Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Er det mye som må endres for å få vekkerklokke scriptet ditt til å virke på HS3 Moskus?

Ja, ganske. Jeg bruker ikke det scriptet nøyaktig som det står, men har satt opp et event-basert istedenfor (men med et bittelite script for å dimme lyset opp). Den gjør nøyaktig den samme jobben, men er enklere å vedlikeholde.

 

Du finner en tidligere versjon her, jeg får ta meg sammen å poste det endelige scriptet også (det dimmer litt del smartere, for dimmerne er som oftest ikke helt lineære).

 

Se der ja, hvordan stiller du alarmtidspuktet nå? På den forrige kunne det stilles rett fra HSTouch enheten, er det forsatt mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

2. Solskjerming!

Vi har fått oss solskjerming på 4 vinduer. Da blir det ikke ubehagelig varmt inne, samtidig som vi kan se ut og holde et øye med ungene (vi har jo kameraer, men likevel). Motorene er "turbo" Somfy-motorer, og styres med den nye versjonen av RFXtrx433E. :)

 

attachicon.gifsolskjerming.jpg

 

attachicon.gifsolskjerming_regler.png

Hvor har du kjøpt disse "solskjermingene"?

 

www.fasadeprodukter.no

Vedig fornøyd med dem. De har en bedre motor som standard. :)

 

 

Se der ja, hvordan stiller du alarmtidspuktet nå? På den forrige kunne det stilles rett fra HSTouch enheten, er det forsatt mulig?

Jeg har ikke kommet så langt enda, for jeg har ikke hatt behovet. Men det skal ikke være umulig å lage en enhet som justerer triggertid. :)

 

Skal se om jeg kan se litt på det.

Lenke til kommentar

 

HS3 - Få event til å kjøre "neste" hele time?

 

Er det mulig å lage en event som kjører neste gang klokka er en hel time? Om jeg aktiviserer det 09:50 så kjøres det 10:00, 13:10 og 14:00 osv.

 

Jeg er glad i nyheter, men det er enkelte programledere som jeg ikke klarer. Dermed vil jeg at radioen går til P1 når klokken er helt time, dermed slipper jeg å høre Pål Plassen tørrprate daglig. :confused:

 

På samme måte vil jeg "skru" av radioen 3 eller 5 minutter senere. Evt. gå tilbake til sin opprinnelige iTunes-spilleliste. Det ordner jeg selv.

 

Hadde blitt utrolig glad om det fantes en løsning for dette.

 

 

HsQpm.jpg

 

JvmT4.jpg

 

 

Takk igjen Moskus, men dette fungerer ikke.

 

Hjemmekontor i dag, tester og eventet kjøres umiddelbart jeg trykker på eventen. Den venter ikke til hel time.

 

Jeg vil selv aktivisere de timene når den skal kjøre eventen.

Lenke til kommentar

Hjemmekontor i dag, tester og eventet kjøres umiddelbart jeg trykker på eventen. Den venter ikke til hel time.

Hvis du trykker "Run Event" så blir det kjørt der og da uansett, ja. Det er pr. design.

Du kan lage en virtuell enhet, og bruke det som condition for Eventet. Skal se om jeg kan forklare bedre.

 

1. Lag en virtuell device. Min heter "Kjør Event" her. Så kan vi endre Status-tekster og ikoner:

PFfDf.jpg

 

2. Skru den på...

lvzLK.jpg

 

3. Lag et Event, med triggere og conditions som her:

wiwLM.jpg

 

4. ????

 

5. Profit. :)

 

 

Du bruker nå Device'n du lagde for å styre om Eventet skal kjøres eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow!

Jeg har sendt og mottatt mine første KNX telegram fra VB i kveld!

 

Altså:

- har kjøpt meg en KNX modul, et KNX power og et USB interface.

- har lastet ned SDK

- har fiklet meg til nok VB kode til å trigge en (VB) event når det kommer et KNX telegram på bussen

- og sende ett telegram som får det ti å si KLIKK i KNX modulen.

 

Ren lykke ;)

 

Målet er å interface faenskapet til/fra homeseer selvfølgelig.

