Gå til innhold

AMD Bulldozer på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De første Bulldozer-brikkene, AMD FX8000, FX6000 og FX4000, har foreløpig kodenavnet Zambezi, og disse skal ifølge nettstedet xbitlabs.com medføre 50 prosent ytelsesøkning sammenlignet med Phenom II-serie prosessorer."

 

Er det snakk om klokk for klokk her?

Lenke til kommentar

Dette kommer noe sent dessverre. Intel har kjørt forbi i teknologi racet litt, AMD må dermed slåss med pris og har vanskelig for og tjene penger. Håper Bulldozer kan snu skuta litt (håper jeg). Er selv litt AMD-fanboi men jeg vill ha rask pc som ikke koster skjorta. Enten Sandybridge nå eller vente till høsten og kikke nærmere på neste gen fra Intel og Bulldozer fra AMD.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen klokkefrekvenser ennå, men det er vel ikke fastsatt? Uansett så er det lovende med en dobling av L2 cache per kjerne i forhold til Phenom II-serien. Turbo er en fordel over hele linja (det blir endelig tilgjengelig i flere prisklasser). AMD er pent nødt til å prise seg litt lavt i starten fordi de må jekke opp sitt omdømme av mye for pengene i de litt høyere prisklassene. De har noe å bevise og må derfor levere varene så det holder. Det tipper jeg betyr hyggelige priser og fortsatt ingen direkte konkurrent til Intels Extreme-serie. Ikke at det betyr så mye, bare AMD gir valuta for pengene i prisklassene som selger i større antall. Jeg tipper toppmodellen vil havne på hyggelige 4000 kr.

 

Jeg gleder meg også til å se Operon "Interlagos" (16-kjerners Bulldozer med 4 minnekanaler per sokkel.)

Lenke til kommentar
I slutten av året vil vi ha 22nm!

Der har AMD vært siden slutten av 2008...

Dette kommer noe sent dessverre. Intel har kjørt forbi i teknologi racet litt, AMD må dermed slåss med pris og har vanskelig for og tjene penger.
Nå dukker vel Ivy Bridge opp på slutten av året gjør den ikke, så det hjelper fint lite om AMD endelig klarer å bli konkurransedyktige mot Sandy Brigde (noe som heller fortsatt ikke er bekreftet utover rykter) :thumbdown:

Synes dere ikke det er litt vel tidlig å felle en knusende dom over Bulldozer? Vi vet jo ennå ikke hvordan prosessorene vil yte eller hva prisene blir.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har lite tro på at Bulldozer skal bli en stor utfordrer til Sandy Bridge på desktop. Den har antagelig dårligere FP og SIMD samt dårligere ytelse/tråd.

 

Bulldozer har imidlertid god sjanse til å slå Sandy Bridge som server prosessor. Jeg tror den vil kunne gi veldig bra int throughput/watt. Potensielt Wmware ESX monster mao. Sandy bridge har muligens måtte betale i overkant mye for sin FP og SIMD ytelse til å bli en bra server CPU med unntak for HPC som benytter nettopp dette. Så spørs det om noen gidder å bruke CPU til HPC lengre da...

Lenke til kommentar

Jeg er litt forvirret; er dette en forsmak på Trinity som har release i H1 2012?

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Fusion

 

Etter det jeg skjønner bruker bruker dagens Fusion for desktop K10 arkitektur, mens prosessorene som artikkelen refererer til bruker Bulldozer arkitektur. Er dette samme arkitektur som vi kan forvente i Trinity, eller vil Trinity bruke 2. generasjon bulldozer arkitektur?

Lenke til kommentar

kjære vene.. her var et mange Intelidiots :!: det er INGEN som vet med sikkerhet hvordan disse prosessorene kommer til å yte sammenlignet med Intel. Kan ikke folk heller være glad for at det KANSKJE blir litt konkurranse på ytelsesmarkedet igjen??

 

...syns forresten at forumet strømmer over av inkompetente fanboys for tiden :hrm:

Lenke til kommentar
Det står kjerner i tabellen, men som kjent så kommer Bulldozer med moduler som er ~2 klassiske kjerner. Så hva menes med kjerner i tabellen?

Dette er ikke klassiske kjerner som lar seg sammenligne enkelt med tidligere prosessorer. To kjerner kalles en "modul". Hver modul har noen delte ressurser som L2 cache, Fetch, dekoder og FPU, mens hver kjerne har hver sine dedikerte L1 cacher, Int scheduler og ALU. Hver bulldozer-prosessor består av 2-4 moduler a 2 kjerner. Altså 4-8 kjerner.

Lenke til kommentar
Jeg er litt forvirret; er dette en forsmak på Trinity som har release i H1 2012?

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Fusion

 

Etter det jeg skjønner bruker bruker dagens Fusion for desktop K10 arkitektur, mens prosessorene som artikkelen refererer til bruker Bulldozer arkitektur. Er dette samme arkitektur som vi kan forvente i Trinity, eller vil Trinity bruke 2. generasjon bulldozer arkitektur?

Fusion er CPU+GPU = APU. Kun bobcat-baserte fusion er lansert. Llano (som er PhenomII/K10-baserte) kommer antagelig 4. juli. (11 modeller med 2-4 kjerner)

 

Bulldozer står ikke på den linken der fordi den ikke inkluderer GPU og dermed ikke er en Fusion-prosessor. Bulldozer forventes lansert 20. juni i form av 8 modeller: 4 stk 8-kjerner, 2 stk 6-kjerner og 2 stk 4-kjerner.

 

Llano (Fusion) får oppgradert CPU-del fra PhenomII-baserte kjerner til Bulldozer-baserte kjerner i 1. halvår 2012. Det kan godt hende de justerer opp GPU-delen i samme slengen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...