Gå til innhold

– Vi trenger ikke nye konsoller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar meg den frihet å kopiere mitt innlegg på samme tema fra pressfire.no:

 

Jeg svarte da på noen som mente dagens konsoller straks hadde utspilt sin rolle. Ser ut som om det er en mer edruelig gjeng her inne.

 

 

 

"PS3'n har ihvertfall masse å gå på. De lekreste spillene til PS3, som f.eks. God of War 3, er griselekkert. Å oppdatere grafikken ytterligere her, er unødvendig på en god stund ennå.

 

Vil mye heller at det fokuseres på innholdet. Dypere, bredere, mer innfløkte og kompliserte historier.

Selv jobber jeg innen tv-produksjon, og jeg fryder meg stort over en del av de siste spillenes hitoriefortelling og ikke minst regi, kanskje spesielt billedregien og klippingen har blitt mye sterkere de siste årene.

 

Hvis alle utviklere nå må konsenterere seg om en ny konsoll nå, så får vi bare masse spill med flott grafikk, men lite innhold, og redusert spillopplevelse.

Det blir som med fotballlag som hele tiden bytter trener/manager for å åppnå rask sukksess. Det kan ser bra ut der og da, men på sikt utvikler ikke hverken lag eller spillere seg særlig mye.

 

Men dersom det viktigste for deg er pen grafikk, ja så anbefaler jeg deg å kjøpe deg en spill-pc. da kan du alltid oppgradere hardware for å holde følge med den flotteste grafikken.

Selv har jeg PC og PS3, og sitter ikke akkurat og irriterer meg over den dårlige grafikken på noen av de følgende spillene:

 

Red Dead Redemtion, Mass Effect 2, Dragon Age, FIFA11, God of War 3, Fight Night Round 4. Final Fantasy XIII (eller hva faen det er)

 

Alle disse spillene holder da mål rent visuelt?

Ikke engang på en del "eldre" syntes jeg det er noe å klage på. f.eks.

Ratchet & Clank

Uncharted 1

Burnout Paradise

GTA 4

 

Sitter dere virkelig der og påstår at grafikken i disse spillene ikke holder mål?

Da er det i så fall på tide med en aldri så liten reality-check!

Vi har ikke teknologien til å gjøre det helt "matrix"/"Total Recall"/"Exitenz" heeeelt ennå. Og det blir neppe det på neste generasjons konsoller heller.

Vil du ha bedre grafikk, ja så får du nesten skru av spillet, og ta en tur ut istedet. Fantastisk grafikk der. slipper pop-ups også :)

 

 

At kinect og move skal forlenge levetiden på min konsoll, er bare sprøyt.

Jeg spiller tv-spill for å slappe av, ikke for å trimme. da ville jeg trimmet.

Å måtte reise seg fra sofaen er no dritt. Jeg synts det er pes bare å bytte spill, men har skal jeg altså hoppe og sprette rundt som en jævla idiot for å simulere hva noen knapper og et par spaker løser helt utmerket UTEN å måtte bevege seg? nei, det er ikke helt meg.

 

g_maZta "

Lenke til kommentar

Er helt enig. Dagens spillkonsoller er kraftige nok. Nye og kraftigere konsoller vil medføre enda høyere kostnader og lengre utviklingstid. Mer avanserte og detaljrike spill vil kreve større spillutvikler team. Det betyr økt økonomisk risiko for spillselskapene, og de vil satse enda mer på etablerte spillserier som garantert vil selge. Orginale og unike konsept vil i større grad bli henvist til billige nedlastbare spill.

Lenke til kommentar

Dette er bra.... FOR PC! Håper og tror dette vil føre til litt større fokus på pc spill igjen. Grafikken på dagens konsoller ser IKKE ekstremt bra ut lenger. Håper pc for litt muligheten til å ta igjen litt tapt marked

 

Virkelig? Har du tenkt over at det å lage bedre grafikk krever større teams, mer arbeid som igjen medfører større utgifter som betyr større risiko? Om du mener det er positivt at det å lage konkurransedyktige spill til PC blir enda dyrere så tror jeg du er ganske så alene.

 

Gameplay godt nok? Nåja, det er endel å gå på der og.

Lenke til kommentar

Ironisk nok, for nyskapende spill trenger vi rett og slett dårligere hardware, dette kan jeg basere på 386-486 epoken som varte i mange år, da satt jo 2-3 stykker i en garasje på fritiden, og lagde knallbra spill på mindre enn ett år.

 

Når det kom relativt revolusjonerende hardware og spill rundt 1999-2000 fikk vi boom i grafikk og fysikk motorer, gulltiden begynte å daue ut i henholdsvis 2004-2005 fordi at hardwaren ble for nyskapende og komplisert å lære seg å lage bra spill for, fort nok, med minst mulig folk (For at det skulle lønne seg)

 

Meieri businessen kan enkelt forklares med at nå som hardware er såpass komplisert at utviklere trenger større teams, hvert team og medlem med helt sjukt spesialisert kompetanse (Og derfor ENORMT større budsjett) så må de rett og slett sponses/lønnes av utgivere.. Ond sirkel dette her..

 

Finnes jo titusenvis av utdrag fra spill utviklere (Med enorme teams) som først nå har lært seg å lage skikkelige spill som virkelig kan dra nytte av hardwaren, ikke bare for PS3, men også andre platformer, mind you.

 

Spør du en programmerer/fysikk/whatnot for spill fra 1995 om hvordan han skifta hovedkort på pc`n sin i den tiden så får du svar tvert, på den tida fantes det ikke mange pc support greier så da var det each man to himself og lærte av sine feil.

