Gå til innhold

Guide: For sikkerhets skyld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt mange løsninger gjennom tidene og en gang i året kommer jeg på noe lurt (tror jeg) og så lager jeg et nytt opplegg. Har kommet frem til at jeg må huske hva jeg kaller "original", så jeg har de urørt for seg.Med mye kopiering frem og tilbake er det vanskelig å huske etterhvert hva som er "kilden". Har laget et nytt system nå (doh!) hvor dette er tydeligere for meg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en lignende løsning som artikkelforfatter, men siden jeg har flere maskiner og mer enn bilder som skal tas vare på er den litt utvidet:

 

Jeg bruker en synology DS409+ NAS som sentralt arkiv. Denne bruker alle klientmaskinene til å ta backup mot. I.e. windows maskiner mounter disken og tar backup, mac maskiner mounter den som en time machine. Begge disse prosessene foregår automatisk.

 

I NAS serveren er det satt opp en backup av disse backupkatalogene til ekstern USB disk. Ukentlig tar jeg en slik disk på kontoret, og tar med tilbake den andre som går inn i NASet.

 

Dermed trenger jeg bare tenke på å flytte disker til og fra jobb, resten går av seg selv. (Automatikk er helt essensielt i en god backuprutine)

 

Forøvrig bør alle jevnlig teste at de kan hente ut filer fra backup. Det er lett å tro at man tar backup for så å oppleve at backupen er ubrukelig når den trengs.

Lenke til kommentar

Fin guide.

Som bare en glad amatør tar jeg sjansen på at ikke minnekortene slutter å virke på vei hjem fra fototur (da er det vel heller mer utsatt for tyveri enn for krasj). Hjemme laster jeg inn bildene på PCen for å deretter sende over på ekstern harddisk. Fra tid til annen brenner jeg en DVD. Men siden tar egentlig sjansen på at ikke den eksterne og PCen krasjer, for grunnet lite plass sletter jeg ofte bildemappene fra PCen. For min del er det ikke katastrofe, selv om worst case skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men over til saken.. Min løsning er liknende.. har en bildemappe på det stasjonære kraftverket som brukes til bildebehandlig osv, som kontinuerlig synkroniseres med mapper fordelt på mine 2 laptoper, samt laptopen til madammen, samt en egen Raw backup på en ekstern hardisk. Har jo forsåvidt problemet med at det meste vil gå tapt om huset brenner ned da :ermm:

Endret av Simon Aldra
Sitat av slettet innlegg fjernet av moderator.
Lenke til kommentar
Jeg bruker en synology DS409+ NAS som sentralt arkiv. Denne bruker alle klientmaskinene til å ta backup mot. I.e. windows maskiner mounter disken og tar backup, mac maskiner mounter den som en time machine. Begge disse prosessene foregår automatisk.

 

Hvordan vil det fungere å bruke denne som off-site backup? Jeg tenker på å ha en NAS stående hjemme hos foreldrene mine, og ha denne stående åpent mot nett (via router), er det da en smal sak å passordbeskytte denne og kontakte den fra min egen pc via internett?

Lenke til kommentar
Hva med online tjenester og lagringssteder?

 

Jeg oppdaga at jeg har lagring uten begrensing som følge med innboforsikringen min.

 

Får starte opplastingen av 30 GB snart tenker jeg.

 

Brukte en slik tjeneste i gamle dager med ubegrenset plass osv, men den gikk konk, siden ble utilgjengelig, og alt jeg hadde tatt lastet opp forsvant :roll: Hadde uansett alt på Pcen, men surt om det ikke hadde vert tilfelle.. Så har vert litt skeptisk til nettbasert lagring siden. Dette skjer vel neppe med de store tjenestetilbyderene vi har nå da og Google kommer jo snart (eller har kommet?) med et svar på Microsoft sin Skydrive :)

Lenke til kommentar

Har i dag en kommersiell onlineløsning, men det kommer til å bli for kostbart i lengden.

 

Derfor jobber jeg med å få på plass en onlineløsning som sender dataene mine til en Netgear ReadyNAS som jeg plasserer hos mine foreldre. Synes det blir en rimelig, fleksibel og ikke minst helautmatisk løsning.

 

Er det noen som har gode erfaringer med synkroniseringsløsninger som gjerne støtter FTP? Skal sjekke ut SyncBack.

Lenke til kommentar
Hva med online tjenester og lagringssteder?

 

Jeg oppdaga at jeg har lagring uten begrensing som følge med innboforsikringen min.

 

Får starte opplastingen av 30 GB snart tenker jeg.

 

absolutt ikke dumt, men hva skjer om du bytter forsikringsselskap? kan du fortsette å abbonere på tjenesten?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager bump, men kom over artikkelen etter å lest DENNE, i "les også".

 

 

Vil bare tipse om Mejuba som har unlimited upload (både antalle bilder, og størrelsen), den sparer på ORGINAL bildene dine sånn at du kan laste de ned uten at noe form for komprimering (noe de fleste hosting sider gjør ), og gir unlimited bandwidth.

 

Og er 100% gratis! :new_woot:

 

Alt gjelder bilder OG video.

 

http://www.mejuba.com/

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...