Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 560 Ti SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at det hadde vært uinteressant, men synes nesten det blir litt nerverdigende å spør om andre tester som første kommentar framfor å reflektere over det arbeidet de nettopp har gjort med artikkelen. Testønsker kan som alltid postes i tråden her. :)

 

Jeg synes til dels det er god skalering fra nVidia her, og at effektforbruket tross alt ikke er så gale sett opp imot GTX 480. Føler likevel det blir litt ukomplett uten varme og støytester. Hvorfor har dere egentlig valgt to forskjellige varianter av kortet?

Lenke til kommentar

Det er virkelig på tide at hw.no oppdaterer sin metode for å teste skjermkort! Både med ny rigg og å sammenligne scoren ved 2560*1920.

 

Å ta med skaleringsfaktoren i teksten når man vet at det er prosessoren som er flaskehalsen blir meningsløst. 3Dmark Vantage gir heller ikke et helt korrekt bilde av ytelsesforskjellen da scoren også her avhenger av CPUen.

 

Det ser jo ut som om den eneste spilltesten som skjermkortene får utnyttet sitt fulle potensial på er Metero 2033, men dette er altfor tynt grunnlag til å kunne si noe om den egentlige ytelsen.

 

Konklusjonen for testen virker absolutt troverdig, men den er heller ikke noe mer enn hva man kunne sagt om man ser ytelsen til et enkeltkort og antar en normal skaleringsfaktor for et SLI-oppsett.

 

Når man vurderer pris/ytelse synes jeg også man burde ta med ekstrakostnaden for et HK med 2 PCI-express porter og en kraftigere strømforsyning.

 

Forøvrig ser det ut som om Nvidia-kortene scorer uforholdsmessig lite i 3Dmark 11 i forhold til AMD kortene i forhold til spilltestene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med at testoppsettet for testing av grafikkort spesifikt gjrne kunne vært noe anderledes. Jeg vill gjerne likt å se en skamklokket CPU, ideelt sett en 2600K f.eks. (jeg er sikker på at dere kan få fatt i et 1155 kort på tross av nåværende situasjon).

 

Som det nevnes så er jo nettop CPU også en begrensende faktor i mange spill, og det ville gitt et mye klarer bilde dersom vi kunne så og si utelukket CPUbegrensingen ved å ha en nesten dobbelt så rask CPU i testoppsettet. en i7 920 er fin, men på default klokk så skal det ikke så mye til for å overlaste selv denne og da påvirker det også resultatene. Selv om det gir en mer praktisk representajson på hva man kan forvente med X CPU så er det for meg mye mer interessant å se hva kortene selv yter - helt uavhengig fra nadre begrensede faktorer (i den grad det er praktisk mulig å oppnå naturligvis). Dette hadde gitt et langt bedre bilde om hva kortene faktisk klarer IMO. Evt. selvfølgleig kunne man kjørt test på både-og, men det involverer jo mer gruntwork på en allerede arbeidskrevende test...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er virkelig på tide at hw.no oppdaterer sin metode for å teste skjermkort! Både med ny rigg og å sammenligne scoren ved 2560*1920.

 

 

Helt enig!

 

Jeg har kommentert dette i de siste skjermkort-testene, og jeg gjør det gjerne igjen :-)

 

Ny rigg, nye metoder, nye spill og nye rutiner er på vei. Planen var originalt å ha dette på plass rundt disse tider, men når Intel trakk tilbake alt av Sandy Bridge-hovedkort tar ting desverre litt lengre tid. Vi jobber for tiden hardt med å finne en produsent som er villig til å sende oss hovedkort. Så fort vi har hovedkortene, setter jeg meg ned og vil ene og alene jobbe med oppdatering skjermkorttestbenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AlternateFrameRendering er ubrukelig til spilling samme hvordan man snur å vender på det. Spillopplevelsen er bedre med étt kort.

Jevn antall rammer per sekund > høyere antall rammer per sekund men med store svingninger (ujevnt) + forsinkelse på rammene. Det er bare å lage en graf over svingningene med 2 kort.

Folk kan koble sammen 4 kort om de vil, men før det kommer noe bedre enn AFR har det ikke noe for seg annet enn til benchmart og show off.

 

Om man så har 4-veis-sli holder det fremdeles ikke til å nå min FPS = 120.

 

Det er problematisk å få til gode opptak av spillingen når man kjører multiGPU.

 

MultiGPU til spillformål er lite annet en å loppe penger av godtroende. Får vondt av folk som kjører 2 mellomklassekort over étt toppkort.

 

En ting er å teste SLI og konstantere at det gir høy framerate, noe annet er å bruke det til daglig spilling.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor har dere egentlig valgt to forskjellige varianter av kortet?
Noensinne hørt det gamle uttrykket "Man taver hva man haver?" Regner med at det er svaret du leter etter.

