Gå til innhold

Bedre grafikkmuligheter for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SAFT SuSE, EN REVERSE-ENGINEERED DRIVER I LINUXKJERNEN?!?!?

 

[/ironi]

 

Hadde vært fint om hw.no fikk på plass en ny, fast skribent som kunne ta seg av slike nyheter. Nyhetene til Robin, Brendan og Olav var de eneste av nogenlunde kvalitet på hw.no og i grunn den eneste grunnen til at jeg fremdeles kikker innom her.

 

Og så hadde det vært fint om noen som faktisk kan litt om GNU/Linux skriver artiklene. Som vanlig ender artikler som ikke er skrevet av de tre jeg nevnte ovenfor som mer eller mindre rene sitater fra kilden (den ene), ukritisk og uvitende. (Utenom den årlige hardware-testen, da!)

 

Snart kan jo hele hw.no bare bli en eneste stor RSS-feeder, så slipper de å skrive saker selv i det hele tatt. Google Translate ordner biffen for de som ikke er så stødig i engelsk.

Lenke til kommentar

Nouveau-driveren er ikke ny, det nye er at den er med i kjernen.

Denne driveren kan på ingen måte måle seg med nVidias proprietære driver, og er et makkverk av kodesnutter, deriblant mesa. 3D-ytelsen er under 1/10 av nVidia-driveren og anbefales ikke til dette formålet. Det som driveren er grei til er en grunnleggende reserve-driver om nVidia av en eller annen rar grunn skulle feile.

Lenke til kommentar

Synes dere er vel på den kritiske siden. Det er ikke Jan Arild sin feil at de andre uteblir. Når det er sagt er det mye jeg savner fra artikkelen. Det skjer svært mye med linux for tiden, og 2.6.33 er intet unntak.

 

For Nvidiadriveren Nouveau er det verdt å nevne at denne faktisk allerede er back-portet til kommende Ubuntu, 10.04 Lucid Lynx, selv om neste ubuntu kjører 2.6.32. Fedora har allerede delvis 3D støtte på plass for Nouveau, og dette vil forhåpentligvis også komme til neste ubuntu i en eksperimentell pakke. Merk at driveren (uten 3D støtte) ikke regnes som stabil. Selv har jeg brukt den i noen uker på min laptop, og er enormt imponert (men nå er ikke mine forventninger all verden i første omgang).

 

For ATI har det skjedd store fremskritt. Driveren regnes nå som stabil, og flyttes fra "staging" til mainline - hovedtreet til linuxkjernen. Den har fått støtte for Displayport, embedded Displayport og lyd gjennom HDMI. I det hele tatt virker det som om kjernedelen av den åpne ATI-driveren nå bare har et par ting igjen (strømsparing, støtte for 5000-serien og GPU-bytting kommer alle i 2.6.34).

 

Verdt å merke seg er det vel også at Android drivere har blitt fjernet fra staging grunnet manglende engasjement/interesse fra Google.

Lenke til kommentar

Og hvor ble det av "Vi oppsummerer Linux-uken"?

 

Det er det beste som har hendt hw.no på...øhh... noen år(?)

 

Jeg savner gode artikler! ....og jeg savner Robin.... cry.gif

 

Brendan og Olav har vært ute og sagt i en eller annen forumtråd at de ikke har nok tid på fritiden til å følge opp med denne spalten inntil videre, men at de håper å komme tilbake senere.

Lenke til kommentar

Og hvor ble det av "Vi oppsummerer Linux-uken"?

 

Det er det beste som har hendt hw.no på...øhh... noen år(?)

 

Jeg savner gode artikler! ....og jeg savner Robin.... cry.gif

 

Brendan og Olav har vært ute og sagt i en eller annen forumtråd at de ikke har nok tid på fritiden til å følge opp med denne spalten inntil videre, men at de håper å komme tilbake senere.

Stemmer det, vi uttalte oss om det i kommentarfeltet for siste spalten som er utgitt til nå.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1184120&st=20

 

Ser ut til at Brendan blir mer opptatt med skole fremover, og tenker selv på å gå litt skole igjen, dermed kan det nok bli litt vanskelig fremover. En idé en periode fremover kan jo være og enkelt og greit skrive enkeltstående artikler, da stiller man seg litt friere til å velge disponere tiden slik det passer seg selv, og vil heller ikke ha det samme tidspresset på seg. Dermed vil det nok bli lettere å komme med hyppigere artikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...