Gå til innhold

Apples børsverdi er nå høyere enn Sveriges BNP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.

 

Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Apple har jo steget voldsomt både i markedsandeler og ikke minst børsverdi de siste årene. At aksjen stiger videre nå, er ikke det basert på en forventning om liknende vekst de neste årene? Hvis(når) Apple ikke lenger er i stand til å finne opp produkter som fyller behov vi ikke visste vi hadde vil denne aksjen synke som en stein..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.

 

Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.

 

De har økt noe utrolig i 10 år nå. Jeg ser ikke helt for meg at det plutselig skal slutte.

 

Utrolig økning i 10 år har vel ikke vært noen garanti for videre økning før, snarere tvert imot.

 

AtW

Lenke til kommentar
Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.
De har økt noe utrolig i 10 år nå. Jeg ser ikke helt for meg at det plutselig skal slutte.
Utrolig økning i 10 år har vel ikke vært noen garanti for videre økning før, snarere tvert imot.AtW

 

Så langt jeg vet vokser de fleste trær inn i himelen og eksponentiell vekst er konsekvent bærekraftig. Kjøp Apple!

 

Nei seriøst.. dette er boble deluxe, men i motsetning til Tiltmann skulle jeg likt å eie en haug av slike aksjer. Fin pris å selge på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, for all del. Det er egentlig bare en magefølelse jeg har. Kombinert med at salget av både iPad og iPhone går rimelig bra, og de håvet i fjor inn godt over halvparten av all profitten i mobilbransjen.

 

Det er ganske dristig å si at Apple hadde halvparten av profitten i mobilbransjen i fjor. Jeg skulle likt å sett noen bevis på akkurat det.

Lenke til kommentar

Nei, for all del. Det er egentlig bare en magefølelse jeg har. Kombinert med at salget av både iPad og iPhone går rimelig bra, og de håvet i fjor inn godt over halvparten av all profitten i mobilbransjen.

 

Det er ganske dristig å si at Apple hadde halvparten av profitten i mobilbransjen i fjor. Jeg skulle likt å sett noen bevis på akkurat det.

 

 

http://www.macrumors.com/2012/02/03/apples-share-of-profits-among-top-mobile-phone-vendors-hits-75/

 

Asymco er såvidt jeg har fått med meg et seriøst og respektert analyseselskap.

 

EDIT: Det var av 'top vendors', det vil si Samsung, Nokia, HTC, og RIM. Fremdeles veldig imponerende da.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Nei seriøst.. dette er boble deluxe

Tja ... P/E på ~14, kombinert med ekstremt sterk historisk vekst og noenlunde lyse utsikter fremover. Jeg klarer ikke regne meg til annet enn at dagens prising tilsier moderasjon av veksten, og det stemmer rimelig greit overens med mitt verdensbilde. Har lite tro på noen kollaps i salg, samtidig som den eventyrlige veksten vi har sett siste 3-4 år ikke kommer til å fortsette.

 

Spesielt iPhone-profitten har vært helt ekstrem. Store, strukturelle endringer i dette markedet kan føre til en situasjon der dagens prising ikke holder stikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, for all del. Det er egentlig bare en magefølelse jeg har. Kombinert med at salget av både iPad og iPhone går rimelig bra, og de håvet i fjor inn godt over halvparten av all profitten i mobilbransjen.
Det er ganske dristig å si at Apple hadde halvparten av profitten i mobilbransjen i fjor. Jeg skulle likt å sett noen bevis på akkurat det.
http://www.macrumors.com/2012/02/03/apples-share-of-profits-among-top-mobile-phone-vendors-hits-75/Asymco er såvidt jeg har fått med meg et seriøst og respektert analyseselskap.EDIT: Det var av 'top vendors', det vil si Samsung, Nokia, HTC, og RIM. Fremdeles veldig imponerende da.

 

Interessant lesning. I grunnen ikke overraskende, men det viser også at Apple har rimelig overprisede produkter i forhold til salgsantall.

Lenke til kommentar

Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.

 

Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.

 

De har økt noe utrolig i 10 år nå. Jeg ser ikke helt for meg at det plutselig skal slutte.