 

AlternateFrameRendering er ubrukelig til spilling samme hvordan man snur å vender på det. Spillopplevelsen er bedre med étt kort.
Det eksisterer et alternativ som heter Split Frame Rendering. Det viste seg desverre ganske fort etter at Nvidia innførte SLi at dette ikke virker med alle spillmotorer. Noe som delvis er grunnen til at AFR i det hele tatt ble innført. 3Dfx SLi (som er basisen for Nvidia SLi) brukte kun SFR.

Problemet du referer til i innlegget ditt blir omtalt som "microstuttering" på verdensveven. Det er i noen tilfeller veldig merkbart og irriterende. Men jeg vil si, utifra min egen erfaring med flere SLi/Crossfire oppsett, at i 95 av 100 tilfeller er SLi definitivt en forbedring i forhold til et kort.

 

Bombastiske sort/hvitt påstander som de du kommer med gjør meg automatisk mistenksom på om du i det hele tatt har erfart problemet på egenhånd eller om du har "lest om det et sted".

Endret av Ash
Lenke til kommentar

Ser at mange anmeldelser angående GTX 560 Ti sier det samme når det gjelder begrensningen av CPU. Fikk selv en GTX 560 Ti i hus idag, og forskjellen i fps fra 2.66GHz til 4.1GHz på Core i920'en er nokså merkbar. Men både denne testen av HW.no, samt andre sider (Anandtech, m.m.) gjør det soleklart at det blir et SLI oppsett hos meg nærmere sommertid...

Lenke til kommentar

Grei test, men jeg irriterer meg over dårlig språk. Jeg er kanskje sær, men jeg legger dessverre godt merke til skrivefeil. Når de opptrer så ofte som i denne artikkelen, rekker jeg ikke å slutte å irritere meg over en feil før den neste opptrer, og da blir det vanskelig å konsentrere seg om innholdet. Jeg kan for eksempel nevne stavefeilene "enteprise", "stavfeste", "romvesner", og "forbigodt". Det skal vel stå "enterprise", "stadfeste", "romvesener" og "forbigått".

 

Når det gjelder grammatikken kan jeg jo nevne delsetningen "det skal bli virkelig spennende og se hva AMD kan levere med deres HD 6990". Det skal vel være å i stedet for og her, og hvis HD 6990 snakker man om egentlig? Hvis det er AMDs produkt, bør man vel bruke refleksivt eiendomspronomen (sitt), da AMD er subjekt i setningen. Jf: "Det skal bli spennende å se hva han har gjort med bilen sin" og "Det skal bli spennende å se hva han har gjort med bilen hans". Sistnevnte setning betyr at han har gjort noe med en bil som tilhører noen andre.

 

Er det for mye forlangt at journalister skal kunne skrive? Det ligger kanskje litt på siden av jobben deres, men likevel.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisann.

 

Jeg kjører pr. idag Triple SLI GTX285, er det mye å hente på å gå for 3x GTX560Ti ?

 

Mitt behov er nå stort sett eldre spill. Men jeg kjører stort sett oppløsningen 5760 x 1080 fordelt på 3 skjermer. Har også lyst til å spille litt mere i 3D. Og nå er jo F1 2011 rundt hjørnet.

 

Finnes det noen som sammenlikner 200 serien med 500 serien til nvidia?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nvidia utfordrer seg selv når vi setter sammen to av de ferskeste skjermkortene.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_560_ti_sli/89755" title="Test: Nvidia Geforce GTX 560 Ti SLI">Les mer</a>

 

Det er enkelte som er veldig skeptiske til SLI/CF-oppsett ift problemer med micro stutter, men kan ikke se at dette nevnes i denne testen.

 

Denne artikkelen sier at det kan være problemer, men er for generell til at jeg synes det gir et klart bilde av hvordan dette vil fungere i ett spesifikt oppsett.

 

Det meste jeg har funnet om problemet er ellers om gamle skjermkort og inneholder mye synsing.

Mange av problemene har også blitt tilbakevist med at det skyldes utilstrekkelig CPU-kraft eller strømforsyning e.l. (Noe også mange av kommentarene til artikkelen som jeg refererte til over nevner)

 

Det virker som de testene man gjør her i Hardware.no er veldig syntetiske, og ikke sier så mye om den faktiske opplevde spillbarheten. Å si noe om spriket mellom maks og min FPS ville kanskje hjelpe?

 

Det hadde vært nyttig om Hardware.no kunne teste ut dette, og kommentere om micro stutter er et faktisk problem, eller om det i de fleste situasjoner ikke vil være merkbart/gå ut over spillbarheten.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...