Gå til innhold

Konkurranse: Vant du Photoshop CS4?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har helt det samme kameraet og linse, men ikke greit å få det resultatet.

 

Hvor står det hvilket glass som er brukt? Jeg ser at brennvidde og blender er oppgitt, men ikke spesifikt hvilket objektiv. Det kan være ganske mange, bla:

 

- Canon 70-200 F2.8L

- Canon 70-200 F2.8L IS

- Sigma 70-200 F2.8

- Sigma 200-500 2.8

- Canon 200 F2L

- Canon 200 F2.8L

 

sikkert flere også, i hvertfall fra div tredjepartsprodusenter.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Hvorfor trekker det svarte kanten rundt? Jeg synes den gjorde seg. Og hvordan greier fotografen å få så skarpt bilde på fokuspunktet på blender f/2.8? Har helt det samme kameraet og linse, men ikke greit å få det resultatet. Er vel noe etterarbeid på bilde som har gjort det?

En kombinasjon av kunnskaper, flaks, dagsforhold (og muligens utstyr utstyr). I den rekkefølgen.

 

Og det er ikke vondt ment, men fotografering er noe som krever trening. Jo lengre du holder på, jo bedre blir du. :)

Lenke til kommentar
Har helt det samme kameraet og linse, men ikke greit å få det resultatet.

 

Hvor står det hvilket glass som er brukt? Jeg ser at brennvidde og blender er oppgitt, men ikke spesifikt hvilket objektiv. Det kan være ganske mange, bla:

 

- Canon 70-200 F2.8L

- Canon 70-200 F2.8L IS

- Sigma 70-200 F2.8

- Sigma 200-500 2.8

- Canon 200 F2L

- Canon 200 F2.8L

 

sikkert flere også, i hvertfall fra div tredjepartsprodusenter.

Exif sier EF 70-200 f/2.8L IS USM

 

Og gratulerer til vinneren. Det er et pent bilde.

Lenke til kommentar
Hvorfor trekker det svarte kanten rundt? Jeg synes den gjorde seg. Og hvordan greier fotografen å få så skarpt bilde på fokuspunktet på blender f/2.8? Har helt det samme kameraet og linse, men ikke greit å få det resultatet. Er vel noe etterarbeid på bilde som har gjort det?

 

Nydelige bilder!!

 

@TVmario: Fint om du vil utdype litt. Jeg kan ikke se noen grunn til at et objektiv til 16000kr (EF 70-200 f/2.8L IS USM) skal ta uskarpe bilder på 200mm med f2.8 og lukkertid 1/1250sek. Da ville jeg ha levert det inn til en sjekk i så fall!:0)

Lenke til kommentar
Hvorfor trekker det svarte kanten rundt? Jeg synes den gjorde seg. Og hvordan greier fotografen å få så skarpt bilde på fokuspunktet på blender f/2.8? Har helt det samme kameraet og linse, men ikke greit å få det resultatet. Er vel noe etterarbeid på bilde som har gjort det?

Med en antagelse om at bladet er ca 10 cm og tar halve bredden av bildet så har fokusavstanden vært ca 2,5 meter for å få det utsnittet med 200mm. Med 2,5m, F/2,8 og CoC = 0,019mm så blir dybdeskarpheten ca 2 cm (Online DOF Calculator). Bladet har ~4 cm dybde i bildet. Det vil si at det burde vært litt uskarpt langs de fremste og bakerste kantene av bladet når man har normal betraktningsavstand og bildet i full størrelse på en 20-24" PC-skjerm. Ser man litt nøyere etter akkurat der det burde vært litt uskarphet så ser man at det er oppskarpet betydelig. Enten i kamera eller på PCen i ettertid. De lyse gloriene langs kantene av bladet er det som avslører. Alt i alt så ser jeg ikke noe merkelig ved dybdeskarpheten.

 

Nå skal jeg nyte flere bilder i galleriet :)

 

Redigert:

- Jeg må bare si meg lamslått av det nydelige ekkornbildet. Det er sånt som ikke bare krever en pen scene men også flaks og timing.

- og babybildet. Veldig godt jobbet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...