 

Spør du en av dagens spillutviklere, på grafikk avdelinga foreksempel, om hvordan han/hun skifter batteri på trådløs musa på pc`n han bruker på jobben så finner ovennevnte sannsynligvis ikke utløser knappen til dekselet en gang.. Så fokusert og syltynt er det.

Så her sitter vi da.

Endret av toredl87
Lenke til kommentar
Han ser heller ikke noe behov for bedre lyd eller grafikk, og tror industrien heller vil fokusere på rikere historier, dypere figurer og høyere produksjonsverdier.
Flott, det ville jo være som en drøm. Veldig positive signaler, fra en bransje som i mange år har prioritert grafikk fremfor andre ting.
Lenke til kommentar

Dette er bra.... FOR PC! Håper og tror dette vil føre til litt større fokus på pc spill igjen. Grafikken på dagens konsoller ser IKKE ekstremt bra ut lenger. Håper pc for litt muligheten til å ta igjen litt tapt marked

 

Virkelig? Har du tenkt over at det å lage bedre grafikk krever større teams, mer arbeid som igjen medfører større utgifter som betyr større risiko? Om du mener det er positivt at det å lage konkurransedyktige spill til PC blir enda dyrere så tror jeg du er ganske så alene.

 

Gameplay godt nok? Nåja, det er endel å gå på der og.

 

Kanskje større problem på xbox nå enn på ps3? Ikke veit jeg. Men jeg begynner i alle fall å bli dyktig lei Unreal motoren eller hva den nå heter, som brukes i så mange spill. Fører til at for mange spill ser for like ut.

 

Å jo da, det blir jo nevnt mange spill i tråden så langt, som beviser at konsollene fremteles makter å produsere imponerende grafikk.

 

Slutten av 90 begynnelsen av 2000 mens pc fremdeles var det store, måtte man jo oppgradere pc en gang i året for å henge med. Slik det er i dag, hvor konsollene bremser utviklingen slipper vi dette, det er bra.

 

Men en ny pc har mulighet til bedre grafikk og ytelse enn konsollene. Se Dead Rising 2. Jeg kjøpte det til pc da jeg får mer igjen for pengene på den måten. Jeg håper bare fler tenker som meg, slik at pc spill salget tar seg opp igjen. Det er i hovedsak det jeg vil :)

 

For all del, håper folk kan bruke ps3 og xboxene sine lenge enda, men håper noen fler utviklere ser mot pc igjen, da de har store planer for sine spill de ikke lenger får realisert på de eksisterende konsollene, å de vet de igjen kan tjene penger på pc. Det hadde vært fin :)

 

Selv spiller jeg mye simulator spill, Rise of flight f.eks. Et spill som på ingen måte kunne fungert på dagens konsoller.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha en lydløs konsoll med digital distribusjon av spill, tv-serier og film, lagring av data i skyen, full HD i 3D og mulighet for å koble til flere skjermer slik at flere kan spille på samme konsoll.

 

Det meste av dette er vel mulig i dag (selv om vi mangler noen av tjenestene), men jeg kunne godt ha tenkt meg bedre grafikk i form av full HD og 3D. I mine øyne er ikke grafikken på xbox/PS3 såååå bra. For all del, mye ser bra ut, men det er langt igjen til virkeligheten. Når det er sagt er spillopplevelsen viktigere enn grafikk, men det er vel lov å være grådig og ønske seg begge deler.

Lenke til kommentar

Det er nok mer snakk om optimalisering. Mange av spillene til konsoll som blir utgitt idag har rett og slett elendig grafikk. Så lenge spillgrafikk til PC alltid vil forbedre seg, så vil nok konsollene også, jeg har ingenting imot det.

 

Ta for eksempel Fifa 11, det er absolutt ingen tvil om at Fifaserien er utviklet med konsoll i tankene. Likevel er grafikken på semikraftige bærbare PCer bedre enn det Xbox og PS klarer å levere når man spiller Fifa.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er litt merkelig å si at vi ikke trenger nye konsoller når det er ganske vanlig å se spill med screen-tearing, texture popping og framerate problemer ? Naturligvis ligger mye av problemet i utviklernes hånd, men er ganske sikker på at bedre hardware ville gitt dem mer spillerom.

 

Vi vil naturligvis ikke se den store kvalitetsforskjellen man har sett tidligere fra model til model, men hadde det kanskje vært en ide å introdusere v2.0 konsoller ? Bedre hardware, men samme software, hvor spill automatisk ville kjørt med høyere settings og performance.

Lenke til kommentar

"ser fortsatt ekstremt bra ut"

 

Da har denne sjefen ikke spilt GTAIV, Mafia 2, RDR på PS3, for de ser helt forferdelig ut. veldig langt unna hva en PC klarer å levere.

 

 

Enig, men på den annen side så ser man jo i f.eks Uncharted 2 og GOW3 hva PS3en faktisk KAN prestere hvis utvikleren gidder. Dessverre så er det stort sett bare Sony sine utviklere som fortsatt klarer å virkelig pushe konsollen. PS3en har jo mye krefter, mer enn xboxen, men dessverre ser vi altfor sjeldent dette.

Lenke til kommentar

Helt enig i at vi ikke trenger nye konsoller. Jeg har spilt gjennom litt over 100 360 spill og begynt på/prøvd sikkert 50 andre men jeg vet at det er minst 100 til ute nå som jeg vil ha i hylla. Personlig vil jeg heller bruke penger på spill, ikke konsoller. Dessuten skal man etter min mening være skikkelig grafikkhore for å klage på dagens konsoller, Wii har grafikk tilpasset målgruppen og alle vet det, så ikke klag :)

Endret av Joantheman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...