Gå til innhold

Sonos frister med Android-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har gode argumenter for å velge Sonos fremfor f.eks Squeezebox? Skiller en del i pris, og slik jeg ser det gir de mye samme produkt.

Byggekvalitetsfølelse har eg hørt, men ikke testet. Eg er veldig fornøyd med Squeezeboxene mine :)

 

To tekniske forskjeller eg har hørt er følgende:

- Sonos har et eget trådløst nett seg i mellom og bruker ikke det eksisterende trådløse nettet.

- Ved sammenkobling av flere spillere på samme lyd så sender Sonos-serveren ut kun en lydstrøm uavhengig av antall spillere. På Squeezeboxer blir det en lydstrøm pr avspiller.

 

Førstnevnte kan være både en fordel og ulempe. Sistnevnte kan være en fordel, men med mindre man bruker et elendig nettverk eller har dårlig rekkevidde så er ikke dette et problem i det hele tatt med SB.

Lenke til kommentar

Noen som har gode argumenter for å velge Sonos fremfor f.eks Squeezebox? Skiller en del i pris, og slik jeg ser det gir de mye samme produkt.

Tja..

Støtte for FLAC.

Eget trådløst/kryptert nettverk.

Linking av opptil 32 soner.

Digital utgang (på den passive enheten).

Lettvint.

Stilig.

Osv..

Hadde du i det hele tatt vært borti Squeezebox så hadde du visst følgende:

- FLAC er støttet på alle Squeezebox-avspillerene

- Kryptert nettverk setter man opp selv

- Flere enn 32 Squeezeboxer kan linkes sammen

- Alle har digital utgang, bortsett fra frittstående spillere(Boom og Radio)

- Squeezebox er lettvint

- Squeezebox er stilig

- Squeezebox kan også osv ;)

Lenke til kommentar

Hadde du i det hele tatt vært borti Squeezebox så hadde du visst følgende:

Hmm, det har visst skjedd ett og annet med Squeezebox siden jeg kjøpter Sonos'ene mine. Da ble Squeezebox veid og funnet for lett. ;)

Er nok fordeler og ulemper med begge. Selv liker jeg design og utvalg fra Sonos, samt at den setter opp sitt eget nettverk. :)

Lenke til kommentar

Noen som har gode argumenter for å velge Sonos fremfor f.eks Squeezebox? Skiller en del i pris, og slik jeg ser det gir de mye samme produkt.

 

Siste jeg sjekket(i høst) trengte SB egen programvare installert på NAS/PC/server for at man skulle kunne aksessere musikkfilene i hjemmenettverket. Etter det jeg har skjønt trenger ikke Sonos dette, dvs den kan direkte koble seg opp til en nettverksdisk og spille av filene som ligger der. Noen må gjerne fortelle at jeg tar feil og hvorfor, for jeg kjøpte en SB Touch - i høst - men har ikke giddet å bruke den pga dette. Har også sliti med det analoge utgangssignalet fra SB til stereoanlegget som virker veldig lavt selv på "100%", noe som har gjort at jeg måtte vri på volumknappen hver gang jeg skiftet mellom SB og en annen lydkilde.

Ut fra disse tingene pluss nå fjernstyringsstøtte for android gjør at jeg har tenkt å gå for Sonos.

Lenke til kommentar

Eg har ingen grunn til å mislike Sonos, og det er lov å like et produkt av årsaker eg ikke vurderer likt :)

 

Fordeler og ulemper er det med begge som du sier. En fordel med Sonos, som du sier, er dette med eget låst nettverk. Fordelen med dette er at nettverket fungerer best til sitt formål, og det er ingen andre enheter som kan være på nettet og bruke opp båndbredden som er tilgjengelig. Ulempen med dette er at man får "nok" en ny trådløs løsning hjemme. For de fleste er ikke dette et problem, men i områder hvor man bor tett og kanskje har flere trådløse systemer så kan da tilgjengelige frekvenser være få og/eller sitte så tett at det blir støy. Noe som fører til ikke-fungerende system eller redusert kvalitet på lyden. Samme problem kan man naturligvis få på vanlig WLAN også, så det er ikke problemfritt det heller.

 

Utseendemessig så setter eg personlig en knapp på Squeezebox :)

Lenke til kommentar

Skal du spille av lokale musikkfiler så krever Squeezebox at du installerer SqueezeServer på en eller annen enhet i nettverket ja. Det stemmer. Men etter hva eg har forstått så har Touch en lokal installasjon av SqueezeServer, og skal derfor kunne brukes slik du mener? Kan være verdt å sjekke opp i.

