Gå til innhold

Bedre brukeropplevelse neste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan være en meget god nyhet mtp. produsenter som er treige med å tilby oppgraderinger til nyere android-versjoner. Dersom produsenten faktisk ikke tilpasser noe selv, kjører jo telefonen vanilla og kan oppgraderes på lik linje med nexus en. Litt mer nyansert vil vel produsentene i det minste tweake mindre, og dermed være nødt til å legge færre timer ned i nye android-versjoner. Uansett burde det påvirke problemet positivt. Kanskje det også vil øke terskelen for rooting hos mange.

Lenke til kommentar

Ja Google har litt av et problem med tanke på akkurat dette her og hvordan de skal få endret andelen av eldre operativsystemer til nyere release som de kjører.

 

En kan selv se andelen av 1.5-1.6 som utgjør 49.7% av Googles telefoner.

 

android.markedsandel.png

Kilde: http://developer.android.com/resources/dashboard/platform-versions.html

 

 

 

Arstechnica har en veldig god artikel om Android-fragmentasjon og Engadget har også tenkt de samme tankene.

 

Google selv ser ikke like stort på problemet enda. Dan Morril som er "open source and compatibility program manager in the Android team" har uttalt følgende

"Because it means everything, it actually means nothing, so the term is useless. Stories on 'fragmentation' are dramatic and they drive traffic to pundits' blogs, but they have little to do with reality. 'Fragmentation' is a bogeyman, a red herring, a story you tell to frighten junior developers. Yawn."
Lenke til kommentar

Den uttalesen der er vel ikke myntet på forskjellige android-versjoner, men heller fragmentasjon som følge av ulik maskinvare og ulike programmeringsspråk. I disse feltene har google gjort en solid jobb, og fragmentasjon er ikke et faktisk problem. Dette hovedsaklig på grunn av at android hele tiden kjører en virtuell maskin, felles java-basert srpåk, og fordi alle telefoner må følge en viss standard (gps, kamera, akselerometer etc.) for tilgang til market.

 

Når det er sagt så begynner android-versjon-defragmentering å bli reelt. Dette er ikke noe google har ansvar for, da det er mobilprodusentene som ikke opdaterer telefonene sine. Forhåpentlig vis kan dette virke positivt, men jeg ønsker fremdeles at produsenter skal bli flinkere. Kanskje google burde gå kraftigere ut og nærmest pålegge dem dette? På den andre siden må det ikke føre til at android blir valgt bort til fordel for alternativene. Kanskje det er forbrukerene som må la produsentene få høre det?

Uansett er jeg glad for at min nexus en kjører vanilla.

Lenke til kommentar

Uenig, synes kalenderen på Android er en vits. Må ofte inn på kalenderen via browseren på den vanlige pc-en for å gjøre ting, fordi funksjonaliteten er utelatt fra android-versjonen. Dette fungerte mye bedre på WM.

 

Mangel på Equalizer, medieformatstøtte osv er også et lite aber, men dette kommer naturligvis, og kommer kanskje under brukeropplevelse..?

 

Jeg er tyve ganger mer fornøyd med Android enn WM, men likevel mangler det mye for at jeg skal være helt fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva med å kunne lagre vedlegg til epost, for ikke å snakke om å videresende epost med vedlegg inntakt. De har jammen meg et par ting å fikse opp i før de kan si seg ferdig..

Lenke til kommentar

Ja Google har litt av et problem med tanke på akkurat dette her og hvordan de skal få endret andelen av eldre operativsystemer til nyere release som de kjører.

 

En kan selv se andelen av 1.5-1.6 som utgjør 49.7% av Googles telefoner.

 

Og det hjelper jo heller ikke at SE lanserer telefoner som fortsatt kjører v1.6.

 

http://www.amobil.no/artikler/mobildryss_fra_sony_ericsson/76896

 

Har lyst på en Android telefon, og det kan se ut som om jeg for første gang på kommer til å kjøpe en telefon som ikke er fra Sony Ericsson eller Ericsson. Men kjøp av telefon med Android forutsetter at noen av produsentene faktisk viser vilje til å oppgradere telefonene etterhvert som ny versjon av Android blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hva med å kunne lagre vedlegg til epost, for ikke å snakke om å videresende epost med vedlegg inntakt. De har jammen meg et par ting å fikse opp i før de kan si seg ferdig..

Enig at dette burde vært standar.

Men det fine med Android er jo at ting som dette kan man enkelt fikse ved og ta en tur innom Marked.

Lenke til kommentar

Se kommer med oppdatering for alle sine Android modeller 3.kvartal inkludert de nye modellene som har blitt annonsert. Tror dessverre dessverre det er snakk om 2.1 og ikke 2.2.

