Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

@MOSKUS, JA - DET ER ET STORT FREMSKRITT.

 

ups...

 

Jeg har brukt Logitech siden før den store lille flate for 7-8 år siden.

 

Herlig at man kan gjøre språkendringer og annet via wifi.

 

Tipper det kanskje berre er eg her inne som tviholder på Philips Pronto sine fjernkontroller (med wifi extendere, rs232, ir osv). Fungerer fortsatt fin-fint og klarer ikkje å finne noko alternativ som er betre. Også plug for homeseer som fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpe akkurat z-wave.me Wall controller wallc-s2 (eller wallc-2 som det står i bruksanvisningen, jeg vet ikke om det er noen forskjell). https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/855-wall-controller-wallc-s2.html

 

Jeg får fint inkludert den i HS3, men så er jeg stuck. Den dukker opp akkurat som her: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=175371

 

Noen som bruker controlleren i homeseer?

 

Kjøpte samme kontroller som deg (WallC-S2), men jeg fikk levert Popp kontroller men med Wallc-2 bruksanvisning. Hvilket merke står det på selve kontrolleren din? Får kun opp den nederste linjen på HS3 med navn "Popp and Co. Wall Controller Node 2 Root"

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpe akkurat z-wave.me Wall controller wallc-s2 (eller wallc-2 som det står i bruksanvisningen, jeg vet ikke om det er noen forskjell). https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/855-wall-controller-wallc-s2.html

 

Jeg får fint inkludert den i HS3, men så er jeg stuck. Den dukker opp akkurat som her: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=175371

 

Noen som bruker controlleren i homeseer?

 

Kjøpte samme kontroller som deg (WallC-S2), men jeg fikk levert Popp kontroller men med Wallc-2 bruksanvisning. Hvilket merke står det på selve kontrolleren din? Får kun opp den nederste linjen på HS3 med navn "Popp and Co. Wall Controller Node 2 Root"

 

 

Jeg fikk også Popp (i alle tilfelle står det Popp på selve dingsen), men jeg antok det var samme hardware og at det ikke spilte noen rolle. Hos meg ser det etter inklusjon akkurat ut som på lenken jeg postet, bortsett fra Popp and Co., da. Jeg får Battery, og fem scene controller buttons. Men det skjer ingenting når jeg trykker på knappene på kontrolleren, og det går heller ikke an å trykke på knappene i HomeSeer (de forblir 'Scene Off', åkke som).

 

Jeg forsøkte å inkludere kontrolleren på samme måte som min Minimote, men det gikk heller ikke. Jeg mistenker vi blir nødt å lage direkte assosiasjoner fra kontrolleren til enheter vi vil styre. Det høres slitsomt ut og mye å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Du må assosiere hver sceneknapp med Homeseer (node1). Å sette selve assosieringen med HS3 går ikke av en eller annen grunn på disse enhetene, men setter du assosiasjonen ved bruk av z-way og deretter går tilbake til HS3 så fungerer de fint.

Tusen takk! Det hadde vært supert å få denne til å fungere. Du beskriver z-way installasjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=22926375

 

Men kan man sette z-way assosiasjon til HomeSeer fra WALLC-2 uten lisens til z-way? Håper jeg klarer å gjøre dette via en virtuell maskin, jeg har ingen windowsboks.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

Du må assosiere hver sceneknapp med Homeseer (node1). Å sette selve assosieringen med HS3 går ikke av en eller annen grunn på disse enhetene, men setter du assosiasjonen ved bruk av z-way og deretter går tilbake til HS3 så fungerer de fint.

Tusen takk! Det hadde vært supert å få denne til å fungere. Du beskriver z-way installasjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=22926375

 

Men kan man sette z-way assosiasjon til HomeSeer fra WALLC-2 uten lisens til z-way? Håper jeg klarer å gjøre dette via en virtuell maskin, jeg har ingen windowsboks.

