Gå til innhold

Fin omformulering / forklaring


Nebuchadnezzar

Anbefalte innlegg

En brannbil er utstyrt med en skyvbar stige. Stigen begynner 2,2 m over bakken. Når den er sammenpresset med maksimal stigning, er den 3,1 m lang og det øverste punktet er 4,5 m over bakken. Fullt utstrukket er stigen 11 m lang. Rekker den opp til et vindu 11 m over bakken?

 

Er det noen som greier å forenkle/omformulere denne oppgaven? Jeg har problemer med å skjønne hva de mener.

 

 

En neger er utstyrt med en penis. Penis begynner 2,2 m over bakken. Når den er sammenpresset med maksimal stigning, er den 3,1 m lang og det øverste punktet er 4,5 m over bakken. Fullt utstrukket er penis 11 m lang. Rekker den opp til et barn 11 m over bakken?

 

 

Takk, det hjelper virkelig!

 

Kan jeg få hjelp til å løse den, da? Jeg regnet på hvor stor forskjellen var mellom den "teoretiske" og den reelle høyden, og finner at den kan rekke 11,96 m opp. Men fasiten sier 11,4. Kan noen regne på det?

 

 

Trenger ikke være så spydig.

 

Som straff blir det ingen hjelp å få fra meg.

 

Småmorsom, blir litt morsommere når man vet hvem som skrev dette ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele dreier seg vel om en trekant som har grunnlinje 2,2 m over bakkenivå. Stigelengde på 3,1 m blir da hypotenusen dvs den linjen som er skrå oppover i dette tilfelle. Den vertikale komponenten kateten blir 4,5 m minus 2,2 m som er høyden over bakken( og som ligger utenfor trekanten) Enten kan du her regne med forholdstall 3,1: (4,5-2,2)=11:x

3,1x=25,3 som gir x=8,16 som er den teoretiske høyeste punkt stigen vil nå. På dette plusser du på 2.2 m som er nivået stigen befinner seg over bakkenivå. Summen divergerer som du ser både med din utregning og fasiten så jeg er fristet til å tro at fasiten er feil. Det samme svaret får du forresten om du regner med trigonomi. Da viser tallene at stigen danner en vinkel på 42,1 grader. Lykke til.

Hilsen brannmann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...