Gå til innhold

Stereokamera kan redde liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den opprinnelige artikkelen stod det at mono-kamera estimerer avstanden, mens stereo-kamera måler den (++):

Whereas a mono-camera only estimates distances, the stereo camera measures the distance to an object and its height from the road surface.

I oversettelsen ble det til at begge deler måler avstanden. Et vanlig 2d kamera kan meg bekjent ikke måle avstand.

Mens et monokamera bare kan måle avstander, kan stereokameraet måle både avstanden til et objekt og høyden i forhold til overflaten på veien

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Tjah - et monokamera kan fokusere, og på bakgrunn av fokus si hva det har målt fokusavstanden til å være. Fasedetekterende autofokus vil fungere på samme måte som et stereokamera - med flere forskjellige målepunkter ved siden av hverandre sett gjennom det samme objektivet.

 

Så jo - jeg vil si at et vanlig kamera kan måle avstand.

 

Men - med to kameraer kan du triangulere og bestemme avstand med mye større nøyaktighet enn målepunkter tett på hverandre gjennom samme optikk.

Lenke til kommentar

Tjah - et monokamera kan fokusere, og på bakgrunn av fokus si hva det har målt fokusavstanden til å være.

Ikke alle kamera kan fokusere, de billigste er gjerne fixed fokus.

 

Dette er antagelig snakk om små (billige) sensorer med liten (billig) optikk og stor dybdeskarphet. Videre så må et slikt system ha kort forsinkelse/mange avstandsmålinger per sekund for å være relevant for automatisk bremsing. At autofokus basert på nærmeste objekt eller størstedelen av arealet legger seg på 4.7 meter hjelper lite for å estimere avstanden til et lite objekt oppe til venstre i bildet som er "passe uskarpt". Å bygge opp en 3d/2.5d scene i sanntid med ett "webkamera" høres urealistisk ut. Derfor må man også _estimere_ avstanden til objekter basert på sideinfo fra autofokus, og antagelig mye heuristikk.

 

Selv om du har all verdens tid og et DSLR med stor sensor og optikk med stor blenderåpning som du stepper igjennom en range av fokus-avstander så er det vanskelig å estimere avstanden til objekter som er helt "glatt". Det er kanskje vanskelig med triangulering også, men jeg innbiller meg at det er noe enklere. Hvorvidt det er rett å hevde at stereo-kameraer "måler" avstand kan sikkert diskuteres det også. Det må vel også der være en estimering av en kompleks 3-d verden basert på den forenklede informasjonen man får fra 2 2-d bildeplan, sammen med kunnskap om hvordan verden vanligvis mapper mellom de to modellene?

 

En dedikert avstandsmåler basert på aktiv utsending av lyd/radio/lys høres mer ut som en dings som faktisk _måler_ avstand.

Men - med to kameraer kan du triangulere og bestemme avstand med mye større nøyaktighet enn målepunkter tett på hverandre gjennom samme optikk.

Uansett så var det en betydelig differensiering mellom de to i den opprinnelige artikkelen som ikke ble gjengitt nøyaktig på akam.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...