Mest for å kunne tilby HSTouch til KNX folk, men også for å kunne interface ting som er enkelt i Homeseer (Mail, SMS, tale, billige sensorer osv)

 

Og for å kunne kjøre KNX moduler som stabile subsustemer i sikringsskapet

 

Gleden og triumfen er den samme hver gang :D

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite Crestron her gitt...

 

Er forsåvidt Ikke ferdig da jeg konstant bygger ut systemet med nye soner og funksjoner, og oppussing fremdeles pågår no.

Her er hvert fall mitt oppsett til nå.

 

https://youtu.be/St6mQlRBpYc

 

 

post-132835-0-29719800-1426195852_thumb.jpg

 

 

103" Tab-tention lerret. Dog ikke fylt det helt ut da vi ikke kan sitte langt nok unna.

post-132835-0-57329600-1426195859_thumb.jpg

 

 

Eneste seriøse alternativet for høyttaler-kontakt som skal på vegg. Speak-On fra Neutrix

post-132835-0-06638400-1426195866_thumb.jpg

 

Denne rabagasten kom i posten i går. Vanntett kontroller som skal benyttes på badet/badekar og utendørs, og fremtidige jazzuzi :D

post-132835-0-57249800-1426196025_thumb.jpg

 

 

Stereobenk er byttet ut til fordel for AV rack med mye snaks.

Og ja! Playstation kontrolleren fungerer kanon bra igjennom 3 vegger (som er den lengste avstanden den blir benyttet på ;)

post-132835-0-52891900-1426196670_thumb.jpg

Endret av emosbek
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har litt peiling på rollertrol?

 

Vurderte å sette opp en automatisk rullegardin i hjemmekinoen. Muligens også oppgradere til automatisk dimmbar belysning. Tanken var å koble dette opp for automatisk styring fra XBMC/Kodi samt en manuell "override".

 

Er litt tungvidt å dra igjen gardiner og snuble i mørket hver gang man ønsker å se en film.

Lenke til kommentar

Noen som har litt peiling på rollertrol?

 

Vurderte å sette opp en automatisk rullegardin i hjemmekinoen. Muligens også oppgradere til automatisk dimmbar belysning. Tanken var å koble dette opp for automatisk styring fra XBMC/Kodi samt en manuell "override".

 

Er litt tungvidt å dra igjen gardiner og snuble i mørket hver gang man ønsker å se en film.

Ikke kjent med Rollertrol, men kan anbefale Somfy. Stille, har interface som kan benyttes mot mye og ikke kostbart. Selges blant annet på Maxbo.

 

Avhengig av din type receiver, så kan du koble gardiner via 12v trigger-out som går til relé som igjen går til gardin interface.. bare en tanke

Endret av emosbek
Lenke til kommentar

Jeg har en del Rollertrol-motorer (7 stk), og de fungerer fint. Somfy er bedre, det er det ingen tvil om, men det er også en del dyrere. Jeg har Rollertrol på rullegardiner og lameller, og Somfy på utendørs solskjerming.

 

Ulempen med Somfy er at de ikke har en brukbar online-shop som jeg har funnet enda. Ja, de selger litt ymse rundt omkring, men det gjør det mer komplisert å finne akkurat den modellen du vil ha og det gjør det vanskeligere å sammenligne priser (for så vidt jeg har sett så kan de variere fra distributør til distributør).

 

 

Noen som har et godt tips om hvor man får kjøpt Somfy-utstyr?

Lenke til kommentar

Jeg har en del Rollertrol-motorer (7 stk), og de fungerer fint. Somfy er bedre, det er det ingen tvil om, men det er også en del dyrere. Jeg har Rollertrol på rullegardiner og lameller, og Somfy på utendørs solskjerming.

 

Ulempen med Somfy er at de ikke har en brukbar online-shop som jeg har funnet enda. Ja, de selger litt ymse rundt omkring, men det gjør det mer komplisert å finne akkurat den modellen du vil ha og det gjør det vanskeligere å sammenligne priser (for så vidt jeg har sett så kan de variere fra distributør til distributør).

 

 

Noen som har et godt tips om hvor man får kjøpt Somfy-utstyr?

Har du forsøkt å kontakte dem?

Atea benytter mye Somfy til møterom ol.

 

Som sakt, Maxbo (Vækerø) selger

Lenke til kommentar

Jeg har en del Rollertrol-motorer (7 stk), og de fungerer fint. Somfy er bedre, det er det ingen tvil om, men det er også en del dyrere. Jeg har Rollertrol på rullegardiner og lameller, og Somfy på utendørs solskjerming.

