Gå til innhold

7 millioner skuffede Iphone-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange hevder at Iphone har blitt populær i stor grad på grunn av sine begrensninger, og ikke til tross for dem. Logikken går noe i retning av at siden den er enkel kjøper folk den.

Min teori er at "alle" har fått med seg at iphone er hipt og kjøper den "i blinde" uten å lest seg opp på produktet og ulemper ved det. Det samme fenomenet med "blinde kjøp" kommer nok til å gjøre ipadda til en salgssuksess, til tross for alle begrensningene.

 

Iphone og Ipod-brukere har forsøkt å laste ned Adobe Flash intet mindre enn 7 millioner ganger i løpet av desember.

Litt mer tallmateriale fra wikipedia:

- Den første iphonen ble lansert i juni 2007. Den har altså vært på markedet i 32 måneder.

- Per 1. kvartal 2010 (sikkert 26.12.09) er det solgt 42,48 millioner eksemplarer.

- 7,367 millioner enheter ble solgt i 3. kvartal 2009.

 

Nå er neppe 100% av de solgte enhetene i bruk (Noen ligger på lager, noen er ødelagte osv), men la oss anta at alle er i bruk (i Apples favør av regnestykket under her). Vider kan vi anta at antallet forsøk på nedlastinger er proporsjonalt med antallet solgte enheter den aktuelle måneden. Salget i 4. kvartal 2009 var ca 7,367 enheter. I desember var det på grunn av julesalget trolig litt over 1/3 av salget i 4. kvartal. La oss si 40% av salget i 4. kvartal. Dvs. ~2,95 millioner enheter. Det vil si at for hver solgte iphone så er det 7/2,95 = 2,37 nedlastingsforsøk av Adobe flash.

 

Hvis vi antar at gamle kunder hele tiden glemmer at iphone ikke støtter Adobe flash og antall nedlastinger er proporsjonalt med antall solgte enheter så blir tallet noe annerledes. Det er bare 42,48/7 = hver sjette iphone-eier som har prøvd å laste ned Adobe flash i desember.

 

Hvor mange ganger Adobe flash er forsøkt nedlastet i perioden juli 2007 til februar 2010 er derimot et mye større tall enn for den enslige måneden desember 2009. Med litt harelabb-beregninger: ~125 millioner ganger siden juni 2007.

Lenke til kommentar

Bare av ren uvitenhen, men hvor mange telefoner er det egentlig som har flash? Jeg har aldri hatt en mobiltelefon som kunne vise flash, og iPhone er utvilsomt den beste mobiltelefonen jeg har hatt med tanke på nettsurfing.

 

Så jeg synes debatten er litt pussig.. Kan ikke si at jeg føler det som et savn.

 

På iPad kan jeg skjønne at problemstillingen vil være mer reell ettersom man vil surfe på "vanlige" nettsider. På iPhone er de fleste nettsider mobiltilpasset uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad for at iPhone ikke har Flash-støtte, det er jo et rent lite helvete å få noe som helst som likner på fornuftig ytelse på nettaviser hvis man har det påskrudd, og har man det påskrudd, så har man essensielt dratt ned buksa og klistret på en lapp bak hvor det står "FUCK ME HARD".

 

Jeg slutter meg helhjertet til Dan Goodins ønske om skjerpings fra Adobe (The Register, 5. februar).

Lenke til kommentar

Count me out, Adobe

Mitt forhold til Flash: blokker dritten mest mulig!

Skulle likt å se statistikk for hvor mange som lastet ned en eller annen form for Flash-blokkering eller Adblock i samme periode. Det er alltid det første jeg gjør når jeg tar i bruk nettleser på en ny datamaskin - men iPhone sparer meg for bryet :p

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe rart Apple er skuffet: :nei:

 

20. mars 2008: Adobe lover Flash til iPhone, "snart": http://www.amobil.no/artikler/naa_faar_iphone_flash/49889

 

2. februar 2009: Adobe har fortsatt ikke fått ut fingeren: http://www.amobil.no/artikler/flash_for_ip...kke_klart/67595

 

Adobe flash er ikke akkurat verdens beste software, når man kombinerer dette med apple, som ikke akkurat er verdens mest samarbeidsvillige selskap, så blir det vel trøbbel...

 

AtW

 

Count me out, Adobe

Mitt forhold til Flash: blokker dritten mest mulig!

Skulle likt å se statistikk for hvor mange som lastet ned en eller annen form for Flash-blokkering eller Adblock i samme periode. Det er alltid det første jeg gjør når jeg tar i bruk nettleser på en ny datamaskin - men iPhone sparer meg for bryet :p

 

Du er klar over at du ikke trenger å installere flash på din nye maskin?

 

AtW

 

Jeg er veldig glad for at iPhone ikke har Flash-støtte, det er jo et rent lite helvete å få noe som helst som likner på fornuftig ytelse på nettaviser hvis man har det påskrudd, og har man det påskrudd, så har man essensielt dratt ned buksa og klistret på en lapp bak hvor det står "FUCK ME HARD".

 

Jeg slutter meg helhjertet til Dan Goodins ønske om skjerpings fra Adobe (The Register, 5. februar).

 

Ja, det er jo rent fantastisk at vi ikke har den valgmuligheten, jeg tynges enormt av å selv kunne velge om jeg vil ha det på eller av.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe rart Apple er skuffet: :nei:

Ja, for det er nok ikke Apple som er problemet... :roll:

Joda, på hw.no-nettverkets sider er det alltid Apple som er problemet, og ingen andre. :hrm: Flash er en Adobe-teknologi, så selvsagt er det Apple som er problemet her, det skjønner jeg også. Adobe er jo bare snille som bruker flere år på overtid for å ikke levere noe som helst. At Apple blir sure har de absolutt ingen som helst grunn til.

 

Fornøyd? Er dette politisk korrekt nok?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Skulle likt å se statistikk for hvor mange som lastet ned en eller annen form for Flash-blokkering eller Adblock i samme periode. Det er alltid det første jeg gjør når jeg tar i bruk nettleser på en ny datamaskin - men iPhone sparer meg for bryet :p

Det fine med flashblock er at man får en play-knapp der alle flashanimasjoner skulle vært. Den man man trykke på når man likevel ønsker å se flashen.

 

  • iphone: flash starter aldri
  • vanlige nettlesere med flashblock: flash er av som standard, men enkel å starte
  • vanlige nettlesere uten flashblock: flash starter alltid

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe rart Apple er skuffet: :nei:

Ja, for det er nok ikke Apple som er problemet... :roll:

Joda, på hw.no-nettverkets sider er det alltid Apple som er problemet, og ingen andre. :hrm: Flash er en Adobe-teknologi, så selvsagt er det Apple som er problemet her, det skjønner jeg også. Adobe er jo bare snille som bruker flere år på overtid for å ikke levere noe som helst. At Apple blir sure har de absolutt ingen som helst grunn til.

 

Fornøyd? Er dette politisk korrekt nok?

Du nærmer deg.

Du kan jo høre med Opera hvor samarbeidsvillige Apple er.

 

Personlig tror jeg at hvis Apple ville ha Flash på iPod/iPhone/iPad så hadde det vært det.

Lenke til kommentar

Helt korrekt Moskus. Apple hadde ikke behøvd å vente på Adobe, det er fullt mulig å lage en Flash-plugin uten Adobes hjelp. Faktisk virker Gnash som plugin i Konqueror, som er bygd på Webkit. Skulle neppe mye bistand fra Apple (kodere/penger) til å få Gnash til å virke på iPhone/iPad.

 

Problemet er nok heller at Flash konkurrerer ut Apple sine format (les Quicktime).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...