Gå til innhold

Test: Microsoft Arc Keyboard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en test av et trådløst tastatur vil jeg gjerne ha litt informasjon om rekkevidde. Virker som et greit tastatur for sofasurfing og liknende, men funker dårlig hvis rekkevidden er under 2 m.

 

Dette vil jeg også gjerne vite. Slike tastatur er helt tydelig ikke laget for å sitte på et vanlig skrivebord. I mitt tilfelle så bruker jeg TV-en min som PC-skjerm og jeg sitter i sofaen 2-3 meter unna. Min erfaring med sånne 2.4GHz IR-trådløse greier er at det er fullstendig ubrukelig så snart man ikke sitter rett oppå PC-en. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke dropper det og bruker bluetooth. Er det noen praktiske grunner til at produsentene ikke ekslusivt bruker bluetooth? Det har suveren rekkevidde og krever ikke fri sikt til senderen.

 

Edit: kan legge til at jeg for øyeblikket bruker et Logitech DiNovo Edge som fungerer helt utmerket. Det er lekkert, funksjonsrikt og har imponerende batteritid selv etter 2 års hyppig bruk. Men dette mister jeg snart og prisen gjør meg ulysten på å kjøpe et nytt. Jeg er ute etter et alternativ til en litt lavere pris, og det må gå på bekostning av design/funksjoner, ikke rekkevidde og batteritid.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser jeg ikke akkurat når man skal bruke dette. Utifra forfatteren så tror jeg min 13,3 bærbar ikke har noe dårligere tastatur. Så det må være for folk som ønsker ekstern tastatur på sine 9-10 tommer ? Men de har jo tastatur de også, og denne er jo som du sier ikke egnet til å skrive lengre tekster.

 

Så da passer den kanskje best som sofatastatur? Men den mangler jo mediataster og touchpad. Hmm... ser ikke akkurat målgruppen.

Lenke til kommentar

Blåtann fungerer jo utmerket på håndkontrollerne til PS3 for eksempel. Har aldri hatt problemer med dårlig rekkevidde med disse eller blåtann-fjernkontrollen. Vil gjerne ha en greit lite tastatur til PS3 og PC på BT, som ikke koster skjorta. Helst også fra Logitech. Synes diNovo og Mediaboard-et blir for store. Dette virker som en bra størrelse.

Lenke til kommentar
"Kompakte tastaturer generelt tvinger deg til å vinkle håndleddene mer en ønsket, og man føler seg relativt krøplet når lange tekster skal skrives. "

 

Der sluttet jeg å ta testen seriøst.

Jeg skriver som yrke, og mener mindre tastaturer er langt bedre til å skrive masse, enn et stort ett.

 

Mest fordi man ikke trenger å bevege hendene like mye på et lite tastatur, som man gjør på et stort. Man har også armene nærmere midten av kroppen, som forebygger smerter i skuldrene og albuer.

 

Jeg ville gjerne sett hvordan dette tastaturet er sammenlignet med Apples trådløse tastatur, som jeg bruker. Nettopp fordi det er så lite.

 

Jeg vil også si det er et minus at tastaturet ikke benytter blåtannteknologi.

Lenke til kommentar

Har kikket på dette selv mtp stuepc, men det er ikke blåtann dette såvidt jeg husker, ellers er det synd at de ikke har gitt bedre plass til piltaster. Kan man bruke 2 blåtann enheter på en mottaker, eks mus og tastatur?

 

Så at det også kommer noen pene tastatur fra bl.a. Asus, viste bilder av de her inne på hardware.no i forbindelse med en eller annen messe, finner ikke artikkelen igjen, men har troen på det tastaturet hvis det kommer til Norge :)

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så bruker jeg TV-en min som PC-skjerm og jeg sitter i sofaen 2-3 meter unna. Min erfaring med sånne 2.4GHz IR-trådløse greier er at det er fullstendig ubrukelig så snart man ikke sitter rett oppå PC-en.

 

IR er infrarød. Og da snakker vi om fotoner mellom 300 gigahertz og 400 terahertz

 

Men dette tastaturet sender på 2,4GHz som mange andre ting som feks Wlan (b/g/n) og blåtann.

 

Men det er ikke blåtann teknologi dette tastaturet bruker. Man finner sikkert patentnummeret på enheten og kan da se hva det er snakk om.

 

Så dette tastaturet rekker vell en god del. Og du blir sikkert fornøyd! Ellers så kan du jo bruke en USB kabel til og få mottakeren i bedre høyde. Prisen var ikke avskrekkende heller! Har lyst på det! Meeeen hadde likt at det var blåtann så jeg kunne ha brukt det på Android enheter. Enklere og spille spill emulatorer da! Hirr hirr! :cool:

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

hmm, faktisk det første Microsoft produktet jeg kunne tenke meg å kjøpe som jeg har kommet over på lenge lenge. I den grad det _er_ et Microsoft produkt...

 

Usikker på om uspes. 2.4GHz og ikke blåtann er et tema for meg, men litt skeptisk til piltast løsningen...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...