 

 

Du finner også z-way for linux her: http://razberry.z-wave.me/z-way-server/

 

Men som du sier, uten lisens så hjelper det deg lite. :(

 

Uansett, poenget mitt var at for å få WALLC-2 til å registrere scene-knapp trykk i HS3 så må du få assosiert hver knapp du skal bruke med Node1. Jeg fikk ikke til å assosiere noe som helst med HS3 etter flere forsøk, men hør med Moskus da jeg trur han har bestilt samme brytere og er eksperten her når det gjelder HomeSeer. Kan være dette er fikset i de siste beta versjonene av z-wave pluginen. 

 

For å bruke den som en scene-kontroller må du også forandre parameter 1 (Knapp 1 og 3 par modus) til verdi 0 (Separat) og parameter 2  (Knapp 2 og 4 par modus) til verdi 0 (Separat) da standard verdiene er 1 (I par uten dobbeltklikk).

Lenke til kommentar

 

 

Du må assosiere hver sceneknapp med Homeseer (node1). Å sette selve assosieringen med HS3 går ikke av en eller annen grunn på disse enhetene, men setter du assosiasjonen ved bruk av z-way og deretter går tilbake til HS3 så fungerer de fint.

Tusen takk! Det hadde vært supert å få denne til å fungere. Du beskriver z-way installasjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=22926375

 

Men kan man sette z-way assosiasjon til HomeSeer fra WALLC-2 uten lisens til z-way? Håper jeg klarer å gjøre dette via en virtuell maskin, jeg har ingen windowsboks.

 

 

Du finner også z-way for linux her: http://razberry.z-wave.me/z-way-server/

 

Men som du sier, uten lisens så hjelper det deg lite. :(

 

Uansett, poenget mitt var at for å få WALLC-2 til å registrere scene-knapp trykk i HS3 så må du få assosiert hver knapp du skal bruke med Node1. Jeg fikk ikke til å assosiere noe som helst med HS3 etter flere forsøk, men hør med Moskus da jeg trur han har bestilt samme brytere og er eksperten her når det gjelder HomeSeer. Kan være dette er fikset i de siste beta versjonene av z-wave pluginen. 

 

For å bruke den som en scene-kontroller må du også forandre parameter 1 (Knapp 1 og 3 par modus) til verdi 0 (Separat) og parameter 2  (Knapp 2 og 4 par modus) til verdi 0 (Separat) da standard verdiene er 1 (I par uten dobbeltklikk).

 

 

 

Igjen tusen takk! Da har jeg kommet et par steg videre.

 

For å forandre parametre &c har jeg funnet ut at man må vekke dingsen ved å trykke på alle fire knappene MEN OGSÅ deretter trykke raskt på knapp 2 (øverst til høyre). Jeg satte så parameter 1 og 2 til 0 som du foreslo. Det feiler innimellom, og mye oftere dersom man ikke setter size til 1 byte. Jeg satte så alle 5 grupper assosiert til homeseer. Da dukker det opp støy i loggen når jeg trykker på en av knappene (før var det helt stille): UZB1: Unhandled frame for command class: COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE Received on interface UZB1

 

Men jeg satte også parameter 11-14 til 4 (de var satt til 8 som standard). Da dukker følgende opp i loggen:  Received a Scene Activation for Scene ID 11 (respektive 21, 31, 41).

 

Muligens kan dette brukes til noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Received a Scene Activation for Scene ID 11 (respektive 21, 31, 41).

Muligens kan dette brukes til noe fornuftig.

 

Ja, det virker! Forvirrende nok er scene 11 z-wave scene 1, og den kan brukes som trigger. Man kan stille inn diverse mer under de forskjellige devicene til knapp 1-4, men nå er jeg godt hjulpet.

 

All eksperimenteringen med denne dingsen har gjort at jeg får advarsel om lavt batteri etter mindre enn 24 timer...