 

Når det gjelder Wimp, Spotify og andre streamingtjenester så kan man bruke Squeezebox Touch og Radio som regel uten ekstra programvare.

Lenke til kommentar

Har brukt Squeezebox Duet i fleire år.

Negativt: Har i lange periodar hatt betydelege oppkoplingsproblem med bortfall av lyd, rebuffering o.l. Etter å ha kabla mottakerboksen (brukte trådlaust tidligare) er problema borte. Når systemet går i sovemodus kan det ta 5-15 sekund å kome opp igjen. Bør antakeleg ikkje bruke ein svak PC som musikkserver. I tilfelle eit svakt trådlaust nettverk kan SONOS vere meir stabilt pga at den setter opp eit eige nettverk.

Positivt: Stabil nettkontakt etter kabling av receiver-delen. Støtter svært mange lydformat, også FLAC. Eit hovedpoeng for meg å ikkje kjøpe SONOS var manglande støtte for tapsfri WMA. Dette fungerer prikkfritt på Squeezebox. Squeezebox kan også koplast reint digitalt. Android styresystem på mobil.

M.h.p. lydkvalitet meiner eg begge systema er like og svært gode.

Med tanke på prisforskjell så ville eg nå igjen ha gått for Squeezebox. I tilfelle svakt trådlaust nettverk, så får du ein god ruter for langt mindre enn prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Har brukt Squeezebox Duet i fleire år.

Negativt: Har i lange periodar hatt betydelege oppkoplingsproblem med bortfall av lyd, rebuffering o.l. Etter å ha kabla mottakerboksen (brukte trådlaust tidligare) er problema borte. Når systemet går i sovemodus kan det ta 5-15 sekund å kome opp igjen. Bør antakeleg ikkje bruke ein svak PC som musikkserver. I tilfelle eit svakt trådlaust nettverk kan SONOS vere meir stabilt pga at den setter opp eit eige nettverk.

Positivt: Stabil nettkontakt etter kabling av receiver-delen. Støtter svært mange lydformat, også FLAC. Eit hovedpoeng for meg å ikkje kjøpe SONOS var manglande støtte for tapsfri WMA. Dette fungerer prikkfritt på Squeezebox. Squeezebox kan også koplast reint digitalt. Android styresystem på mobil.

M.h.p. lydkvalitet meiner eg begge systema er like og svært gode.

Med tanke på prisforskjell så ville eg nå igjen ha gått for Squeezebox. I tilfelle svakt trådlaust nettverk, så får du ein god ruter for langt mindre enn prisforskjellen.

 

Stort minus for Squeezebox må jo være at det er avhengig av et program installert på en NAS boks, eller en PC o.l.

Med Sonos kan man hente musikk fra delte mapper hvor som helst i et nettverk noe som jeg synes er kjempe pluss.

Lenke til kommentar

Med Sonos kan man hente musikk fra delte mapper hvor som helst i et nettverk noe som jeg synes er kjempe pluss.

I tillegg til at Sonos "hjelper" deg med å åpne de rette portene i brannmuren hvis du vil hente musikk fra en ikke-delt mappe (f.eks "min musikk" inne i "mine dokumenter", evt direkte fra biblioteket i win7).

 

Et annet er supporten og online chat med Sonos direkte om du får problemer. Selv fikk jeg "krøll" med oppstart da musikken lå på en NetGear Stora møkkadings. Under chat'en ble jeg bedt om å sende en kode generert via kontrolleren til Sonos. Der kom det opp alt som laget bråk med den ene enheten min. Det viser seg at NetGear Stora (helvetes dritkasse) har aaaaltfor lang oppvåkningstid eller "spin-up" på diskene når den er gått i vinterdvale. Nå har jeg en Verbatim-NAS med ekstra USB-disk som funker knirkefritt og musikken er oppe og ut av høyttalerne mine på 2-3 sek etter kommando er sendt.

 

(Noen som vil kjøpe en NetGear Stora drittkasse?)

Lenke til kommentar

Med Sonos kan man hente musikk fra delte mapper hvor som helst i et nettverk noe som jeg synes er kjempe pluss.

I tillegg til at Sonos "hjelper" deg med å åpne de rette portene i brannmuren hvis du vil hente musikk fra en ikke-delt mappe (f.eks "min musikk" inne i "mine dokumenter", evt direkte fra biblioteket i win7).

