Gå til innhold

Vil ødelegge Breiviks manifest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er nok litt sent ute; jeg kjenner knapt nok et menneske som ikke har lastet det ned enda. Det må jo være spredd i hundretusenvis - hvis ikke millioner - 'originaleksemplarer' nå.

 

Det de i realiteten gjør er å ødelegge et på mange måter historisk dokument for ettertiden; historieforfalskning rett og slett.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

"manifestet" har breivik kopiert mesteparten fra en annen massemorder. så å kalle det for hans manifest er feil.

'Mestparten' er vel litt å ta i, hvis du tenker på unabomberen sitt manifest så er det en liten lefse i forhold til de 1500+ sidene ABB har i sitt.

 

Du burde hente det ned mens det fremdeles finnes i originalversjon og se selv. At det er hentet mye fra andre kilder er det ikke tvil om, men det legges det heller ikke skjul på - han hevder ikke å ha stått for alt innholdet selv.

 

Det mest interessante for folk flest er nok alikevel 'dagboken' vil jeg tro og ikke de politisk forvirrede ideene som opptar vesentlige deler av manifestet.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

De er nok litt sent ute; jeg kjenner knapt nok et menneske som ikke har lastet det ned enda. Det må jo være spredd i hundretusenvis - hvis ikke millioner - 'originaleksemplarer' nå.

 

Det de i realiteten gjør er å ødelegge et på mange måter historisk dokument for ettertiden; historieforfalskning rett og slett.

historieforfalskning? virkelig? + at det bør ikke bære umulig og se om dem er falske i ettertid heller så det er virkelig ikke et problem, det er bare for at han ikke skal få spredd budskapet mer en det han allerede har gjort.

Lenke til kommentar

historieforfalskning? virkelig? + at det bør ikke bære umulig og se om dem er falske i ettertid heller så det er virkelig ikke et problem, det er bare for at han ikke skal få spredd budskapet mer en det han allerede har gjort.

Tro meg; det er ingen som ikke allerede er i samme politiske gate som som vil bli overbevist eller 'omvendt' av dette dokumentet.

 

Det er tvert i mot veldig interessant å kunne se hva han har tenkt og hvordan han har kommet frem til å gjøre de handlingene han har begått. Formodentlig er det også mulig å lære noe av det han har skrevet så samfunnet i fremtiden unngår at slike ting gjentar seg.

 

Forøvrig trodde jeg at ytringsfrihet var en av kjerneverdiene (all den tid en slik løselig organisasjon kan sies å ha noen verdier) til Anonymous, og jeg er ganske sikker på at hvis myndighetene gjorde alt i sin makt for å få dokumentet vekk så hadde de gjort det motsatte av det de i prinsippet gjør nå, nemlig å ha jobbet for å gjøre det tilgjengelig. De har en tendens til å handle mot myndighetene mer av prinsipp enn av noe annet virker det som.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Jeg tror det ville vært mer effektivt å lage et kart over hva som er kopiert fra hvor så man ser hvor lite han har skrevet selv og deretter få en oversikt over selvmotsigelser, faktafeil, gjentagelser og ren galskap. Jeg tror ikke det er noe godt triks å tie det i hjel slik Anonymous angivelig vil. Jeg tror det må prates i hjel. Klippene bør settes inn i en større sammenheng og demonteres ut i fra selvmotsigelser, faktafeil osv det også. Gjerne med referanser til hvor mye skade disse har gjort, straffene de dømte har fått og sitat av bitter anger fra andre terrorister.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De oppfordrer jo alle til å legge ut manipulerte versjoner av manifestet, det trenger ikke å bety at man må forandre på det han skriver. Man kan jo også gå gjennom hele manifestet og legge til kommentarer og argumenter som knuser alle selvmotsigelsene og "sannheter" som hjernen hans har kommet opp med.

Om det blir skrevet på en skikkelig måte så vil det forhåpentligvis miste sin troverdighet selv hos de yngre som har et lettpåvirkelig sinn.

Tro meg det er mye rart i det manifestet som gjenspeiler en person som ikke greier å stille de viktige spørsmål til sin egen tankegang og er veldig selektiv på hvilke kilder han skal tro på slik at det passer hans overbevisning.

Lenke til kommentar

Tro meg; det er ingen som ikke allerede er i samme politiske gate som som vil bli overbevist eller 'omvendt' av dette dokumentet.

 

Du tror Breiviks politiske ståsted var medfødt, m.a.o?

 

Det er ikke "normale" mennesker man frykter tar budskapet seriøst.

 

Hadde håpet Anonymous tenkte litt lengre enn som så... kunne de ikke heller gjort hva de gjør best om de ønsker å hjelpe: Snoke i nettets avkroker etter informasjon som er utilgjengelig for oss som knapt nok vet hva Pause/Break gjør på tastaturet.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

At anonymous tror det beste er å forhindre tilgang til manifestet er i seg selv trist. Vi har fortiet ekstremister alt for lenge. Resultatet blir nok fort utilsiktet.

Som nevnt tidligere, anonymous er ikke alltid den skarpeste kniven i skuffen.

Noen ganger gjør de ok ting, andre ganger ikke.

De endrer nok ikke verdenshistorien med dette stuntet...

 

Men, de mener det godt denne gangen da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...