 

Ulempen med Somfy er at de ikke har en brukbar online-shop som jeg har funnet enda. Ja, de selger litt ymse rundt omkring, men det gjør det mer komplisert å finne akkurat den modellen du vil ha og det gjør det vanskeligere å sammenligne priser (for så vidt jeg har sett så kan de variere fra distributør til distributør).

 

 

Noen som har et godt tips om hvor man får kjøpt Somfy-utstyr?

Hvordan er løsningen din på lameller ? er det vridning ?

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke Maxbo her men sendte den Norske avdelingen av Somfy en mail.

Hvordan styres rullegardinene fra somfy?

Vel, er forsåvidt litt opp til deg. Men benytter du f.eks Fibaro kan du benytte denne: http://www.bonanza.com/items/like/185675289/Somfy-ILT2-TO-ZWAVE-INTERFACE-ZDMI-z-wave-to-digital-motor-interface-1870171-

 

Du har RS232/485 (som jeg mener er det eneste alternativet) som kan komme fra din pc, styringsprosesor ol.

Min personlige favoritt: http://www.crestron.com/resources/product_and_programming_resources/catalogs_and_brochures/online_catalog/default.asp?jump=1&model=C2N-SSC-2#

 

Crestron koster ikke nødvendigvis så mye som folk skal ha til om man velger brukt og ikke nyeste genrasjon

Lenke til kommentar

 

Jeg har en del Rollertrol-motorer (7 stk), og de fungerer fint. Somfy er bedre, det er det ingen tvil om, men det er også en del dyrere. Jeg har Rollertrol på rullegardiner og lameller, og Somfy på utendørs solskjerming.

 

Ulempen med Somfy er at de ikke har en brukbar online-shop som jeg har funnet enda. Ja, de selger litt ymse rundt omkring, men det gjør det mer komplisert å finne akkurat den modellen du vil ha og det gjør det vanskeligere å sammenligne priser (for så vidt jeg har sett så kan de variere fra distributør til distributør).

 

 

Noen som har et godt tips om hvor man får kjøpt Somfy-utstyr?

Har du forsøkt å kontakte dem?

Atea benytter mye Somfy til møterom ol.

 

Som sakt, Maxbo (Vækerø) selger

 

Ja, men har tilgode å få et svar... :hm:

 

Kanskje jeg skal prøve en gang til. :)

 

 

 

Hvordan er løsningen din på lameller ? er det vridning ?

Ja. Kun vridning. Ikke fratrekk, og det er fordi det er en løsning jeg selv har "hacket" til. Det fordi jeg ikke får meg til å bruke over 10.000 kr på en skinne til lameller (som var tilbudet jeg fikk med Somfy-løsning for 3-4 år siden).

 

Jeg bruker skinner fra Living og en Rollertrol-motor. Tror det ligger noen bilder i tråden her, men jeg har ikke klart å finne dem (enkelt). Kan evt. ta noen nye.

. ta

 

 

Har dessverre ikke Maxbo her men sendte den Norske avdelingen av Somfy en mail.

Hvordan styres rullegardinene fra somfy?

Somfy fås med RF-moduler (tror de aller, aller fleste kan styres med fjernkontroll, og da har du RF). Det er det enkleste, spør du meg. Da er det kun snakk om å koble til strøm. Til controlleren/PCen bruker du en RFXtrx433E (E'en på slutten er viktig, da det kun er den som kan styre Somfy).

 

Og et tilhørende program selvfølgelig. :)

 

 

Jeg har styrt mine utvendige solskjermer ("screen") med Somfy-motorer i snart et år, og jeg har aldri hatt behov for å ta i fjernkontrollen (jeg vet ikke engang hvordan den virker). Det bare fungerer. :)

Lenke til kommentar

 

Lite Crestron her gitt...

Ja, når du sier det.....

 

Jeg kunne tenke meg noen Crestron paneler på veggene. Hvor får man kjøpt slikt hvis man ikke er firma-kunde?

 

Ebay. Kjøper 80% fra ebay, resten plukker jeg med meg om kunden kaster det, eller kjøper nytt om det er noe sært.

Endret av emosbek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...