. i utgangspunktet vil jeg tro at de forsøker det , men når man hører hvor mange den består av så er jeg neimen ikke sikker .

 

Vet ikke om jeg misforstår deg her, men hvorfor vil man ha færre transistorer?

Lenke til kommentar

En vei er jo å forsøke å bruke minst mulig transistorer pr brikke. i utgangspunktet vil jeg tro at de forsøker det , men når man hører hvor mange den består av så er jeg neimen ikke sikker .

 

Vet ikke om jeg misforstår deg her, men hvorfor vil man ha færre transistorer?

 

poenget er jo å utnytte plassen maksimalt.

Derfor krymper man alt

 

Hvis man kunne få til de samme funksjonene med mindre transistorer så kan man jo lage brikkene enda mindre.

 

Det virker som det er et slags mål å få flere transistorer inn på minst mulig plass fremfor å vurdere behovet for så mange.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan dette atomet "er" en transistor, evnt. hvordan det oppfører seg som en transistor? Hvor er gate/source/drain?

 

Ble ikke så mye klokere av den videoen... beklager hvis det er latskap å ikke lese artikkelen...

Source og drain er de tykke rosa stripene på hver side. Gate kobles til oppå den rosa prikken i midten.

Jeg er ikke helt sikker på om den regnes som en vanlig MOSFET eller om det er en annen FET-type, men layouten er i hvert fall helt standard for MOSFETs i CMOS.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Moderne prosessorer har rundt 1 milliard transistorer. Denne brikken har 1 transistor. Det blir ikke mye plassutnyttelse av sånne laboratorieforsøk.

 

Transistorene drysses ikke bare over prosessorer som om det var melis-pynt. De designes inn der behovet er størst. Hver transistor har hver sin nyttefunksjon/oppgave. Jo flere transistorer jo flere nytteoppgaver får man tilgjengelig. Effektivisering ved å kutte ned antall transistorer nødvendig for ulike oppgaver er et parallelt utviklingsløp, men potensialet for innsparinger er veldig lite og kostnaden for slikt arbeid er stort. Det er rett og slett, enklere, billogere og mye mer å hente på "brute force" pøse på med flere transistorer. Derfor er det hovedsaklig det som skjer når prosessorer videreutvikles. Likevel, noen milepæler med nye og mer transistorgjerrige prosessordesign dukker opp en sjelden gang. Gjerne sammen med nye instruksjonssett og markedssegmenter det forsøker å fylle.

Lenke til kommentar

"Moderne prosessorer har rundt 1 milliard transistorer. Denne brikken har 1 transistor. Det blir ikke mye plassutnyttelse av sånne laboratorieforsøk."

 

Simen da! Alle vet at forskning må begynne et sted. De plasserer ikke 10 milliarder transistorer på en brikke første dagen, men vent en stund så skjer det nok noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...