Gå til innhold

11 geniale påfunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var en fin gjennomgang jeg, og reagerte ikke spesielt på rangeringen. Den eneste kjepphesten min du kolliderer med, er punkt 11, for det er HELT FEIL! :roll:

 

Innebygd GPS er dust, ass.

 

Det som derimot er helt eksepsjonelt ugenialt, er at ikke det for lenge siden har blitt helt kurrant å koble sammen kamera og GPS-loggere over blåtann for geotagging, og kamera og mobil over blåtann for å få bildefiler over på telefonen kjapt.

 

Min favorittbyll å klø på ;p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes det er rart folk vil ha med foveon før det har vist hva det kan, men...

 

jeg synes dessuten vår tids "mørkeroms"-programvare burde fått en plass på lista. Få ting har større innvirkning på sluttresultatet enn saker som LR og Bibble. Uten dette ville også RAW vært rimelig meningsløst.

Lenke til kommentar

Artig artikkel å bla gjennom. Må si det gikk opp et lys for meg med tanke på GPS i kamera. Hadde inntil nå trodd det var helt ubrukelig, men den kan faktisk stille klokka på kameraet? Det er jo faktisk ikke så dumt :)

 

Har ikke sånn selv, og det kan nok hende at det er en slik ting man først blir avhengig av etter å ha prøvd det.

 

Støtter forslaget å dytte vekk 11. plassen til nyskapende og moderne GPS, til trauste og kjedelige autofokus. Noe jeg bruker neste på hvert bilde jeg tar!

Lenke til kommentar

Hvor mange år vil det ta før kameraprodusentene oppdager mobiltelefon og trådløs kommunikasjon ? Burde vel være fullt mulig å hente GPS informasjon fra dagens smartmobiler via Bluetooth feks ?

Det er ikke bare mulig, det er faktisk trivielt. En Blåtannmodul koster mye mindre enn gps, og bruker mye mindre strøm. GPS-datarecords og -strømmer er veldefinerte. Tilsvarende for å levere jpeg over til mobilen. Ekstremt trivielt å implementere. Når den første produsenten kommer, kommer alle fra sin neste modell. I mellomtiden ser vi stadig triste forsøk på å heller selge ekstrautstyr som er mer eller mindre merke-/modellspesifikke :mad:

 

Så, for å konkludere, -ca 5 år til :hrm:

Lenke til kommentar

Hvor mange år vil det ta før kameraprodusentene oppdager mobiltelefon og trådløs kommunikasjon ? Burde vel være fullt mulig å hente GPS informasjon fra dagens smartmobiler via Bluetooth feks ?

Det er ikke bare mulig, det er faktisk trivielt. En Blåtannmodul koster mye mindre enn gps, og bruker mye mindre strøm. GPS-datarecords og -strømmer er veldefinerte. Tilsvarende for å levere jpeg over til mobilen. Ekstremt trivielt å implementere. Når den første produsenten kommer, kommer alle fra sin neste modell. I mellomtiden ser vi stadig triste forsøk på å heller selge ekstrautstyr som er mer eller mindre merke-/modellspesifikke :mad:

 

Så, for å konkludere, -ca 5 år til :hrm:

 

Ja den dagen jeg vurderer å kjøpe en GPS som "bruker opp" blitsskoen til rundt 2 lapper da bytter jeg istedet til alkohol og fopball.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart folk vil ha med foveon før det har vist hva det kan, men...

 

Det stemmer da ikke. Foveons potensiale er absolutt bevist. Det er det som gjør teknologien så spennende. Når det gjelder megapixel så er det ikke mange år siden det var få av de på vanlige sensorer også.

 

det som er viktig å huske er at Foveon har en meget høy datatetthet : 3x MP. mens en vanlig sensor har vel noe mer som 1/3x MP i når man ikke tar med interpolerte pixels/farger.

 

Ei 14MP raw fil fra sigmas nye foveon brikke gir 40-50Mb fil.

 

At sigma holder teknologien tett forstår jeg. om de får det til å virke så sitter de på ei mulig gullgruve!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...