 

Edit: Dette er altså Z-wave.me Wall Controller WALLC-2 (WALLC-S2). Så slipper folk å skrolle tilbake gjennom poster.

https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/855-wall-controller-wallc-s2.html

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

Hei

Prøvde å snuse noen sider tilbake men fant ikke noe.

Jeg har en Yale Doorman v2, er jeg 100% låst til Verisure, eller finnes det moduler til andre løsninger?

Begynner så smått å myse på "hjemmeautomasjon", men gidder ikke å kjøre mange forskjellige løsninger :)

Jeg har utviklet en plugin til homeseer som lar deg kontrollere Verisure

 

lsoft.no/verisure

 

 

Kult, takk :)

Får sette meg inn i "homeseer" og medfølgende duppeditter :)

Lenke til kommentar

Uansett, poenget mitt var at for å få WALLC-2 til å registrere scene-knapp trykk i HS3 så må du få assosiert hver knapp du skal bruke med Node1. Jeg fikk ikke til å assosiere noe som helst med HS3 etter flere forsøk, men hør med Moskus da jeg trur han har bestilt samme brytere og er eksperten her når det gjelder HomeSeer. Kan være dette er fikset i de siste beta versjonene av z-wave pluginen. 

 

For å bruke den som en scene-kontroller må du også forandre parameter 1 (Knapp 1 og 3 par modus) til verdi 0 (Separat) og parameter 2  (Knapp 2 og 4 par modus) til verdi 0 (Separat) da standard verdiene er 1 (I par uten dobbeltklikk).

Jeg har Z-NET, så for meg MÅ jeg bruke HS3. Skal teste disse i romjula.

 

(De er sertifiserte, så jeg skal mase på HSTech folka til de virker hvis jeg ikke får det til! ;))

Lenke til kommentar

 

Hei

Prøvde å snuse noen sider tilbake men fant ikke noe.

Jeg har en Yale Doorman v2, er jeg 100% låst til Verisure, eller finnes det moduler til andre løsninger?

Begynner så smått å myse på "hjemmeautomasjon", men gidder ikke å kjøre mange forskjellige løsninger :)

Jeg har utviklet en plugin til homeseer som lar deg kontrollere Verisure

 

lsoft.no/verisure

 

Dette er muligens alene grunn god nok til å gå over til HS3!

Men må man ha Verisure da, eller kan HS3 med denne plugin styre Yale Doorman direkte? Har egentlig ikke bruk for alarm.

Lenke til kommentar

 

Uansett, poenget mitt var at for å få WALLC-2 til å registrere scene-knapp trykk i HS3 så må du få assosiert hver knapp du skal bruke med Node1. Jeg fikk ikke til å assosiere noe som helst med HS3 etter flere forsøk, men hør med Moskus da jeg trur han har bestilt samme brytere og er eksperten her når det gjelder HomeSeer. Kan være dette er fikset i de siste beta versjonene av z-wave pluginen. 

 

For å bruke den som en scene-kontroller må du også forandre parameter 1 (Knapp 1 og 3 par modus) til verdi 0 (Separat) og parameter 2  (Knapp 2 og 4 par modus) til verdi 0 (Separat) da standard verdiene er 1 (I par uten dobbeltklikk).

Jeg har Z-NET, så for meg MÅ jeg bruke HS3. Skal teste disse i romjula.

 

(De er sertifiserte, så jeg skal mase på HSTech folka til de virker hvis jeg ikke får det til! ;))

 

 

Jeg fikk den altså til å virke.

Lenke til kommentar

 

 

Hei

Prøvde å snuse noen sider tilbake men fant ikke noe.

Jeg har en Yale Doorman v2, er jeg 100% låst til Verisure, eller finnes det moduler til andre løsninger?

Begynner så smått å myse på "hjemmeautomasjon", men gidder ikke å kjøre mange forskjellige løsninger :)

Jeg har utviklet en plugin til homeseer som lar deg kontrollere Verisure

 

lsoft.no/verisure

 

Dette er muligens alene grunn god nok til å gå over til HS3!

