Gå til innhold

Tynnklient med mye kraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noe av forvirringen ligger i at begrepet "tynnklient" også benyttes på software siden. Du kan derfor kjøre en "tynnklinet" på en fullspekka PC.

 

En maskinvare tynnklient er uten hardisk ja, og som regel mangler en mengde annet. DX10, HDMI og denslags er som regel lite nyttig.

Lenke til kommentar

Vi har da tynnklienter som man kan jobbe på her på jobben. selv har jeg satt en 60 GB hdd i en HP tynnklient for at vi skulle kjøre Windows XP på den.

Hva slags spec var det på den? Og hvorfor? Rett og slett for å prøve?

 

Jeg kjøpte en gang en tynnklient (hp. Har glemt betegnelsen) med XP for å teste, og det var lidelse. Nifst tregt. Men det beror på hardwaren, selvsagt...

Lenke til kommentar

Det finnes da mini-ITX løsninger med mer kraft enn dette allerede?

Ja, men lykke til med å stappe alt inn i et like lite og nett kabinett.

 

Tja små kabinetter til mini-itx er jo ikke mangelvare så akkurat det er ikke noe problem. Mulig en kan finne mer krutt om en går for mini-itx men fordelen med Zotac er jo at den kommer ferdig med et kurant kabinett både i størrelse og design. Sleng på riktig mengde minne og en HDD evt. SDD og du er igang. Enkelt rett og slett.

 

Ja da blir nok media playern pensjonist. Alt for dårlig UI på den. Og med Xbmc på Zotacen blir det ingen problemer med GUI. Fra testen så jeg at Zotacen også kommer med

Intel Pentium SU4100, kanskje det er modellen å gå for? Har vært uten htpc for lenge nå og Zotacen så jo rett frekk ut. Eneste som kan være problemet er evt. viftestøy. Mon tro om viften høres?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

ion= hardware dekoding av dem fleste video formater via vdpau....celeron cpu gir litt mer power enn en sliten single core atom cpu.

 

Den ene av Mini-ITX varianten har dual-core Atom:

 

zotac ~ # uname -a
Linux zotac 2.6.35-rc1-00350-ged8319e #4 SMP Mon Jun 28 09:44:57 CEST 2010 i686 Intel(R) Atom(TM) CPU D510 @ 1.66GHz GenuineIntel GNU/Linux
zotac ~ # grep ^processor /proc/cpuinfo 
processor       : 0
processor       : 1
processor       : 2
processor       : 3

Lenke til kommentar
Eneste som kan være problemet er evt. viftestøy. Mon tro om viften høres?

 

Kona protesterte da jeg skulle sette min Atom baserte Mini-ITX Zotac i stua. Hun hørte det godt. Men etter siste BIOS oppdatering ble det bra. Hvordan det er på CULV varianten vet jeg ikke.

 

ION2 GPU'en er koblet til Atomen via 1x-PCIe (ikke noe stort problem for komprimert video, men ikke optimalt til spill og ukomprimert video). Er det noen som vet hvordan ION2 er koblet til Celeron'en?

Lenke til kommentar
Eneste som kan være problemet er evt. viftestøy. Mon tro om viften høres?

 

Kona protesterte da jeg skulle sette min Atom baserte Mini-ITX Zotac i stua. Hun hørte det godt. Men etter siste BIOS oppdatering ble det bra. Hvordan det er på CULV varianten vet jeg ikke.

 

 

Hmm. Får vente på noen tester før jeg bestiller da. Nå er det noctua og ninja kjølere på andre bokser i huset og når det endelig er blitt stille så blir det nok stillingskrig i heimen om det kommer inn en ny boks som bråker. Kabinettet er jo så lite at det er vel ikke engang mulig å bytte stock vifta med noe fornuftig heller....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...