Gå til innhold

Satser på Super PLS-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å lage skjermer med skikkelig oppløsning/sideforhold istedet for dette "full HD"-tullet?

1920x1200 / 16:10 er jo overlegent 1920x1080 / 16:9, spesielt om det skal være en såkalt "proff" skjerm som gjerne brukes til bilderedigering og arbeid i programmer som Open Office og MS Office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg påtok meg oppgaven å finne ut hva Samsung mener med Super PLS. Det fant jeg forklart her. Originalkilden er tydeligvis koreansk.

Samsung's name is usually in the news lately with the AMOLED technology, that gave us mobile screens such as the 4" beauty on the Samsung Galaxy S. Samsung Mobile Display, however, is not giving up on LCD either - the company announced that it has invented a technology called Super PLS or Plane-to-Line-Switching, for LCD displays. Compared to conventional In-Plane-Switching (IPS) panels, as found in the Motorola DROIDs, or the iPhone 4, the Super PLS display has an improvement of about 100 percent in viewing angles. That puts it almost on par with AMOLED displays, since the iPhone 4 already has excellent viewing angels (for an LCD screen, that is). Not only that, but it is also 10 percent brighter, which should come in handy under direct sunlight. The cherry on the cake - the Super PLS display technology supports up to WXGA (800x1280 pixels) resolution, and is 15 percent cheaper to produce. Thus Samsung's Super PLS LCD could pave the way for even bigger screens at the same pixel density as the one on the iPhone 4. Geez, Steve Jobs will be really hard-pressed what to pick for the next-gen iPhone. Just when we thought that Super AMOLED will be the way, as Samsung will have enough capacity to produce it by next summer, Super PLS LCD strikes back. Mass production will begin early next year, and, of course, the technology will appear in future smartphones by Samsung, and others. Keep'em coming, Sammy, for the sake of humanity.

Lenke til kommentar

syntes man kan begynne og tilby slike oppløsninger på 24" jeg.. nå skal jo apple komme med retina display på ipad'en sin (som sikkert kommer til å være HD lignende men i 4:3 format?) da kan man vel ta hintet og skjønne at folk vil ha mer! altså HD er ikke dårlig men hadde absolutt ikke takket nei til en 2560 x 1440 på 24" min

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er Super PLS?

 

PLS er en type LCD teknologi. Det er Samsungs svar på IPS skjermene fra flere andre produsenter (LG er den største produsenten av IPS). Disse har, pga. god fargegjengivelse og god innsynsvinkel, vert svært populære i grafisk arbeid. Samsung har hatt for tradisjon å produsere (P)VA paneler i tillegg til TN panelene i billig-skjermer. VA-panelene er kjent for godt kontrastforhold, men dårlig innsynsvinkel og fargenøyaktighet (i hht RGB fargerom) Alle disse LCD typene finnes det masser av informasjon om på nettet om noen er videre interessert.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

syntes man kan begynne og tilby slike oppløsninger på 24" jeg.. nå skal jo apple komme med retina display på ipad'en sin (som sikkert kommer til å være HD lignende men i 4:3 format?) da kan man vel ta hintet og skjønne at folk vil ha mer! altså HD er ikke dårlig men hadde absolutt ikke takket nei til en 2560 x 1440 på 24" min

 

2048x1576 fungerer greit på 15" laptop-skjerm, men jeg bruker vanligvis en annen 15" med "kun" 1600x1200. Bruker nesten bare gamle IPS og en PVA-skjerm til daglig, men en av skjermene på jobb er TN.

24" bør ha høyere oppløsning, full HD bør kun brukes på 22" og mindre.

En eldre kollega fikk akkurat en 27" med 2560 x 1440 og var godt fornøyd.

Lenke til kommentar

S27A850 har Edge LED som gir bleeding (som de fleste nyere skjermer), men innsynsvinkelen skal være litt bedre enn på Dell UltraSharp U2711, som er direkte konkurrent til S27A850 - også en 2560x1440 skjerm, men med IPS-panel.

 

Ellers skal Dell-skjermen være bedre på de fleste områder, med litt bedre kontrast, men Samsung-skjermen har et par "fast"/"faster" moduser som skal gi lavere responstider (ca 6-7 ms mot U2711 sine ca 12,5 ms), men ved "faster" noe ghosting/color bleed.

 

Dell U2711 er for tiden nedsatt til fra like under 5000 kr (på lager), mens Samsung S27A850 går for ca 6700 (ikke på lager enda).

 

Det naturlige valget per i dag er derfor Dell-skjermen, som kommer med alle tenkelige utganger i tillegg.

 

Synd at Dell ikke tilbyr sin gamle 27" 1920x1200-IPS skjerm lenger, i min mening en bedre proffskjerm enn U2711 og kanskje den beste Dell har laget noen sinne, først og fremst pga fin dot pitch.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...