Gå til innhold

Slik blir teknologien bak The Elder Scrolls V (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønte aldri hvorfor folk var så gira på at "Radiant AI" skulle være så nyvinnende når døgnrytme og tidsbaserte gjøremål for NPC'er har eksistert i alle fall siden Ultima 7.

 

Uansett, Skyrim kan bli bra det, men er litt redd for at trenden med forenkling fortsetter. Daggerfall hadde potensielt 750 000 NPC'er, Morrowind hadde rundt 3000, Oblivion hadde ca 1000.

Hvor mange blir det i Skyrim? 500?

Er fullt klar over at de aller, aller fleste i både Daggerfall og Morrowind var generiske figurer med veldig begrenset interaktivitet, men det ga i alle fall illusjonen om at verdenen var bebodd.

Oblivion var direkte folketomt i forhold.

 

Håpet er at det nye AI-systemet tillater mengder generiske NPC'er generert med litt forskjellig oppførsel for hver gang du spiller.

Lenke til kommentar

SpeedTree er rett og slett bare trær, men, ja, Divinity 2 brukte det også. Er i det store og det hele veldig mange som bruker det.

 

Det hadde ikke vært meg i mot om de satset på Euphoria i stedet for Havok Behavior. Sistnevnte har ikke så mye å skryte av, og presenterer ikke seg selv særlig imponerende heller. Deler også artikkelforfatterens sunne skepsis mot Radiant AI og Story - særlig Story, hvor de nå har brukt samme eksempel to ganger (butikkeier og søsteren hans etc.), er jeg redd fort kan ende opp som en gimmick.

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke særlig urolig for noe somhelst. Om de bruker Havok og ikke Euphoria trur jeg er noe de har tenkt nøye over. Trur ikke Elder Scrolls stoppes av penger eller tid når det kommer til slike valg. Ganske sikker på at de valgte akkuratt det de selv mente passet de best og de har jo lykkes med det tidligere.

 

Selv vet jeg ingenting om noenting når det kommer til spill. Alt jeg får med meg er hva jeg ser og hva jeg hører, hvordan de kommer seg dit og hva jeg går glipp av vet jeg ikke noe om. Men min fulle tillitt til TES.

 

Det er mer konkurranse på markedet idag så regner med at de får til noe ellers er det jo bortkasta penger og tid! Håper bare ikke konkurranse fører til enklere "hverdagslige" spill som passer bedre for den "vanlige konsollspilleren". Også her er jeg ganske sikker på at de ikke skuffer, men er mer redd for det enn noe på radiant eller animasjon.

 

Edit: Så på Euphoria og er absolutt enig at det i det minste blir presentert som noe enda bedre enn Havok, men når jeg ser listene over spill det er brukt i kan man se hvor varierende resultater man kan få. Red Dead Redemption hadde helt supre animasjoner og det var egentlig helt fantastisk. PURE hadde vel ikke helt samme feeling om jeg skal være ærlig.

 

Edit 2: Når jeg da ser denne her http://www.youtube.com/watch?v=a06hAe747Do

så ser jeg at Havok kanskje er akkuratt det TES serien trenger! ;)

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Håper bare ikke konkurranse fører til enklere "hverdagslige" spill som passer bedre for den "vanlige konsollspilleren".

 

Du fikk med deg Oblivion? :p

 

Litt av greien med Euphoria er at den først kommer virkelig til sin rett i settinger hvor den fysiske samhandlingen mellom karakterer og omgivelsene er noenlunde realistiske. I TFU kaster man folk jevnlig veggimellom, slik at den prosedyriske animasjonen til Euphoria drukner litt i det hele.

 

Havok Physics ble også brukt i Oblivion, så Havok som middleware er ikke noe nytt for TES. Videoen viser Havok Destruction, som neppe er med i Skyrim, selv om det unektelig hadde vært morsomt. Det som er nytt er altså Havok Behavior.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Er så merkelig med alle som har spilt masse Morrowind synes Oblivion er så konsolifisert. Jeg spilte Oblivion når det kom ut og ble forelsket med engang! hundrevis av timer som så mange andre, men når jeg prøver å spille Morrowind klarer jeg liksom ikke å komme meg helt inn i det, og jeg skylder ikke på grafikken. Mye av det som tilsynelatende er dummet ned for konsoller er for det bedre. Spessielt menyer, kart og magi.

 

Jeg sitter faktisk og spiller Morrowind nå og har endelig fått vite at jeg *SPOILER* kanskje er neverin (husker ikke stavelsen) og det er det lengste jeg har kommet på 5 år. Har vanskeligheter med å sette meg inn i det når alt er så vansklig. Blir litt slik som hearts of iron spillet. Det er på en måte samme spill som Civ men alt for vanskelig for meg. Civ har jeg spilt mer enn jeg kan telle men Hearts of Iron fikk jeg aldri spilt igjennom en runde.

 

For å si det kort (too late): Synes ikke Oblivion var FOR dummet ned. Selvfølgelig er det mye som kunne vært annerledes og vi får håpe skyrim jobber mot det målet. Den perfekte balansen fremfor å dumme ned enda mer. SPESSIELT STORY! Synes egentlig både morrowind (så langt) og Oblivion har for lette og gjennomsiktige historier. Lær av Bioware og ta det hakket lengre!

 

Tilbake til emnet: Jeg kan ikke si annet enn at jeg må vente til jeg får se noen filmerav skyrim sine animasjoner. Håper på det beste og håper inderlig at du tar kraftig feil! =)

Lenke til kommentar

Slik komodovaranen er etterkommere av de virkelig store dragene i urtiden, er elefanter etterlevere etter mamuten. "Forgreninger i livets tre" blir vel mer presist, men uansett antar jeg det vil være orcer, alver og feer i Skyrim også. Fabeldyr for et fabelaktig spill. :)

 

Elefanter og mammuter har samme opphav. Elefanter er altså ikke noen etterlevninger etter mammuten.

Lenke til kommentar

ok jeg gleder meg som en liten unge til det kommer ut elska oblivion men ja hadde mye feil men har du noengang prøvd ingame å gå opp på et fjell på en solskins dag i beste grafik å se ut det er det vakreste naturen og byene jeg har sett i et spill sålangt klart mange har mer imponerende grafik men ikke da og det er ingen som har kommet til den realistiske skogs oppbygningen som de hadde/har men det eksemple med å prate til en tømmerhogger som står å høger ved er jo idiotisk da det vil jo se utrulig teit ut antar du fikk det fra den andre artikkelen mange yrker der de kan fortsette å jobb og prate men det var en absolut urealistisk ting =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...