Nettopp. Versjon 2.1 ble sluppet i Januar 2010. Når det tar nærmere 9 måneder før de klarer å komme med en oppdatering, og ikke engang til siste versjon, så viser det bare at det ikke har særlig høy prioritet. Og bedre blir det jo ikke av at de lanserer en telefon 6 måneder etter at v2.1 kom og den også kjører en eldre versjon. SE X8 burde minimum kjørt v2.1. Spør du meg burde de også klart v2.2 siden den først blir tilgjengelig i tredje kvartal. Da ville de hatt opp mot tre måneder på å fått v2.2 til å fungere. Burde være mulig dersom man vil.

Lenke til kommentar

Nå har google ansatt en ui designer fra Palm, så det blir nok gode saker i gingerbread (2.3). Jeg skulle ønske alle produsentene la fra seg UIen de legger til. Evt. lagt dem som et skin som kan lastes ned fra market. Det er helt vanvtittig at oppdateringer går så sakte, eller aldri skjer. Men på en annen side så kan det forklares ved at de vil du skal kjøpe ny telefon. Jeg vil derimot si at hardware skal være faktoren og ikke software.

Lenke til kommentar

Før 2007 og Apple så var det hardware som var fokus i mobilbransjen, noe som førte til stagnasjon og en uinspirert brukeropplevelse. Heldigvis så begynner endelig de fleste å skjønne at det er innovasjon og brukervennlighet på softwaresiden som driver salgene og ikke flotte tall på en liste. Med målrettet fokus fra Google tror jeg virkelig at de kan vippe Apple av tronen om 1 år eller 2. Og at jeg endelig kan bli en lykkelig Android eier, vel etter 1 år med iPhone 4 da. :tease:

Lenke til kommentar

Før 2007 og Apple så var det hardware som var fokus i mobilbransjen, noe som førte til stagnasjon og en uinspirert brukeropplevelse. Heldigvis så begynner endelig de fleste å skjønne at det er innovasjon og brukervennlighet på softwaresiden som driver salgene og ikke flotte tall på en liste. Med målrettet fokus fra Google tror jeg virkelig at de kan vippe Apple av tronen om 1 år eller 2. Og at jeg endelig kan bli en lykkelig Android eier, vel etter 1 år med iPhone 4 da. :tease:

 

Helt enig med deg. ;)

 

Flott at de tar tak i "problemet", men fram til det er gjort kommer jeg til å kjøpe den mobilen som passer best for meg. Så langt er det, kanskje jeg skal legge til dessverre, iPhone 4. Gidder ikke handle mobil på "ideologi" (fri vs ikke fri, Apple vs Google), jeg handler det som passer meg best. Så får de to selskapene, og mobilprodusentene forøvrig, krangle om pengene mine ved å lage bedre telefoner.

Lenke til kommentar

@LordErik: Høres fornuftig ut, for ideologi er meningsløst i denne sammenhengen. Både Google og Apple har samme "ideologi": Å lage gode, nyttige produkt som folk vil bruke, og å tjene penger på det. Kapitalismen er det nærmeste man kommer en "ideologi" i begge tilfeller. ;)

Lenke til kommentar

Nja... Begge er selvsagt ute etter penger. Men de velger ulike midler for å nå målet. Google kjører for det meste open source, mens Apple er så proprietære man får blitt.

 

Det er jeg helt enig i, og jeg vil selvsagt helst slippe å bruke iTunes og forholde meg til hva Jobs syntes er OK å installere på min egen telefon. Open source er et stort pluss i min bok.

 

Men det er en viss balanse der mellom open source, eller iPhones mangel på det, og iPhones andre gode egenskaper. I mitt tilfelle ofrer jeg ikke det jeg opplever som å være overlegen brukervennlighet, design, applikasjoner, og oppdateringer for et åpent system.

 

Det er ingenting i veien for at HTC, Samsung, eller andre lager en pen telefon, med kraftig hardware, som de faktisk oppdaterer OSet på med gjevne mellomrom. På samme måte som at det egentlig ikke er noe som hindrer Google å lage en mer fullstendig og brukervennlig versjon av Android, og åpne appstoren for det norske markedet. Når de en gang gjør det, så skal jeg hjertelig kjøpe en Android-telefon, og nyte friheten og slippe drittprogrammet iTunes!

 

Men det hele kommer vel ned til hvor mye en verdsetter open source, og hvordan man vektlegger de øvrige funksjonene til en/et telefon/OS. Noen kunne f.eks ikke brydd seg mindre om telefonen er >1 cm tykk, men det gjør jeg.

Lenke til kommentar

Både Apple og Google velger åpen kildekode om det gagner dem. Apple har f.eks. Webkit som er åpen kildekode, Google har f.eks. Android. Ingen av de har heller noe problem med å velge proprietære løsninger. Mesteparten av produktene til begge selskapene er proprietære.

Lenke til kommentar

Både Apple og Google velger åpen kildekode om det gagner dem. Apple har f.eks. Webkit som er åpen kildekode, Google har f.eks. Android. Ingen av de har heller noe problem med å velge proprietære løsninger. Mesteparten av produktene til begge selskapene er proprietære.

At Apple har et open source project på en web-browser hjelper jo svært lite i sammenligningen mellom det åpne Android vs. det stengte iOS...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...