Gå til innhold

Nytt, lite systemkamera fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge spesifikasjonene på dpreview så var det ikke akkurat mye størrelsesforskjell å snakke om? Hjelper lite at kameraet er 6 mm smalere når det er både 6 mm tykkere og 2 mm høyere.

 

Skulle jeg valgt kun utifra størrelse så er nok panasonic GF1 beste alternativ.

Lenke til kommentar

Pussig å fokusere på størrelse. Det som er interessant er at det er et systemkamera med betjeningsopplegg tilpasset de som kommer fra kompaktkamera og som ønsker seg bedre bildekvalitet uten å føle at de må ta høyskolen på nytt. Det kan bidra til volum. Bra for kompaktbrukere, bra for oss som ønsker mer optikk og utstyr til formatet.

Lenke til kommentar

Pussig av Olympus å fokusere på størrelse ja, når det ikke er snakk om noen stor forskjell. Det er nok en del entusiaster som vil synes at Olympus feilprioriterer målgruppe her. Det mange ville ønsket var vel et kamera med innebygd søker og blits, og med et bedre design enn det her, når de begynte så godt.

Lenke til kommentar

Dette er et steg nedover prisstigen som DSLR-kameraene klatre nedover de nærmeste årene. Med en veiledende pris på ~5300 kr inklusive 14-42 tror jeg vi kan se utsalgspriser ned mot ~4500 kr med 14-42 og ~4000 uten objektiv. Personlig synes jeg ikke prisene har falt nok ennå. Jeg får se utover 2011-2012. Kanskje jeg kjøper en innstegsmodell + Panasonic 20/1,7 etter hvert.

 

PS. Dpreview har klargjort en spesifikasjonssammenligning mellom EP1, EP2 og EPL1.

Mitt førsteinntrykk av spesifikasjonene er:

- Bare 1/2000 sekund :thumbdown:

- innebygget blitz :thumbup:

- Mulighet for EVF (med inntil 14x forstørrelse) :thumbup:

Lenke til kommentar
Pussig av Olympus å fokusere på størrelse ja, når det ikke er snakk om noen stor forskjell. Det er nok en del entusiaster som vil synes at Olympus feilprioriterer målgruppe her. Det mange ville ønsket var vel et kamera med innebygd søker og blits, og med et bedre design enn det her, når de begynte så godt.

Mindre er vel så meget sagt.... Det er 5% kortere, men 17% tykkere og 3% højere. Så ganger man målene sammen som 'kasserumfang', er det blevet 14% større....

Lenke til kommentar
Hm, siden JP klarer å tilby E-P1 kit til 4990,- kan vi vel kanskje håpe at de ganske fort tilbyr E-PL1 til i underkant av 3500,-?

 

Er jo ikke så rart at prisen på E-P1 er presset nå som E-P2 er lansert. Så den dagen E-PL2 når markedet så dropper nok prisen på E-PL1 tilsvarende ja.

Lenke til kommentar
...

Navnet refererer til størrelsen på sensoren (målt etter en metode vi godt kunne vært foruten).

...

Ja, det er lidt træls reklametal, at måle en eller anden diameter på et (fiktivt) katoderør...

Se fx her hos DPReviews for forklaring og eksempler

Men som en nogenlunde tommelfingerregel gælder at den FAKTISKE diagonal er 2/3 af reklametal.

Eller om du vil, bredden på sensor er omtrent det halve af reklameetal.

 

Så når reklametal angiver 4/3" så er den reele diagonal tæt ved 8/9"≈22.6mm nemlig 22.5mm :cry:

 

Så en FourThirds sensor har altså 'kun' et areal på 28% af en FF-sensor, eller 58% af en APS-C. :mellow: Men til gengæld næsten 8 gange en 1/2" :D

Lenke til kommentar
Det er nok ikke fiktivt - de katoderørene var vanlige i videokameraene i TV's barndom. Og de benevnelsene har fulgt over i kameraverdenen via forbruker-videokamera og kompaktkamera.
Ja du har ret i at de ikke VAR fiktive, men du finder ikke mange katoderør i dag, og i hvert fald ikke i digitale kameraer... Men det er svært at få udryddet den slags. Men vi kan da glæde os over at (vist) ingen forsøger at sælge en FF som 23/9" sensor. :cry: Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...