 

Et annet er supporten og online chat med Sonos direkte om du får problemer. Selv fikk jeg "krøll" med oppstart da musikken lå på en NetGear Stora møkkadings. Under chat'en ble jeg bedt om å sende en kode generert via kontrolleren til Sonos. Der kom det opp alt som laget bråk med den ene enheten min. Det viser seg at NetGear Stora (helvetes dritkasse) har aaaaltfor lang oppvåkningstid eller "spin-up" på diskene når den er gått i vinterdvale. Nå har jeg en Verbatim-NAS med ekstra USB-disk som funker knirkefritt og musikken er oppe og ut av høyttalerne mine på 2-3 sek etter kommando er sendt.

 

(Noen som vil kjøpe en NetGear Stora drittkasse?)

 

Jeg skal ved kjøp av Zoneplayer ZP90 bruke den mot en Synology NAS, eventuelt også en Qnap NAS.

Lenke til kommentar

1. Squeezebox Touch trenger IKKE egen PC/NAS da Squeezeserver kan innstalleres lokalt på Touch.

2. Squeezbox har støtte for stort sett alle lyd formater flac/alac mp3 m4a ogg....

3. Squeezebox Touch har støtte for Hi-rez filer, det har ikke Sonos

4. Squeezbox har hatt Android client i over 1 år (ihvertfall)

5. Wimp/Spotify støttes av SB på alle bokser.(Spotify på andre en Radio/Touch krever 3 parts plugin)

6. Oppkobling av SB er veldig enkelt så lenge du vet nettverksnavn og nøkkel er det PnP.

7. Det er et større "miljø" rundt SB som utvikler forskjellige pluggins feks romkoreksjon

 

Alt i alt så var fordelene med SB større en Sonos og derfor valgte jeg SB.

SB kan gjøre ALT Sonos kan og mere til...

Lenke til kommentar

6. Oppkobling av SB er veldig enkelt så lenge du vet nettverksnavn og nøkkel er det PnP.

(Min utheving)

Og dermed datt "bestemor" ut. Det er ikke alle som vet dette.

Sonos krever at minst én enhet er kablet for tilknytning til data-nettverket ditt (Win/OSX/Linux) og deretter bygger sitt eget krypterte nettverk fullstendig uavhengig og uforstyrrende av/for datanettverket. Sonos finner selv og spør om å få åpne aktuelle porter i brannmuren og kommer opp med søkeforslag på hvor musikken ligger om du ikke vet dette helt selv.

Nå ville nok ikke jeg hatt problemer med å sette opp en Squeezebox hvis jeg ville, jeg har nå likevel satt opp nettverket her selv med både navn og nøkkel.

Jeg valgte Sonos da jeg fant det for meg et bedre system enn Squeezebox. Dette begrunner jeg med at Sonos har eget nettverk og er mer tilrettelagt for utbygging i tillegg til utvalget av sømløst tilpassede komponenter.

Men igjen, heldigvis er smak og preferanser forskjellige hos folk. Eller ville en helt homogen verden hvor alle kjører VW Boble og har RadioNette stereoanlegg vært gørr tvers igjennom kjeeeeedeliiiig.. :)

Lenke til kommentar

At Sonos er mer tilrettelagt for utbygging og har større utvalg av enheter er mildt sagt tull.

Eneste Sonos har som SB ikke har er innebygget forsterker i boksen slik at du kan kobble til høytaler.

SB har Radio, som er en lite boks for nattbordet eller kjøkken, Boom er større og egner seg for hagen eller rom der en vil ha bedre lyd en det Radio klarer. I tillgg kan Controller som er fjernkontrollen til Duet (og som kan brukes til alle enhetene) brukes som "MP3 spiller".

Touch/Reciver/Transport er beregnet for å stå i stereo racket, og støtter høyoppløste formater (Touch/Transport) noe Sonos ikke gjør, de andre SB produktene resampler til slik at du kan spille av Hi-rez på disse også men da med tap i kvalitet (Sonos klarer etter det jeg vet ikke å spille av disse)

Hvis du ikke vet nettverksnøkkel og navn hvordan skal du da klare å koble opp nye enheter???

I tilleg så kan du sette opp Squeezebox server til å streame musik til mobiltelefon, du kan kobble deg til med jobb pc o.l disse mulighetene har du ikke med Sonos

 

For all del Sonos er gode produkter, men sammenlignet med SB så når de ikke opp, selv om prisen hadde vært lik. SB koster 1/3 av Sonos og leverer teknisk mere avanserte produkter (ser da bortfra nettverk som er integrert i Sonos)

Endret av just4fun
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...