Gå til innhold

Ryktebørsen går for Nvidia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke ytelse problemet til Fermi-serie, men heller forholdt pris/ytelse i spill. Fermi har enormt potensiale til å gjøre parallelle oppgaver i ymse programmer, men det endrer ikke mye på det faktum at de fleste skjermkort-kjøpere i denne prisklassen kjøper skjermkort etter spillytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så varm som Fermi blir, så burde denne vært produsert på en 32nm prosess mener jeg. Da jeg leste tester av Fermi fikk jeg ikke like stor wow følelse som da 8800GTX (G80) kom ut. 8800GTX holdt koken godt i spill selv om nye GPU'er kom på markedet.

 

Jeg kommer til å sitte med mitt GTX285 kort lenge enda ser det ut som...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Sukk. Jeg skulle så gjerne kjøpt et nytt AMD-kort med all sin herlighet, men dessverre gjør den elendige utviklingen av skjermkortdriverne deres for GNU/Linux at det ikke blir aktuelt på flere år enda. Kanskje når den åpne driveren er god nok... Men med det tempoet ting skjer i nå for tiden er jo 5xxx-serien eldgammel og 7xxx-serien på hell før man har noe som kan ligne på en fullverdig åpen driver for 5xxx-kortene. Og Catalyst er bare ikke bra nok.. Så det blir nok nvidia for alltid hos meg. Synd, men sant.

Lenke til kommentar

For 2 år siden snublet jeg over en Linux artikkel som faktisk satte AMD på lik linje med Nvidia, så veldig ille kan de ikke være.

 

Uansett, skulle jeg ha handlet kort etter ytelse utenom spill så har fortsatt Nvidia tapt noe grusomt, til og med ATi sine budsjett kort denger Nvidia sine toppkort, men dette er fordi Nvidia har dårlig arkitektur for den jobben, og er faktisk knapt nok bare dobbelt så rask som en CPU mens ATi er rundt 4 ganger raskere.

Lenke til kommentar

Kilde til den artikkelen? Å stille AMD på lik linje med Nvidia er helt hårreisende. AMD henger gjerne flere måneder etter med å oppdatere driverne til å større nyeste X.org, de har ingen fungerende implementering for å spille av HD-film på GPU, ytelsen er generelt dårlig og man opplever mye oftere artifacts i grafikken i spill osv. Driverne deres er også veldig buggy og ustabile. Kudos til AMD for å bidra til utvikling av åpne drivere, men det tar for laaaaaaaaaaang tid.

 

Nvidia får et stort, rødt minustegn for å ikke underbygge åpen kildekode, og nå har de også trukket sin xorg-nv-driver. De overlater all åpen utvikling til reverse engineering av frivillige. De får derimot pluss for full funksjonsliket mellom Windows og *nix-driverne, meget god hw-akselerering av HD-film gjennom VDPAU, god ytelse i spill og de ligger alltid langt fremme i utviklingen. Da OpenGL4 ble lansert hadde nvidia en driver klar tre dager senere. AMD har det fremdeles ikke. De lanserer stadig nye beta-drivere til det åpne markedet for testing, og de ligger hele tiden ajour med siste gjeldende x.org-server. I tillegg er driverne svært stabile og gir god ytelse (dog ikke fullt så god som i Windows siden X11 egentlig er håpløst utdatert).

 

Derfor er nvidia den soleklare vinneren på GNU/Linux og kommer til å være det i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Da OpenGL4 ble lansert hadde nvidia en driver klar tre dager senere. AMD har det fremdeles ikke.

Samme gjelder OpenCL 1.1. Denne nye revisjonen av OpenCL ble ratifisert av Khronos i går, og allerede samme dag så har Nvidia en driver og SDK klar på alle plattformer.

Lenke til kommentar

Nå som 257.21-WHQL-driveren er ute for Windows, så vil dette rette opp litt av den "manglende" ytelsen, men prisen er fremdeles noe stiv. Det som jeg tror vil rette opp mer balansen er når B1-revisjonen kommer, med forhåpentligvis bedre termiske egenskaper. Hvis det også kommer nye kraftigere modeller så vil de eksisterende trolig forskyves noe nedover prismessig, og det skal ikke mye til før flere av modellene blir et godt kjøp.

 

 

Angående OpenGL 4.0 så var faktisk AMD/ATI først ute med en veldig eksperimentell driver som hadde "støtte" på tradisjonelt AMD-vis. Det var vel ikke før i mai at de leverte noe som fungerte, men fremdeles har dårlig ytelse. nVidia derimot har god ytelse både i Direct3D og OpenGL, faktisk så er den sammenlignbar.

Lenke til kommentar

Tidligere var jeg en svoren tilhenger av Nvidia sine kort, spesielt ytelsen. Men (heldigvis) har AMD fulgt opp og har en relativt mye bedre pris/ytelse/varme "faktor", etter min erfaring.

Nvidia har tidligere også vært helt "rævva" mht support, og da spesielt i forhold til drivere. Vet noen om DET er blitt noe bedre?

(Planlegger nytt skjermkort til høsten, og KAN gi Nvidia en ny sjanse....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...