 

Microsoft hadde tilsvarende på 90-tallet (aksjen økte fra et par USD til nesten 60 USD) og analytikere trodde på videre vekst i nesten samme grad. De siste 10 årene har ikke verdien økt i det hele tatt (faktisk har den falt til ca 30 USD pr aksje). Altså er det helt logisk at vekst slutter etter en tid. Grunnen til at det slutter er svært enkelt å forklare:

 

1. Økningen i verdi skyldes at man har gjort "investeringer" med ekstrem høy avkastning (med påfølgende stor kontantbeholdning). Muligheten til å opprettholde denne avkastningen reduseres sterkt over tid, både pga av økt konkurranse og at markedet mettes. I tillegg vil etterhvert leverandører og aksjonærer kreve større deler av den avkastningen direkte til seg. Vi ser alt tendenser til krav fra Apple sine større aksjonærer om større innflytelse og utbetaling av betydelige utbytter. Vi vet også at produksjonskostnaden i Kina vil stige betydelig framover pga mindre tilgang til arbeidskraft og råvarer.

 

2. Å få like god avkastning på den enorme kontantbeholdingen som Apple har er svært vanskelig. Plassering i verdipapirer vil gi en relativt liten avkastning, og det er lite sannsynlig at nye prosjekter vil være like lønnsomme som iPhone/iPad. Stor tilgang til midler medfører også at man lett setter igang prosjekter med lav lønnsomhet og høye risiko. Det var blant annet dette Microsoft dummet seg ut med på 2000-tallet. Både Xbox, Zune og en mengde andre prosjekter var i realiteten tapsprosjekter, selv om Xbox etterhvert har blitt lønnsomt.

 

Det er fullt mulig at Apple vil stige mer, dagens P/E indikerer ikke overprising i forhold til de siste resultatene. Men skal kursen stige uten at man får en overprising må resultatene øke også fremover - og det tror jeg blir vanskelig på lang sikt.

 

Men vi ser tydelig at Apple gjør strategisk valg for å prøve å opprettholde/øke den høye marginen, gjennom i større og større grad velge Microsoft sin gamle "Embrace, Extend og Extinguish" taktikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at aksjene skal stupe med det første, mange fryktet jo at det skulle skje når Steve Jobs gikk av, det skjedde jo ikke, enda flere trodde det skulle skje når han døde og det skjedde jo heller ikke.

 

Og med tanke på at alt tyder på at Apple skal levere iPad 3 med retina skjerm, firekjerne prosessor og LTE i år, samtidig som alle vet at det vil komme en iPhone5 som mest sannsynlig vil bety design forandringer, LTE og firekjerner prosessor der også, samtidig som det sies at hele MacBook Pro serien skal få redesign og bli en god del tynnere og lettere og oppå dette igjen så vil Mac Pro endelig få seg sin etterlengtede oppdatering den også med LGA2011 og det stopper ikke der for med normal syklus så skal faktisk også iMac være duket for redesign i år også.

 

 

Selv om bare halvparten av dette skjer, og vi sammenligner med 2011 hvor vi fikk en iPad 2, MacBook Pro med SandyBridge, MacBook Air med SandyBridge og iPhone 4S. Altså alle forbedringer men alle uten noen store design forskjeller eller de helt store nyhetene, og med tanke på at 2012 ligger an til å bli et år med langt større nyheter og synlige forandringer av Apple på produktene sine så skal det normalt bety at salget ikke på noen områder burde bli noe mindre i år.

 

Og det at Mac Pro endelig blir oppdatert, som mange har ventet nesten 3år betyr nok fort oppgraderinger hos flere store bedrifter over hele verden og det er jo maskiner som koster skjorta og litt til.

 

 

Hvorvidt Apple klarer å fortsette veksten i årene som kommer avhenger jo av hvorvidt de klarer å komme opp med nye ideer som fenger markedet. Men at ting skal falle sammen de neste årene er det ingenting som tyder på per dags dato.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg se for meg at dagens konsumenter kan etter hvert bli "mettet" med mindre Apple fortsetter å innovere , fjorårets (eller var det årets?) Siri og iPhonez 4 1/2 lansering var til en viss grad nytenkende men langtifra det mange hadde forventet.

 

Skal Apple virkelig ta over for Pc'en må selskapet justere litt på datamaskinene som blir levert :

 

*Kraftigere grafikkytelse så man kan få flere Gamere over fra Microsoft basert Os.

*Maskiner som er enklere å tilpasse individuelt for hver enkel bruker (kraftigere cpu, skjermkort , lydløsning etc).

 

Problemene med over nevnte løsninger er dog kompatibilitet , med en gang man får flere skjermkort og cpu muligheter så vil man fortere få flere problemer og Apple sin "bobble" på knallgodt Os vil begynne å sprekke langt mer enn det har gjort før.

