Gå til innhold

Siste IPv4-adressene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Snart deles ut de siste IPv4-adressene.

Snart deles de siste IPv4-adressene ut.

 

Hva er denne såkalte "akutten" de snakker om i artikkelen? Snakker vi om at internett kan kollapse?

Nope. Men f.eks Telenor (og andre ISP'er) får ikke flere IPv4 adresser. Så det kan jo bli en begrensende faktor for noen ISP'er f.eks i Kina.

(Hver av ISP'ens kunder må tildeles en IP. Benytter mange nok nettet samtidig kan jo ISP'en gå tom.)

Lenke til kommentar

Og går ISP-en tom, må enten de starte å NAT-e, og la mange klunder dele samme adressen, eller så kan ikke flere koble seg til nettet.

 

Når vi går tom, kan ikke flere adresser gis, og nye ting på nettet kan da kun kjøres på v6, og det er kun folk med støtte for v6 som kan aksessere den tjenesten.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke helt den heksadesimale tilnærmingsmåten som IPv6 benytter seg av. Klart dette gir større spillerom. Men de kunne like gjerne holdt seg til titallssystemet og heller slengt på en ekstra null for hvert segment som en ser mellom kolonene.

 

For de som hovedsaklig kommer til å jobbe med dette er nok hex-verdier mer naturlig enn desimale verdier.

Lenke til kommentar

Du kan jo strengt tatt skrive en v6 adresse i titallsystemet om det er ønskelig, men de blir noe inni helsikkens lange...

 

"2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7344"

 

vil bli til:

 

8193:3512:34467:3027:4889:35374:880:29508

 

Men den kan nok ikke brukes hvor som helt, da en ipv6 adresse per default skal skrives i hex.

 

Mellom to kolon, så skal det være en verdi mellom 0 og 65535.

 

Det må huskes at v6 adresser er 4 ganger så lang som en v4 adresse, og at det derfor ikke kan skrives slik vi skrev dem gamle.

 

Vi må også huske at det er første halvpart som er nettverksid-en. Dette betyr at du som sysadmin vet at den er lik overalt, og det er det etterpå som er det du gir til host's på nettverket. Servere kan gis addresser fra :1 og oppover, mens hoster plukke addresse selv, siden du ikke trenger å bry deg om dem.

 

DNS blir også et godt hjelpemiddel fremover.

Lenke til kommentar

Får en som bruker da statisk IP mest sannsynlig, og vil en som bruker få større segmenter av IP-adresser til en latterlig lav pris?

 

Eller må en da lage noe som er større enn alle adressene i IPv6 for å tilfredstille etterspørsel?

 

Hva mener du nå? Følte ikke akkuratt det du skrev der skapte mening. Kan du prøve å formulere spørsmålet en gang til?

Lenke til kommentar
Eller må en da lage noe som er større enn alle adressene i IPv6 for å tilfredstille etterspørsel?
Samtlige verdens brukere kan ha en egen ip på vekkerklokka, kjøleskapet, armbåndsuret, telefonen, mobilen, vaskemaskina, varmtvannsberederen, radioen, den radiostyrte bilen og samtlige stikkontakter og lys i huset uten problem når IPv6 er fullstendig implementert. Så det er ingen fare for at vi går tom på en stund.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke skråsikker på om vi har nok, jeg. Får vel vente å se hvor populært det er å ha IP-adresse på stikkontaktene. :!:

 

Jeg mente om vi får statisk IP istedetfor dynamisk, uten å måtte be spesiellt om det?

 

Jeg mente at, kanskje det blir billig å få seg ett stykke av ett segment, slik at en har for eksempel 100 stykk adresser eller kanskje 1000 adresser til sin disposisjon uten å betale for mye.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke skråsikker på om vi har nok, jeg. Får vel vente å se hvor populært det er å ha IP-adresse på stikkontaktene. :!:

 

Jeg mente om vi får statisk IP istedetfor dynamisk, uten å måtte be spesiellt om det?

 

Jeg mente at, kanskje det blir billig å få seg ett stykke av ett segment, slik at en har for eksempel 100 stykk adresser eller kanskje 1000 adresser til sin disposisjon uten å betale for mye.

IPv6 gir deg 2128 antall mulige kombinasjoner.

Det tilsvarer 39614081257132168796771975168 per menneske som lever i dag.

Selvsagt vil det ikke bli så mange tilgjengelige da mange faller vekk pga. nettverks-ID og andre ting, men du ser hvor jeg vil.

Så det burde være mulig å kjøpe et segment om ISP bestemmer seg for å la deg gjøre det. Hva ISP-ene kommer til å sette av priser blir bare spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg mente om vi får statisk IP istedetfor dynamisk, uten å måtte be spesiellt om det?

Den som venter får se. Det blir like lett for en ISP å tilegne deg statisk som dynamisk IP. Det burde tilsi at det iallefall ikke koster mye å få en statisk en.

 

Edit (for sein):

Ipv6 gir 2^128 adresser (eller ca 3.4×10^38 som eksponent). Tallet er for stort til å presenteres med desimnaltall i alle kalkulatorene jeg har tilgjengelig.

Sagt på en annen måte;

Det er nok IPv6 adresser til at hver person i verden kan få like mange adresser som det er atomer i 1m3 karbon.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det skal også nevnes at det er definert fra de som designet IPv6 at det aldri skal deles ut mindre enn /64 nett. En isp skal få et /32 nett, som er 65536 /48 nett (Nett som skal deles ut til de som trenger å subnette, eller har store nettverk), og et /48 nett er igjen 65536 /64 nett, og jeg anser det derfor som sansynlig at kundene får tildelt hvert sitt /64 nett.

 

Dette betyr at du får mer IP-adresser enn du noen gang trenger, selv om alle stikkontakter får hver sin. et /64 nett er 2^64 adresser.

Lenke til kommentar

"If it ain't broken, don't fix it" passer tydeligvis ikke helt til denne saken :-)

Jo. Det er jo "broken". Og det har vi visst i ~20 år. Det er derfor IPv6 ble laget i utgangspunktet.

Tror du misforstod. Jeg sa at det ikke passet til saken (fordi en slik holdning har ført til dagens situasjon..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...