Gå til innhold

Artikkel: De 5 mest populære systemkameraene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viser jo at nordmenn ikke er slik en "sauflokk" som man skulle tro men velger kvalitet først og fremst.

 

Tja, nå har jo en rekke fotomagasiner, også norske Fotografi, skrevet at Pentax K-5 sannsynligvis er det beste speilrefleks (med aps-c sensor) på markedet. At det ikke er på listen kan jo tyde på at norske kjøpere _ikke_ er opptatt av kvalitet.

Lenke til kommentar

Er det slik at man "bør" bytte system til en av de andre merkene når man skal skifte kamerahus?

 

Kan ikke se noen grunn for det hvis man trives med systemet man allerede har. Kanskje det er en av grunnene til at Canon og Nikon er såpass ledende fortsatt, det er jo klatt å skifte hele objektivparken når man heller kan kjøre enkle valg å oppgradere innenfor det merket man har fra før. Canon og Nikon har i en årrekke vært størst i Norge og det høster de fruktene av fremdeles.

 

Selv ser jeg lite grunn til å skifte leir, er fornøyd med Nikon sine løsninger så langt :love:

Så lenge ikke alt blir stjålet på en gang eller kamerasekken ryker på sjøen en stormfull dag har jeg ikke grunn til å vurdere andre merker. Skulle noe slikt skje kunne jeg kanskje vurdert systembytte (det er mye spennede der ute), men foreløpig vil jeg nok fortsatt bidra til Nikons positive statistikk.

Lenke til kommentar

"Men forskjellen opp til EOS 600D i pris er større enn forskjellen i funksjonalitet/kvalitet, og derfor er dette fortsatt en svært populær modell. Med unntak av vridbar skjerm og avansert blittsstyring er det stort sett samme kamera med samme bildekvalitet."

 

Er ikke optikken byttet ut på EOS600D da? Før dette har de vel brukt samme optikken helt tilbake til EOS300 eller noe?

For meg høres det som en god grunn til å velge EOS600D framfor EOS550D som oppgradering for mitt 450D.

Lenke til kommentar

Er ikke optikken byttet ut på EOS600D da? Før dette har de vel brukt samme optikken helt tilbake til EOS300 eller noe?

For meg høres det som en god grunn til å velge EOS600D framfor EOS550D som oppgradering for mitt 450D.

Vil anbefale bedre optikk enn rælet som følger med. Det er ok til prisen, men ikke "godt".

Det eneste som er oppdatert i optikken er at bildestabilisatoren er blitt litt mer automatisk så den ikke skaper krøll på stativ eller når du panner - den er identisk optisk sett.

 

Grunnen til å velge 600D framfor 550D er ikke optikken - det er vippbar skjerm, litt videofunksjoner og trådløs blitsstyring.

 

Anbefaler heller å kjøpe bedre optikk ved siden av.

Lenke til kommentar

Det er neppe de to kameraene som ligger øverst som selger mest, om det er formålet med undersøkelsen. Men det er nok de to kameraene flest er nysgjerrige på. Der jeg jobber, selger vi ganske mange 550D før vi selger et 60D eller et 5D mkII. En periode tror jeg også vi solgte flere 5D enn 60D også.

 

Det mest solgte kameraet der jeg jobber, er Canon 550D, etterfulgt av Nikon D5100. To veldig gode modeller i en fornuftig prisklasse. Men det er som det også sies i artikkelen, at det er skremmende at "alle" vil ha enten Canon eller Nikon. Det er veldig sjelden noen kommer inn og vil se på et Sony eller Pentax. Og selv om vi viser de, og snakker varmt om alternativene, så går de aller, aller fleste for Canon eller Nikon.

 

Det virker som det tidvis ville vært enklere å konvertere en muslim til kristendommen, enn å få de som ser på Nikon eller Canon til å kjøpe et Sony eller Pentax. De fleste har en "fotovenn" (som selvsagt er utrooolig flink og vet alt om foto) som sier at alt annet enn Canon/Nikon bare er elendighet :)

Lenke til kommentar

 

Tja, nå har jo en rekke fotomagasiner, også norske Fotografi, skrevet at Pentax K-5 sannsynligvis er det beste speilrefleks (med aps-c sensor) på markedet.

 

 

Hvilke magasiner er den "rekken" av fotomagasiner du refererer til?

 

Som nevnt, norske Fotografi, og ellers tester i svenske og tyske _seriøse_ magasiner. Jeg hiver bladene etterhvert og kan desverre ikke vise til utgavenummer utenom Fotografi nummer 2-11, Foto nummer 2-11 og Colorfoto nummer 1-11. I tillegg får det svært god omtale i rene nettmagasiner som f.eks. www.dpreview.com og www.imaging-resource.com. Det i kombinasjon med statistikken Akam viser til forsterker mitt inntrykk av at norske kamerakjøpere faktisk er en saueflokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det gjelder bare kamera ? Sjekk hva slags biler folket kjøper, hvilke farge det er på den, og ta med at en juleaften for ett par år siden spiste 120000 Grandiosa på julaften.

 

Mulig nordmenn tror de er individualister, men de tror jeg du skal lete lenge etter før du finner i praksis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...