Men må man ha Verisure da, eller kan HS3 med denne plugin styre Yale Doorman direkte? Har egentlig ikke bruk for alarm.

 

Dette skal fungere uten alarm - om du benytter SmartLock Box og har koblet VboxMini opp til nettet, og har Verisure konto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Får en elektriker på besøk snart, og har også en planlagt AV/PÅ-bryter på ett lite brukt rom - tenkte jeg like gjerne kunne kjøpe en innebygd sak framfor en ekstern plug-in.

 

Kan jeg bare kjøpe en LCMR-1000 fra Clas'ern og gi den til elektrikeren? Eller bør jeg egentlig åpne opp bryteren, ta ett bilde og sjekke noe greier først? Bor i ett gammelt hus, og er særs skeptisk til "moderniteten" bak strømanlegget her, i tillegg til manglende kunnskap på strøm.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk den altså til å virke.

Fantastisk! :)

 

Men jeg forstod egentlig ikke helt hva du gjorde. Har du en kort oppskrift?

 

 

 

Jepp. Assosier alle fem gruppene til HomeSeer. Som _iblis_ foreslo, sett parameter 1 og 2 til verdi 0. For meg var dette ikke nok. Jeg måtte også sette parameter 11-14 (for knapp 1-4) til 4. (Uten dette steget dukker det kun opp støy i loggen, med dette steget kommer noe slikt som «z-wave scene ID ?? activated».)

 

For å få dingsen til å våkne, gjør jeg først det som står i manualen (trykker ned alle fire knappene i ett sekund) deretter trykker jeg raskt på knapp 2.

Når du setter parametre, sett også size. Da gikk det lettere. Du må sannsynligvis prøve noen ganger.

 

Nå får du hele 16 scener du kan aktivere. Kort trykk gir en scene og dobbeltklikk gir en annen scene (men det er i praksis litt vanskelig å dobbeltklikke akkurat så raskt som dingsen vil). Langt trykk aktiverer TO scener. Her må man bare velge hvilken scene man vil bruke. I praksis har man da 8, kanskje 12 scener man kan bruke.

 

For meg var det litt vanskelig å få HomeSeer til å reagere på sceneaktiveringene som dukket opp i loggen. Etter å ha satt scenene som trigger, så det ikke ut til å fungere før man har kjørt rescan eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Jepp. Assosier alle fem gruppene til HomeSeer. Som _iblis_ foreslo, sett parameter 1 og 2 til verdi 0. For meg var dette ikke nok. Jeg måtte også sette parameter 11-14 (for knapp 1-4) til 4. (Uten dette steget dukker det kun opp støy i loggen, med dette steget kommer noe slikt som «z-wave scene ID ?? activated».)

 

For å få dingsen til å våkne, gjør jeg først det som står i manualen (trykker ned alle fire knappene i ett sekund) deretter trykker jeg raskt på knapp 2.

Når du setter parametre, sett også size. Da gikk det lettere. Du må sannsynligvis prøve noen ganger.

 

Nå får du hele 16 scener du kan aktivere. Kort trykk gir en scene og dobbeltklikk gir en annen scene (men det er i praksis litt vanskelig å dobbeltklikke akkurat så raskt som dingsen vil). Langt trykk aktiverer TO scener. Her må man bare velge hvilken scene man vil bruke. I praksis har man da 8, kanskje 12 scener man kan bruke.

 

For meg var det litt vanskelig å få HomeSeer til å reagere på sceneaktiveringene som dukket opp i loggen. Etter å ha satt scenene som trigger, så det ikke ut til å fungere før man har kjørt rescan eller noe slikt.

Aldeles utmerket forklaring! :)

 

Da har jeg noe å gjøre i dag. Hvis jeg får litt fri og jentene blir ferdige med å se Frozen for 2172 gang, de fikk Elsa- og Anna-kjoler og dukker (som for alt i verden synger. Hurra!) til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...