 

Det er også problematisk for mange bedrifter som har investert enorme summer på Microsoft baserte programvare (som i mange tilfeller kan være spesialdesignet i forhold til bedriften) å gå over til et nytt Os spesielt med tanke på den tekniske støtten og antall individer som kan sørge for teknisk brukerstøtte internt i bedriften (noe som også forsåvidt gjelder Linux og andre mindre brukte Os).

 

Personlig tror jeg faktisk ikke at det behøves mer enn et par knallgode produktserier fra andre produsenter som satser knallhardt for å ta tilbake markedsandeler fra Apple og det kan godt vise seg at så fort de nye Slimline datamaskinene blir tilgjengelig så vil dette gradvis begynne å skje.

 

Uansett tror jeg det er en prosesss som ikke skjer over natta og som er avhengig av god og fornuftig konkurranse fra konkurrentene til Apple , faktisk vil jeg påstå at om disse selskapene ønsker å overleve så må man faktisk kaste seg ut i det nå og samarbeide og satse knallhardt allerede nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ryktene rundt redesign av MacBook Pro stemmer, og den viser seg å skal etterligne MacBook Air på mange måter og blir en god del tynnere og lettere så lover ikke det spesielt godt med tanke på bedre grafikkytelse. De nye som kommer som kommer nå med IvyBridge skal få nVIDIA skjermkort og jeg tror neppe vi ser noe bedre enn GT640M på toppmodellene og 17" modellen, og sikkert ikke mer enn GT630M på de øvrige modellene og det spørs ikke om 13" modellen igjen må nøye seg med bare integrerte Intel HD skjermkort. Om det ikke på grunn av tynnere design blir enda mer snevert med GT620M på de fleste modellene og GT630M på toppmodellene.

 

Første steget for Apple når det kommer til å ta kunder fra Windows med tanke på spillmaskiner er jo å få utviklere over på OpenGL og bort fra DirectX. Per dags dato så vil jo kraftig skjermkort gjøre svært lite ettersom antall utviklere og antall store spill som lansere for Mac er så forsvinnende liten. Om de da ikke satser på grafikk skjermkort og at folk da kjøper Mac og bruker BootCamp til spilling, men det virker utrolig lite ambisiøst fra Apple sin side.

 

 

Derimot tror jeg nok Apple følger nøye med på OnLive og hvordan det fungerer og står klar til et oppkjøp om de føler kanskje det kan vær veien å gå for å Apple enheter over på det litt mer seriøse spillmarkedet, hvertfall sånn i førsteomgang.

 

Maskiner som er enklere å tilpasse tror jeg vi neppe får se, Apple ønsker å ha kontroll på maskinvaren og vil ha folk over til sitt eget økosystem med sin samkjørte maskinvare og programvare. Tror neppe de vil vurdere å gå bort fra den formelen før de eventuelt står i fare for å gå konkurs.

Lenke til kommentar

Hvorvidt Apple klarer å fortsette veksten i årene som kommer avhenger jo av hvorvidt de klarer å komme opp med nye ideer som fenger markedet. Men at ting skal falle sammen de neste årene er det ingenting som tyder på per dags dato.

 

Det er ikke snakk om å falle sammen - ingen vil vel påstå at Microsoft har falt sammen siden 2000. Microsoft har faktisk økt både omsetning og resultat betydelig i perioden uten at aksjen har steget i verdi. Dog betaler Microsoft ut utbytte.

 

Men det kreves faktisk en meget høy vekst i Apple sin omsetning og resultat om aksjekursene skal stige slik de har gjort til nå. En vekst det er lite sannsynlig de klare å fortsette med, selv om de uten tvil vil gjøre det glimrende i svært mange år.

 

Den store kontantbeholdningen vil også gjøre det langt vanskeligere å opprettholde marginene - noe som også er negativt for kursutviklingen.

 

At de kommer med nye produkter trenger heller ikke å bety så mye, det er nemlig ikke tvil om at kjøpekrafta i de store markedene ikke stiger særlig mye - og det er viktigere enn nye produkter. Det kan f.eks. medføre at Apple må redusere priser for å opprettholde salgsvolum, og det vil straffe aksjekursen.

 

Generelt er alt dette grunnleggende økonomisk teori - selskapers vekstkraft kan nemlig ikke vedlikeholdes i det uendelige. Men om peaken er i år, i 2013 eller 2014 kan ingen spå om.

 

Et annet moment er at Apple sitt relativt lukka økosystem og videre vekst kan medføre betydelige utfordringer knyttet til reguleringer i markedet. Apple kan faktisk bli tvunget til å åpne økosystemet om de blir for store, noe vedvarende vekst vil ha som konsekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...